رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر با اشاره به اقدامات حمایتی از قرقاول خزری در سه سال اخیر گفت : تعداد قرقاول خزری با افزایش ۵ برابری در این مدت به ۲ هزار طاقه رسید.

کامبیز محسن سلطانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قرقاول خزری از جمله پرندگان بومی و نادر در کشور است که در مراتع و بوته ‌زارها زندگی می‌کند و دراوایل دهه ۹۰ روند کاهشی زاد و ولد قرقاول خزری تعداد آنها را به حدود ۴۰۰ طاقه در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی رساند.
قرقاول که امروزه در تمامی قاره های جهان وجود دارد ، پرنده بومی حاشیه دریای خزر است. نام علمی این پرنده ‘ فاسیانوس کلخیکوس Phasianus colchicus ‘ است که از کلمه لاتین ‘ فاسیس ‘ ( نام یونانی رودی در غرب گرجستان ) و ‘ کلخی ‘ ( نام قومی باستانی که در این منطقه زندگی می کردند ) ، گرفته شده است .
بنا به نوشته های تاریخی این پرنده اولین بار توسط یونانی ها از حاشیه دریای خزر به یونان برده شده و از آنجا به سایر نقاط اروپا و سپس دیگر قاره های جهان منتقل شده است .
قرقاول به خاطر داشتن دم بلند و راه رفتن با گردنی افراشته و باشکوه ، بسیار زیبا جلوه می کند و همین دو ویژگی نیز سبب می شود تا خیلی ها این پرنده را با ‘ طاووس ‘ اشتباه بگیرند.
این پرنده بومی حاشیه دریای خزر ، خوش خوراک و متنوع خور است و عمدتا از برگ درختان ، حشرات ، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی بویژه تمشک تغذیه می‌کند.
یکی از ویژگی های تیرنگ ، پرخوری است به گونه ای که پس از خوردن یک غذای کامل ، وزنش آن ‌قدر سنگین می‌شود که با دشواری می تواند پرواز کند و به همین خاطر نیز هنگام احساس خطر بلافاصله پرواز نمی‌کند ، بلکه به سرعت می‌دود و پنهان می‌شود. این پرنده در ارتفاع کم پرواز می‌کند و مدت پروازش هم به طور معمول کوتاه ‌است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر تصریح کرد: از سه سال گذشته تدابیر لازم حمایتی از این پرنده همچون زیر کشت گندم و جو بردن ۵ هکتار از زمین های منطقه برای تامین خوراک قرقاول خزری و سایر پرندگان اتخاذ شد.
وی ادامه داد: در این راستا مساعدت مردم منطقه به ویژه بخش کجور با توجه به فرهنگ سازی صورت گرفته در توزیع گندم و جو در فصل زمستان درحمایت از قرقاول خزری موجب افزایش جمعیت این پرنده تحت حمایت به حدود ۲ هزار طاقه در منطقه حفاظت شده شد که یک موفقیت بزرگ محسوب می شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر افزود: سایر پرندگان از جمله کبک دری و ابیا نیز در این مدت در منطقه حفاظت شده البرزمرکزی افزایش یافت ولی به دلیل استفاده از سموم از سوی کشاورزان و کاهش زمین های زیر کشت در منطقه جلگه ای حاشیه جنگل شاهد کاهش کبوتر جنگلی(وحشی) نسبت به چند سال گذشته هستیم.
به گفته وی، ایجاد ۱۵ آبشخور در سال گذشته در مناطق جنگلی برای تامین آب وحوش منطقه از جمله فعالیت های حفاظتی این اداره بوده است.
وی بدون اشاره به تعداد پلنگ های این منطقه گفت : با وجود اینکه غذای طبیعی پلنگ در منطقه کاهش یافته ولی حملات این دسته از حیوانات گوشت خوار به دام های روستائیان نشان می دهد که جمعیت انها در منطقه البرز مرکزی کاهش پیدا نکرده است.
سلطانی خاطرنشان کرد: در این راستا در سال ۹۵، ۵۰ فقره و در سال ۹۶ بیش از ۳۰ فقره حمله پلنگ به دام در این منطقه گزارش شده است.
وی با اشاره به فرهنگ سازی صورت گرفته در سالهای اخیر در حفاظت از وحوش افزود: امروز تعرض به پلنگ کاهش یافته و همین امر موجب بهبود وضعیت زندگی پلنگ در منطقه شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر همچنین از کمبود محیط بانان در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۱۶ محیط بان از سطح ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت‌ شده کنترل و نظارت می کنند که برای حفاظت از میزان عرصه باید ۷۴ نیرو بکارگیری شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون ۱۱ واحد محیط بانی این شهرستان به دلیل کمبود نیرو غیر فعال و نیمه فعال است و نیروهای موجود به صورت شبانه روزی مشغول حراست از منطقه حفاظت شده نوشهر هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر، پلنگ ، شوکا ، مرال ، خرس قهوه ای ، بزکوهی ، مرال ، خوک ، گوزن ، کل بز، آهو و انواع پرندگان را مهم‌ترین گونه های جانوری منطقه البرز مرکزی نوشهربیان کرد.
محیط زیست مازندران در سال های اخیر همزمان با فصل تخمگذاری و زادآوری پرنده قرقاول ، تدابیر سختگیرانه و هشدارهای آگاهی بخش را برای حفاظت و حمایت از قرقاول خزری به صورت گسترده اجرا می کند و در حال حاضر شکار هر طاقه قرقاول برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی چهار میلیون ریال جریمه برای شکارچی در پی دارد .