عید سعید فطر، فرصتی ارزشمند برای مسلمانان است تا پس از یک ماه بندگی و عبودیت پاداش خود را از پروردگار دریافت کنند. در این میان کشورهای اسلامی، عید فطر را به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد خود جشن می گیرند و با برپایی نماز و دید و بازدید به استقبال این عید بزرگ می روند.

       به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ عید سعید فطر در کشورهای اسلامی با رسم و رسوم گوناگون برگزار می شود. با توجه به اشتراک هایی که میان مسلمانان در برگزاری این عید سعید وجود دارد، هر یک به فراخور فرهنگی خاص، با جلوه های ویژه ای از آداب و سنن به استقبال این عید مشترک دینی می روند.

مسلمانان، جشن و سرورِ این عید بزرگ را با آدابی خاص برپا می کنند. نمازی به سپاس از توفیق الهی برای انقلاب درون، ظواهر آراسته و مرتب، دید و بازدیدهای پی در پی بخشی از جلوه های آشکار و مشترک عید سعید فطر در کشورهای اسلامی است. در ایران نیز به مناسبت عید فطر ۲ روز تعطیل رسمی است و مردم برخی از شهرها با نظافت منزل، پوشیدن لباس نو، تهیه انواع شیرینی ها، طبخ آش و دید و بازدید به استقبال آن می روند که هر کدام رنگ و بوی زیبایی به این عید بزرگ می دهند.

در نوشتار حاضر به مناسبت فرا رسیدن عید فطر؛ آداب و رسوم کشورهای مختلف بررسی شده است.

**سوریه
عید فطر در سوریه با برپایی نماز در مسجد جامع اموی یا دیگر مسجدها و پس از آن به زیارت اهل قبور رفتن و تلاوت قرآن کریم، آغاز می شود. مردم سوریه به همراه خانواده و اقوام خود به دور هم بر سر یک سفره که مملو از غذاها، خوراکی ها و شیرینی های محلی است، جمع می شوند و از شیرینی ها و کیک های مختلف میل می کنند.

** افغانستان
عید فطر در افغانستان به مدت سه روز تعطیل است. مسلمانان برای عید لباس های نو می خرند و کودکان و نوجوانان به دست های خود حنا می بندند. در این سه روز همسایه ها برای دید و بازدید به خانه های یکدیگر می روند و عید را به هم تبریک می گویند. در برخی از روستاها مراسم عید به صورت جمعی برگزار می شود به گونه ای که زنان روستا با پخت نوعی نان به همراه همسران و کودکان خود در خانه بزرگ روستا گردهم می آیند.

**عراق
مردم در عراق به صورت جمعی به پخت شیرینی«کلیجه» با ترکیبی از آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، خرما و کنجد همت می گمارند و در این روز مردم برای دید و بازدید به خانه های هم می روند. علاوه بر آن برپایه عادت قدیمی در کوچه ها و محله های خود برای ایجاد مهر و محبت غذای مخصوص با عنوان «المطبک» را که از گوشت و برنج درست شده، با هم میل می کنند.

** عربستان
آداب و رسوم مردم عربستان در صبح روز عید فطر خوردن خرما و نوشیدن قهوه، چای و انواع آبمیوه ها است و پس از آن غذایی با نام «الکبسه» که از برنج و گوشت تهیه شده، میل می کنند. البته از عادت های اهل مکه خوردن شیرینی «المنار» بعد از نماز عید فطر است.

** عمان
مردم در عید فطر در عمان با لباس نو بر تن کردن برای اقامه نماز راهی مسجد می شوند و پیش از برپایی نماز؛ موذنان با خواندن اذان، پایان ماه رمضان را اعلام و مردم را به اقامه نماز دعوت می کنند. مردم در این رور به دیدار امیر آن سرزمین می روند و پس از اقامه نماز با یکدیگر رو بوسی می کنند.

** کویت
کویت تنها کشوری است که مردم برای عید فطر هفت شبانه روز را به جشن گرفتن می پردازند. در این روز ها تمامی مغازه ها با پرچم هایی مخصوص عید زینت داده می شوند و بوی عود از همه جا به مشام می رسد و مردم نیز به دیدن اقوام و آشنایان می روند و همگی لباس هایی نو می پوشند.

** فلسطین
مردم فلسطین، در عید فطر شیرینی می پزند و پناهندگان فلسطینی بر سر مزار اموات و شهدای خود می روند و برایشان قرآن تلاوت می کنند و برای کودکان خویش اسباب بازی می خرند.

** هندوستان
جشن عید فطر در میان مسلمانان هندوستان به دلیل سبک خاص فرهنگی که دارند؛ اندکی متفاوت برگزار می شود. مسلمانان این کشور در روز عید فطر پس از اقامه نماز بزرگ ‌ترین فرد خانواده در منزل به انتظار اقوام و آشنایان می‌ نشیند و برای پذیرایی از آنها، غذای عید فطر را تدارک می بیند. کوچک ‌ترها با حلقه‌ های گل به دیدار ریش‌ سفید خانواده می ‌روند و ظهر عید فطر را با هم می ‌گذرانند. در این روز، موسیقی سنتی هندی در کوچه و بازار نواخته می ‌شود و مردم لباس ‌های نو به تن می ‌کنند و نمایش های بسیاری در این شهر به این مناسبت برگزار می شود که نمادهای سنت و فرهنگ اصیل هندی است.

** یمن
مسلمانان یمن در این عید با پخت شیرینی های محلی و با خرید و پوشیدن لباس های نو به طبیعت می روند و به طبخ گوشت و کبابی کردن می پردازند و همچنین با شیرینی به دیدن خانواده، دوستان و نزدیکان خودمی روند و به یکدیگر به ویژه کودکان هدیه می دهند.

** پاکستان
عید فطر در پاکستان نیز با اقامه نماز در این روز و صرف صبحانه ای ساده برگزار می شود. تعطیلات در این کشور به مدت سه روز است و مسلمانان در این عید به هنگامه ظهر به دیدار بزرگان خانواده می روند و صله رحم را به جا می آورند. همگان در این روز به همسرانشان عیدی می دهند و غذای خوش طعمی را به نام «خرمای شیرین شده» مهیا می کنند.

** اردن
مردم اردن عید فطر را یکی از بزرگترین عیدهای خویش می دانند و چند روز پیش از فرا رسیدن عید به خانه تکانی و خرید لباس می پردازند. به مناسبت این عید در اردن چهار روز تعطیل است. آنها در این روز به دید و بازدید اقوام، دوستان، همسایگان و زیارت اهل قبور می روند. همچنین وزارتخانه ها، اداره های رسمی و موسسه های عمومی به مناسبت عید سعید فطر در این کشور چهار روز تعطیل هستند.

** مالزی
مسلمانان در مالزی چند روز مانده به عید فطر با چراغانی خیابان ها و خرید از فروشگاه ها به استقبال این عید می روند و در شب پیش از عید به تهیه غذا و شیرینی سنتی مخصوص از جمله «رندانگ» که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیر نارگیل و «کتویات» که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می شود، می پردازند. علاوه بر آن رسم دیگری چون سنت «سفره باز» در این کشور وجود دارد. در این روز نخست وزیر و مقام های دولتی پیش از عید از مردم دعوت به عمل می آورند تا در روز عید در خانه آنان حضور پیدا کنند.

** تونس
عید فطر در تونس با تهیه شیرینی به نام «حلوا» آغاز و علاوه بر آن شیرینی هایی چون کاک و باقلوا و در کنار آن غذایی مانند ماهی شور پخت می شود. مسلمانان این عید را «عید صغیر» می نامند به دلیل اینکه اعتقاد دارند عید فطر برای کودکان است، زیرا بزرگترها برای آنان لباس های عید، کفش و اسباب بازی می خرند و به آنها عیدی می دهند.

** لیبی
مردم لیبی در عید فطر، لباس های سنتی خود را می پوشند و به دید و بازدید اقوام می روند. در این روز مردم شیرینی های «البقلاوه، المقروض و الغریبه» می پزند و آب انار و آبمیوه های دیگر می نوشند.

** امارات
مسلمانان امارات با خرید لباس نو و تغییر لوازم منزل در آخرین روزهای ‌ماه مبارک رمضان به استقبال عید فطر می‌روند. در امارات به مناسبت این عید سه روز تعطیل است. مردم این کشور در روز نخست عید فطر پس از خوردن خرما و برخی شیرینی‌ های سنتی لباس‌های نو به تن کرده و به مسجد می‌ روند تا نماز عید را اقامه کنند. بازی ‌های جمعی، نقاشی حنا روی دست و داستان ‌سرایی، از دیگر مراسم این روز به شمار می رود.

** سودان
مردم سودان در نیمه ماه مبارک رمضان با خانه تکانی به استقبال عید فطر می روند. زنان در خانه انواع کیک و شیرینی می پزند و پس از برپایی نماز در مسجدها پخش می کنند و علاوه بر آن به دیدار بیماران و افراد کهنسال و بر سر مزار اموات می روند.

** ترکیه
عید فطر در ترکیه به دلیل مصرف زیاد شیرینی و آب ‌نبات در این روز به «شکر بایرامی» یعنی عید شکر مشهور است و تعطیلات آن سه روز به شمار می رود. چند روز مانده به عید خانه تکانی و پخت و پز شیرینی های مخصوص عید آغاز و نماز عید با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مسجدها در سراسر کشور برگزار می ‌شود. مردم در این روز به زیارت اهل قبور می روند، لباس‌ های نو برتن می کنند و به دید و بازدید از خویشان و آشنایان می پردازند.

** مصر
مسلمانان مصر یک هفته پیش از فرا رسیدن عید فطر به استقبال این روز رفته و مراسم خاصی را برگزار می‌کنند و شعرهایی را با عنوان «این شب عید» می‌ خوانند. صندوق های پرداخت زکات فطریه در محل برگزاری نمازها مستقر می شود. کیک های عید فطر در عین بومی بودن از تنوع زیادی برخوردار است. برگزاری مسابقه های ورزشی از جمله اسب دوانی از مراسم خاص عید فطر در مصر به شمار می رود.

** اندونزی
عید فطر در اندونزی با برگزاری مراسمی به نام حلال ‌به‌ حلال به معنای روز مصالحه و آشتی در مسجد ها برگزار می‌شود. سه‌ روز پیش و ۲ روز پس از عید فطر تعطیل رسمی است. در شب عید مسلمانان اندونزی به کوچه و خیابان‏ها می ‌روند و ندای‌ الله اکبر سر می‏دهند و با زدن طبل و نواختن موسیقی رسیدن عید فطر را اعلام کرده و به یکدیگر تبریک می‏ گویند،فرستادن کارت تبریک به آشنایان نیز رسم دیگری محسوب می شود.