استان مازندران پس از یک دوره تعامل دو جانبه با کشورهای حوزه دریای خزر بویژه تعدادی از استان های روسیه و ایفای نقش کلیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با این منطقه ، اکنون برای فتح بازار صادراتی این حوزه از طریق برگزاری یک همایش بین المللی خیز برداشته است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید یکی از کانون های تبادل هیات های اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حوزه دریای خزر بود و تنها در ماه اردیبهشت امسال دو هیات اقتصادی را از دو حوزه فدراتیوی روسیه میزبانی کرد.
زیرسازی های انجام شده در پنج سال گذشته اکنون به بار نشسته و قرار است ‘ همایش بین المللی صادرات از مسیر دریای خزر ‘ به میزبانی این استان برگزار شود.
استاندار مازندران شب گذشته در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اعلام کرد که این همایش به میزبانی بندر امیرآباد در شرق مازندران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی استانداری ، محمد اسلامی افزود : در این همایش صادرکنندگان، مدیران شرکت های لجستیکی، رایزنان اقتصادی و بازرگانی، تجار کشورهای حاشیه خزر، مدیران بنادر کشورهای حاشیه خزر ، اعضای اتاق بازرگانی و استانداران استان های شمالی دعوت شده اند.
استاندار مازندران گسترش صادرات و دستیابی به بازارهای هدف جدید را از الزامات توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال و مقاومت در برابر جنگ اقتصادی دشمن برشمرد و تاکید کرد که برای این منظور دریای خزر یکی از فرصت های طلایی صادراتی مازندران است.
اسلامی یکی از الزامات بهره گیری از فرصت طلایی دریای خزر برای گسترش صادرات را ارتقاء سهم کشتیرانی و حمل و نقل دریایی برشمرد و افزود : به دنبال برقراری پروازهای حوزه خزر هستیم تا با راه اندازی حمل و نقل ترکیبی در توسعه و فتح بازارهای بیشتر در حاشیه خزر و گسترش انواع صادرات تلاش کنیم.
مقام عالی دولت در مازندران تاکید کرد : ما نیاز داریم تا راه و کریدور مازندران را که پیشانی شمال و مرزهای آبی شمال کشور است به بازارهای هدف بویژه کشورهای حوزه خزر باز کنیم.
** جنگ اقتصادی دشمن
استاندار مازندران با اشاره جنگ اقتصادی دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران ، هدف آن را ایجاد بحران اقتصادی دانست و اظهار داشت : ما با دشمنی رو به رو هستیم که به هیچ وجه نمی خواهد رشد کنیم و ما باید بازارهای هدف صادراتی را توسعه دهیم تا درآمد ارزی برای خودمان درست کنیم.
وی افزود : دشمن می خواهد ما را در درون مرزهایمان زمین گیر کند ، ولی ما باید بیرون از مرزهای خودمان اقتصادمان را شکوفا کنیم.
اسلامی همچنین بر تحقق صادرات سه میلیارد دلاری سالانه به عنوان مطالبه اش از بخش خصوصی با همکاری دستگاههای دولتی تاکید کرد و گفت که صادر کنندگان استان اسفند ماه سال پیش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی دریافت کردند.
وی با اشاره به این که هدف گذاری های صادراتی استان باید واقع بینانه و دقیق باشد تا به تحقق کامل برسد، افزود : ظرفیت های خالی صادرات در برخی بخش ها بدرستی دیده شود.
مقام عالی دولت در مازندران، با اشاره به این که در صادرات باید به زنجیره ارزش توجه شود تا ارزش افزوده ارتقاء یابد، گفت: در صادرات باید روی حرکت های نو، متحول و کسب و کارهای نوین برای ارز آوری کار کرد.
استاندار مازندران تاکید کرد : باید بسیج بشویم و با اعتقاد، فرصت ها و ظرفیت های مازندران را به سمت بازارهای صادراتی سوق دهیم تا با تحول در این حوزه و تحقق هدف گذاری سه میلیارد دلاری صادرات، شاهد شکوفایی در اقتصاد استان باشیم.
اسلامی موتور این کار را بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی دانست و تاکید کرد : رسالت اساسی ما تسهیل گری و پشتیبانی است و در بودجه ۹۷ بالغ بر یکهزار میلیارد تومان مشوق صادراتی پیش بینی شده است .
رییس کارگروه صادرات با اشاره به این که باید مسیرها برای توسعه صادرات هموار شود ، افزود : ساده سازی و روان سازی مسیرها با انجام هماهنگی های لازم و کاستن ایستگاههای مختلف برای توسعه بازارهای صادراتی صورت گیرد.
اسلامی با اشاره به این که برای صادرات باید ظرفیت لجستیک و بازرگانی در استان ایجاد شود تا صادرات در مقیاس بزرگ صورت گیرد، گفت : مهندسی بازار و فروش باید از طریق افراد دانش آموخته و دارای اهلیت علمی و تخصصی صورت گیرد.
استان مازندران سال گذشته شاهد جهش صادراتی با روسیه بود .بر اساس گزارش های رسمی ، ارزش صادرات مازندران به روسیه تا پایان آذر ماه سال گذشته به ۲۴ میلیون دلار رسیده بود در حالی که در مدت مشابه سال پیش از آن تنها هشت میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود.
دست اندرکاران اقتصادی مازندران علت رشد جهشی در صادرات محصولات تولیدی مازندران به روسیه را به نتیجه رسیدن تفاهمنامه دو جانبه امضا شده میان روسای جمهوری ایران و روسیه از یک سو و گسترش مبادلات با استان های فدرالی مانند آستاراخان و ولگوگراد اعلام کردند .
استان مازندران در تولید ۱۷ محصول کشاورزی رتبه نخست کشور را داراست که به اعتقاد کارشناسان با برنامه ریزی هدفمند، تقویت زیرساخت ها و رفع موانع موجود به راحتی می تواند بازارهای کشورهای حوزه دریای خزر بویژه عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فتح کند.