مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ با اشاره به آغاز زمان خرید گندم از کشاورزان مازندران ، گفت : خرید گندم تنها از کشاورزانی صورت می گیرد که نام آنها در سامانه پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت شده باشد .

سید محمد جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای جلوگیری از فعالیت دلالان در بخش محصولات کشاورزی ، سازمان جهاد کشاورزی با راه اندازی سامانه پهنه بندی سعی کرده به نوعی شناسنامه ای از میزان و نوع کشت محصولات کشاورزی را فراهم بکند .
وی ادامه داد : کشاورزان براساس اطلاعاتی که در این سامانه وارد کرده اند از مزایا و خدمات جهاد کشاورزی در مراحل کشت و تولید محصولات کشاورزی خود برخوردار می شوند .
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ ثبت نام در این سامانه را برای خرید محصول از گندمکاران ضروری دانست و گفت : امروز ۶ خرداد آغاز زمان خرید تضمینی گندم مازاد بر مصرف کشاورزان مازندران است و خرید این محصول تا مرداد ماه ادامه دارد .
وی در خصوص احتمال وجود کشاورزانی که در این سامانه ثبت نام نکردند ، افزود : این افراد می بایست با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و ارائه مدارک مورد نظر برای ثبت نام در سامانه و یا دریافت معرفی نامه از این سازمان اقدام بکنند .
جعفری با اشاره به اینکه بانک عامل پرداخت بهای گندم در سال زراعی امسال، همچنان بانک کشاورزی است، افزود: براساس بند ۱۵ دستورالعمل ابلاغی از سوی وزیرجهاد کشاورزی، خرید تضمینی گندم در سال زراعی امسال در قالب سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی انجام می شود .
وی با بیان اینکه مسئولیت ساماندهی و ثبت اطلاعات بهره برداران کشاورزی در این سامانه برعهده سازمان جهاد کشاورزی قرار داده شده است، اضافه کرد: بی شک با انجام اقدام مذکور دست دلالان در حوزه خرید گندم قطع خواهد شد.
تا سال گذشته خرید تضمینی گندم با ارائه معرفی نامه از سوی جهادکشاورزی انجام می شد .
وی پیش بینی کرد که یکصد هزار تن گندم از کشاورزان مازندرانی خریداری شود .
سطح زیر کشت گندم در مازندران بیش از ۴۸ هزار هکتار است که از این میزان ۲۵ هزار هکتار به صورت دیم و مابقی به صورت آبی کشت می شود .
وی گفت : قیمت پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال زراعی جاری براساس ۲ درصد افت غیرمفید و ۴ درصد افت مفید ۱۳ هزار ریال تعیین شد .
جعفری به تعداد مراکز پیش بینی شده جهت عملیاتی کردن فرآیند خرید سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته ۳۰ مرکز از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری جهت تحویل گندم از کشاورزان در سطح استان پیش بینی و تجهیز شده اند که به تناسب و براساس میزان عرضه این محصول بازگشایی می شود .