هشدار امام جمعه نکا به تنش اجتماعی حاصل تصمیم نادرست مسئولان؛

امام جمعه نکا گفت: صاحب حق دادن کارشناسی نمی‌خواهد، آب را باید به بهشهر و گلوگاه داد،این یک حق است اما آب از این مسیر باید بیاید، این یک حق دیگری است، این دیگر کارشناسی نمی‌خواهد.

به گزارش پیک نکا، آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه نکا، با اشاره به مشکلات این شهرستان، اظهار کرد: بعضی از موسسات مالی شهر ما پول مردم را گرفتند که بخشی را دادند و بخشی را نمی‌دهند.

وی افزود: پیش خودشان حساب و کتاب می‌کنند، سودی که به شما دادیم چه شده و چه شده و از این حرف‌ها، واقعاً مایه گلایه و شکایت مردم شده که من اسم آن بانک را نمی‌برم اما اگر لازم شود بعدها می‌توانیم صریح‌تر در این زمینه صحبت کنیم.

امام جمعه نکا وضعیت جاده‌های هزارجریب و پی‌رجه را نادرست توصیف و خاطرنشان کرد: در زمینه ترمیم این جاده‌ها و روکش جدید برای آن، بالاخره بخش دشت و کوه باید به عدالت و مشابه یکدیگر از مواهب عمرانی برخوردار باشند.

این مسئول در زمینه میزان آب‌دهی رودخانه نکا مقدار ۱۶۵ میلیون مترمکعب را برای سال‌های پر آبی دانست و اضافه کرد: الان دیگر حدود ۱۰۰ یا شاید زیر ۱۰۰ است و مقدار آب خیلی کاهش پیدا کرده همچنین مقداری که برای شرب در نظر گرفته شده، اگر همینطور که گفته شد ۱۵ درصد برای شرب باشد، باز مشکلی نیست ولی آن چه که قبلا ما شنیدیم ۴۰ به ۶۰ بوده که اگر آن باشد چیزی به کشاورزی نمی‌رسد و مشکلات کشاورزی ما می‌ماند.

وی گفت: مسئله دیگر این است که آب شرب حق مردم‌ بهشهر، گلوگاه و نکا است که تاحدودی از این سد تأمین شود، ۹ مجتمع آب در کل مازندران تعبیه شده، این‌ها آبهای‌شان به همدیگر متصل می‌شوند و به صورت شناور هرجا که کم باشد یا زیاد باشد، تنظیم می‌شود، یکی از آنها بناست که همین سد گلورد باشد که بسیار هم خوب است.

محمدی لائینی تصریح کرد: در شرق استان بنا است مقداری از این آب برای این سه شهرستان در سطح شهر استفاه شود، بسیار خوب است، به مردم بهشهر باید آب داد، به مردم گلوگاه باید آب داد، الان هم آب بالای ۱۵ چاه می‌رود برای بهشهر، تشنه را نباید بی‌آب گذاشت، در فرهنگ عاشورایی این را داریم که باید سقا و ساقی بود و به دیگران آب داد، پس آب مردم بهشهر و گلوگاه حق است و می دهیم.

وی متذکر شد: اما یک حق دیگری هم وجود دارد و آن اینکه مسیر آب کجا باشد، از کجا بیاید و به کجا برود، این یک حق دیگری است، شهرستان نکا مسیر این رودخانه و این آب است، اینکه از زیر سد، بالاخره این آب از اینجا می‌رود، محیط زیست و مسائل دیگر هم اقتضا می‌کند که این مسیر همچنان پرآب بماند.

خطیب جمعه نکا تأکید کرد: حق این شهرستان این است آب از این مسیر بیاید در یک نقطه‌ای تصفیه‌خانه زده شود و برود برای بهشهر و گلوگاه، بهشهر حتما باید از این آب استفاده کند، گلوگاه حتما باید از این آب استفاده کند، از آب استفاده کنند نه اینکه مسیر آب عوض شود.

این مسئول اضافه کرد: مسئولان اگر ناجور تصمیم بگیرند تنش اجتماعی ایجاد می‌کند، نمی‌شود ما یک حقی را به صاحب حق ندهیم و بعد بگوییم که شما ساکت باشید تنش اجتماعی ایجاد می‌شود، نه، این نمی‌شود، مسئولان باید درست تصمیم بگیرند، حق را به صاحب حق دادن کارشناسی نمی‌خواهد، آب را باید به بهشهر و گلوگاه داد،این یک حق است اما آب از این مسیر باید بیاید، این یک حق دیگری است، این دیگر کارشناسی نمی‌خواهد.

وی گفت: باز هم من تفکیک می‌کنم، همه شما تفکیک کنید بین اینکه باید به مردم بهشهر و گلوگاه آب داد، این یک حق است، مسیر کجا باشد یک حق و یک بحث دیگر است، این دو تا حق با هم نباید قاطی شود.

محمدی لائینی همچنین با اشاره به ماجرای تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مملکت ما مشکلات دارد، مجلس که خانه ملت است، یعنی همه ملت، پس، این ملت است که باید در رابطه با گرانی، حذف دلار از معاملات و معادلات بین کشوری، مسائل اقتصادی، معاهده‌های خارجی مثل برجام، مثل لایحه پالرمو و FATF و امثال اینها که در مجلس مورد بحث است تصمیم بگیرد، بنابریان انتظار داریم که مجلس حساب شده تصمیم بگیرد، آنجور ۲۰ دقیقه ای تصمیم نگیرد که الان ما دچار پیامدهای‌ آن باشیم.

وی افزود: در رابطه با همین مسئله جریان تلگرام، باید یک وفاق داشته باشیم، چند صدایی که مملکت را پیش نمی‌برد، بالاخره اگر تشخیص دادیم که تلگرام یک مجرای درست پیام‌رسانی نمی‌تواند باشد و اگر تشخیص دادیم که این درست نیست و به مصلحت مملکت نیست، باید یک تصمیم واحد که متناسب با مصالح مملکت در این زمینه است گرفته شود.

امام جمعه نکا بیان کرد: مردم ما نشان دادند که از پیام‌رسان‌های داخلی استقبال می‌کنند، کمتر از ۱۸ روز، چهارونیم میلیون نفر کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی ملحق شدند، این استقبال مردم است، کمتر از یک سال بالای ۱۰ میلیون کاربر به پیام‌رسان‌های داخلی ملحق شدند.

این مسئول اضافه کرد: این را با اوایل ورود تلگرام در مملکت خودمان که سال ۲۰۱۳ بصورت جدی وارد شده مقایسه کنید به مراتب بهتر است، پس مردم ما بصیرت دارند، متأسفانه بعضی از مسئولان، پیام‌رسان‌های داخلی را تحقیر می‌کنند و امکانات لازم را که باید بدهند، بهای لازم را که باید بدهند نمی‌دهند، باید این مسئله را جدی بگیریم.

وی گفت: بدانید، امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی به مراتب بهتر از پیام‌رسان‌های خارجی است، آنها به تمام ریز و درشت اطلاعات مردم خودشان رحم نمی‌کنند، بالای ۵۰۰ میلیون شنود در یک محدوده زمانی مختصر در آمریکا انجام گرفته، شنود از همین مردم، برای ما تبلیغ می‌کنند که پیام‌رسان‌های داخلی امنیت ندارند، نه، امنیت در پیام‌رسان‌های داخلی بالا است، بخصوص با توجه به فتوای اخیری که مقام معظم رهبری دادند، در هر حال اینها را انتظار داریم، مجلس انشاءالله جدی این مشکلات را پیگیری کند.

محمدی لائینی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به موضوع برجام، اظهار کرد: نباید در رابطه با برجام دو قطبی شویم، مملکت را نباید دو قطبی کرد، همه باید ببینیم که ولایت چه می‌گوید، مقام معظم رهبری نظرش چیست، هم دولت باید آن خط را تعقیب کند و هم مردم، دو قطبی شدن به ضرر مملکت ما است.

وی افزود: براساس رهنمودهای رهبری باید بدون دلخوش کردن به احتمالات آنها را صریح و واقع بینانه با مردم در میان بگذاریم و اینکه مثلا بگوییم با برجام تصور کنیم ۱۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شده، این حرف‌های نادرست را به مردم منتقل نکنیم و اینکه اقتصاد کشور را از راه برجام اروپایی نمی‌توان درست کرد.

در پایان خطیب جمعه نکا با بیان شروط اصلی برای اروپا در مسئله برجام، خاطرنشان کرد: عدم طرح مسائل موشکی و منطقه‌ای، مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا و تضمین بانکی به بانک‌های جمهوری اسلامی از شروطی است که با این سه شرط می‌توانیم این راه را ادامه دهیم.