آتش سوزی های مشکوک برای دومین بار در ۴۸ ساعت گذشته ۱۲ هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله در شرق مازندران را تبدیل به خاکستر کرد.

تازه ترین آتش سوزی بامداد امروز شنبه در منطقه رخ داد و بر اساس اعلام منابع محلی ، پس از حدود هفت ساعت با تلاش محیط بانان و تشکل های مردم نهاد منطقه خاموش شد.
بوته های گیاهی و درختی مانند سازیل ، تمشک و انار بومی مهم ترین پوشش گیاهی اراضی میانکاله است که پناهگاهی برای تخم گذاری پرندگان مهاجر محسوب می شود.
منابع محلی آتش سوزی های اخیر در اراضی میانکاله را مشکوک ارزیابی کرده و بر این نکته تاکید دارند که دست های پنهانی در این زمینه وجود دارد.
به اعتقاد این منابع ، سال گذشته نیز همزمان با فصل بهار و تابستان دستکم ۱۰ مورد آتش سوزی کوچک و بزرگ در منطقه رخ داده بود که با وجود مشکوک بودن بیشتر آنها ، هیچ گزارش و تحقیقی برای شناسایی عاملان و یا انگیزه آنان صورت نگرفته بود.
کارشناس مسئول پناهگاه حیات وحش میانکاله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وقوع آتش سوزی در این منطقه را تایید کرد.
علی ابوطالبی گفت که در ۴۸ ساعت اخیر دو نقطه از اراضی پناهگاه حیات وحش میانکاله دچار آتش سوزی شد و به حدود ۱۲ هکتار از پوشش گیاهی و درختی منطقه خسارت وارد کرد.
وی نیز همانند منابع محلی احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها را زیاد دانست و خواستار بررسی جدی دستگاههای مسئول در این زمینه شد.
** تایید منشا انسانی آتش سوزی
طالبی در باره انگیزه دست های پنهان برای ایجاد آتش سوزی اظهار بی اطلاعی کرد ولی گفت که آتش سوزی در منقطه جلگه ای و نزدیک ساحل مانند میانکاله که از پوشش گیاهی و درختی انبوهی برخوردار نیست و کمتر محل تردد گردشگران و افراد غیرمحلی است ، به خودی خود تا حدودی دور از انتظار است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که آتش سوزی های اخیر در میانکاله دارای منشا انسانی بوده است .
حسینعلی ابراهیمی در مورد احتمال عمدی بودن این آتش سوزی ها اظهار بی اطلاعی کرد .
شبه جزیره میانکاله با حدود ۶۰ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و در محدوده جغرافیایی شهرستان بهشهر واقع است .
این منطقه به دلیل برخورداری از تالاب میانکاله سالانه در فصل بهار و پاییز پذیرای افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر از اقصی نقاط ایران و جهان است.
بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و درختچه های بومی ذخیرگاه زیست کره میانکاله بر اثر آتش سوزی تبدیل به خاکستر شده بود.
** انتقام گیری یا ایجاد فضای سرمایه گذاری
منابع محلی سال پیش از دو موضوع به عنوان احتمال عمدی بودن آتش سوزی در میانکاله یاد کرده بودند که یکی از آنها احتمال انتقام گیری قاچاقچیان از محیط بابان بوده است .
به گفته این منابع ، افرادی در منطقه بخشی از اراضی میانکاله را زیر کشت ماده مخدر ‘ گراس ‘ می برند ولی محیط بانان به محض شناسایی محل ، آنجا را تخریب می کنند که باعث خشم قاچاقچیان می شوند.
سال گذشته مطالبی از کشت گراس توسط قاچاقچیان و تخریب سطح زیر کشت پس از شناسایی محیط بانان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، موضوعی که اگر چه مورد تایید مسئولان ذیربط قرار نگرفت ، ولی تکذیب هم نشد .
یکی دیگر از گمانه زنی های منابع محلی در باره انگیزه آتش سوزی های مشکوک در میانکاله ، ارتباط دادن آن با ایجاد منطقه آزاد تجاری در بندر امیرآباد در حاشیه شبه جزیره میانکاله بوده است .
این منابع مدعی شده بودند که محدودیت وجود زمین خالی خارج از جزیره در این منطقه احتمال آتش سوزی عمدی در این زیستگاه را تقویت می کند.
مدیرکل محیط زیست مازندران سال گذشته پس از چند مرحله آتش سوزی پیاپی در ماههای تیر و مرداد در میانکاله ، اعلام کرده بود که آتش سوزی های بی سابقه در این منطقه مشکوک بوده و ابهام دارد .
به اعتقاد کارشناسان حفاظت محیط زیست ، آتش سوزی های مداوم در شبه جزیره میانکاله به عنوان ذخیرگاه زیست کره که حدود ۶۰ درصد پرندگان مهاجر زمستان گذران مازندران را میزبانی می کند ، می تواند آینده این زیستگاه را با خطر مواجه کند.
مسئولان محیط زیست مازندران کم بودن تجهیزات اطفاء حریق و نیروی انسانی را از چالش های اصلی برای حفاظت کامل از پناهگاه حیات وحش میانکاله می دانند.
کارشناسان محیط زیست برای هوشمند سازی نظارت بر شبه جزیره میانکاله طرح نصب دوربین های هوشمند را ارائه کردند که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون اجرایی نشده است. خرید این دوربین های نظارتی به حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد .
شبه جزیره میانکاله با شهر ساری مرکز استان مازندران ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و در آن ۲۳۰ گونه جانوری و گیاهی زیست دارند./ ایرنا