گردشگری آبی، یک سرمایه گذاری سودمند ، مفرح و اشتغالزا است اما به گفته کارشناسان این ظرفیت برغم توانمندیهای طبیعی مازندران فراموش شده است.

گردشگری انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به گردشگری آبی اشاره کرد. گردشگری آبی به هر نوع فعالیتی که با هدف ورزش، تفریح و سرگرمی در ارتباط با آب صورت می گیرد اطلاق می شود. از جمله انواع گردشگری آبی می توان به شنا ، قایق سواری و ماهیگیری، غواصی، مسابقات ماهیگیری، ورزش های آبی موتوری، موج سواری، کایاک سواری و قایقرانی در آب های خروشان را نام برد.
امروزه ورزش های آبی به کمک گردشگری آبی آمده و فضای شاد و مفرحی را برای علاقه مندان فراهم کرده است که معروف ترین اشکال این دسته ورزش ها استفاده از قایق های سرعتی، جت اسکی و جت بوت، موتورسیکلت های آبی، اسکوترهای آبی و پاراگلایدرهای آبی است که طرفداران زیادی دارد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند ، رونق صنعت گردشگری با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی رابطه مستقیم دارد و باید از این ظرفیت استفاده نمود.
آنان بر این باورند که پروژه های گردشگری آبی ، پشتوانه صنعت گردشگری درسواحل مازندران هستند که با تقویت زیر ساخت ها و دعوت از سرمایه گذاران واقعی در این عرصه می توان گام های موثری در این زمینه برداشت.
**نخستین طرح گردشگری آبی مازندران
در خرداد ماه سال گذشته از طرحی با عنوان ‘ مجموعه علمی ، فناوری و گردشگری ‘ رونمایی و قرار شد در سد سیاه بیشه جاده چالوس (کندوان) به عنوان نخستین طرح آبی گردشگری استان اجرا گردد.
طرح گردشگری آبی سد سیاه بیشه را بخش خصوصی اجرا می کند ولی وزارت نیرو به عنوان بخش دولتی باید زیرساخت های مورد نیاز آن را فراهم کند.
در این طرح گردشگری ۶۰۰ هکتاری امکاناتی نظیر مزرعه بادی ، پارک کودک آبی ، آب درمانی ، پارک ماجراجویی ، صخره نوردی ، مرکز تفکر و تمرکز ذهنی ، بومگردی و بازی های زمستانی پیش بینی شده و همجواری این سد با جاده چالوس که مسیر عبور سالانه ۱۳ میلیون مسافر است ، ظرفیت اجرای طرح گردشگری را برای این مجموعه فراهم آورده است .
علاوه بر امکانات گردشگری ، نمایشگاه صنعت آب و برق ، پارک موزه صنایع برق و سد سازی ، پارک موزه انرژی های نو ، دهکده سلامت ، دهکده کوهستان و دهکده خیال و زمستان نیز در این طرح پیش بینی شده است.
سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای این طرح در قالب دو بسته دولتی و بخش خصوصی اعلام شد که سهم بخش دولتی که مبتنی بر تهیه و اجرای زیر ساخت هاست ، ۱۰۰ میلیارد تومان و سهم بخش خصوصی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شد.
اگر از این طرح آرمانی عبور کنیم و به سواحل زیبای خزر واقع در غرب مازندران می رسیم که ظرفیت های بالقوه ای در زمینه گردشگری آبی دارد که فعلیت بخشیدن به آنها نیازمند جذب سرمایه گذار ، تهیه طرح های جامع و اجرای آنها است.
**حذف موانع سرمایه گذاری در گردشگری
یک کارشناس اقتصادی به مشکلات سرمایه گذاران در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه‎گذار بومی وارد عرصه شود حتی اگر طرح قابل دفاع و یا اصلاً طرح توجیهی نداشته باشد با او از فعالیت‎های ضابطه‎مند کمتر سخن گفته می‎شود اما وقتی به سرمایه‎گذاران غیربومی می‎رسیم که بیشتر آنها دارای طرح‎های کلان، درآمدزا و قابل دفاع هستند؛ سعی داریم از جایگاه مدیریتی به نحو شایسته استفاده کرده و از ضابطه و استاندارد تا حد توان سخن بگوییم.
فرشاد فلاح زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه آنقدر سرمایه‎گذار را در دست‎اندازهای قانونی و بروکراسی اداری گرفتار می کنند که دیگر توانی برای او نمی ماند و فرار را بر قرار ترجیح می دهد.
وی اظهار داشت : ای کاش قوانین دستگاه‎ها در تضاد با یکدیگر نبودند و یک مرجع واحد در حد عمل و نه حرف می‎توانست معین و هادی سرمایه‌گذاران واقعی باشد و او را گرفتار کاغذبازی‎ها و سردرگمی‎های قانونی نکند.
فلاح زاده کوتاه شدن زمان صدور مجوزهای سرمایه گذاری در مازندران را گامی بزرگ در این زمینه برشمرد و خاطرنشان کرد : قرار داشتن مازندران در نوار ساحلی دریای خزر فرصتی برای استقرار و ایجاد انواع و بخش های مختلف گردشگری دریایی است تا از این طریق علاوه بر اشتغالزایی ، درآمدزایی نیز برای استان فراهم شود.
وی یادآور شد : با اجرایی شدن این طرح ها ، هموطنانمان در سفر به مازندران بسته جدیدی از خدمات گردشگری را شاهد خواهند بود و از صرف دیدن و شنا در دریای خزر خارج می شوند.
**توسعه گردشگری نیازمند تغییر نگاه و برنامه ریزی
یک گردشگر شیرازی که به غرب مازندران سفر کرده است درباره ظرفیت های گردشگری آبی این منطقه گفت : در مقایسه با سواحل جنوبی ، امکانات گردشگری آبی در این منطقه بسیار ناچیز ، ابتدایی و محدود است و در تمامی شهرها این امکانات وجود ندارد.
جعفر زارع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سواحل جنوبی افراد زیادی در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند و امکانات بسیار خوب و حرفه ای مهیا شده است اما نمی دانم چرا چنین سرمایه گذاری هایی در سواحل شمالی ایجاد نمی شود.
وی اظهار داشت : فکر نمی کنم قوانین و بروکراسی اداری برای سرمایه گذارانی که بخواهند در این زمینه ورود کنند در مناطق جنوبی و شمالی کشور فرق داشته باشد و باید علت عدم اشتیاق سرمایه گذاران در مازندران را جای دیگر جستجو کرد.
این گردشگر مهم‌ترین عامل عدم سرمایه گذاری در این زمینه را عدم برنامه‌ریزی مشخص و هدفمند از سوی مسئولان برای گردشگری و ساماندهی تفریحات دریایی و ساحلی در این سالها برشمرد و خاطرنشان کرد : شاید نبود زمین کافی در ساحل برای پروژه های بزرگ و توجه بیش از حد به اقتصاد کشاورزی از موانع موجود در این حوزه باشد.
وی یادآور شد : امیدواریم در سال آینده بخشی از کمبودهای موجود در زمینه گردشگری آبی برطرف گردد و شاهد تغییرات اساسی در این زمینه باشیم.
**گردشگری دریایی ، محور توجه
استاندار مازندران پیش از این در یک برنامه تلویزیونی از آماده کردن برنامه هایی جهت استفاده از ظرفیت دریا برای توسعه گردشگری خبر داده بود و گفت : می خواهیم در سواحل امکانات ترکیبی گردشگری ایجاد کنیم که گردشگران بتوانند از ورزش های آبی گرفته تا غذاهای دریائی و سفر دریائی لذت ببرند .
محمد اسلامی با بیان اینکه ۶۰ متر ساحل دریا جزو انفال است و طبق قانون همه باید از این منطقه عقب نشینی کنند ، افزود : باید بتوانیم باشگاه ورزشی و ورزش های آبی جداگانه برای آقایان و بانوان در سواحل داشته باشیم.
وی گفت که اولین نوع از این دست امکانات برای گردشگری با امکانات تفریحی ترکیبی در ‘ نمک آبرود ‘ در دست ساخت است و ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۹۷ به نتیجه برسد.
اسلامی با تاکید بر این که امکانات و برنامه های پیش بینی شده برای گردشگری دریائی در سواحل مازندران پیشرفته تر و به روزتر از منطقه کیش خواهد بود ، اظهار داشت : با راه اندازی اینگونه مراکز داربست های آهنی و پلاستیکی سالم سازی دریا از سواحل جمع خواهد شد.
وی تعداد تاسیسات دریائی گردشگری برای سواحل مازندران را ۲۰ تا ۲۵ مورد اعلام کرد و افزود : در این تاسیسات برنامه های گردشگری مانند اسکی روی آب ، قایقرانی ، کشتی های تفریحی مسافری راه اندازی خواهد شد و قرار شد نخستین کشتی را یک سرمایه گذار به منطقه بیاورد .
وی با ابراز امیدواری در باره این که در چهار سال آینده بخشی از برنامه های گردشگری دریائی و دیگر برنامه ها به ثمر بنشیند ، یادآور شد : برنامه سرمایه گذاری های تکمیلی را هم با عنوان ‘ مارینا سرویس ‘ داریم و اسکله های چوبی هم خواهیم داشت که مردم قایق های خودشان را در آنجا بگذارند و همچنین رستوران ها و تفریحگاههای دریائی که مردم از اوقاتشان لذت ببرند.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری مازندران هم ، گردشگری را محور توسعه غرب مازندران برشمرد و افزود : توسعه زیرساخت های این حوزه می تواند باعث رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در این منطقه شود.
احمد حسین زادگان اظهار داشت : این که بارها گفته شود غرب مازندران از موقعیت های ممتازی مانند دریا و جنگل بهره مند است ، باعث تحول در این منطقه نمی شود ، بلکه مسئولان دستگاه های اجرایی برای بهره گیری از این ظرفیت ها باید طرح ارائه و اجرا کنند و در صورت بروز مانع ، مسئولان استانی همراهی لازم را خواهند داشت.
وی خاطرنشان کرد : شورایی تحت عنوان شورای راهبردی در بخش های مختلف در استان در حال شکل گیری است که در آن به بخش های مختلف از جمله گردشگری توجه می شود.
استان مازندران حدود۳۳۸ کیلومتر از سواحل ایرانی دریای خزر را در اختیار دارد .