کنگره بزرگداشت آیت الله لائینی و یادواره شهدای روحانی مازندران امروز یکشنبه با حضور آیت الله نوری همدانی مرجع عالیقدر شیعه، مسؤولان استانی و کشوری در مصلای نکا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آیت الله حسین نوری همدانی در این کنگره با بزرگداشت نام و یاد شهدا و علمای دین گفت: استان مازندران دارای علمای بزرگی است که همواره برای ترویج و گسترش دین اسلام تلاش داشته اند و این خطه به جهاد و ولایتمداری معروف شده است.
وی افزود: مردم مازندران، افرادی پارسا هستند که شهدا و آزادگان فراوانی تقدیم انقلاب اسلامی کرده و علمای بزرگی در این استان تربیت‌ یافته اند که در مسیر اهل بیت(ع) گام برداشته و مروج دین و اسلام بوده و هستند.
این مرجع عالیقدر بیان داشت: علمای دین دارای ارزش و مقام والایی هستند و تکریم از علمای اسلام همواره بوده و هست و ادامه دارد.
آیت الله نوری همدانی گفت: شهدا و علما همواره در برابر ظلم و ستم ایستادند و الگوی بزرگی برای ما بودند و اکنون هم باید رفتار و زندگی این بزرگان الگویی برای زندگی همگان باشد.
وی یادآور شد: جهادگران در راه خدا افرادی هستند که اهل توبه، عبادت و تقوا هستند و جهاد در راه خدا دارای ارزش والایی است که علما و شهدا به این ارزش رسیده اند.
آیت الله نوری همدانی با بیان اینکه علما و مجاهدین در راه خدا با تبعیت از اولیای الهی در این راه گام نهادند و جهاد کردند؛ گفت: تلاش برای مجد و عظمت اسلام همواره جاری و ساری است و دشمن بداند مدافعان حرم و همه مدافعان ما، در برابر ظلم و ستم می ایستند و نابودی دشمنان نزدیک است.
آیت‌الله شیخ حسن محمدی‌لائینی(ره ) در سال ۱۳۰۱، در روستای ملاخیل هزارجریب «لائی» نکا دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن علوم اولیه دینی در سال ۱۳۳۸، بعد از کسب اجازه از آیت‌اللّه کوهستانی، جهت ادامه تحصیل علوم اسلامی در ۲۵ سالگی به نجف عزیمت کرد و در طول ۱۴ سال تحصیل در حوزه علمیه نجف، از محضر اساتید مختلف بهره مند شد.
آیت‌اللّه محمدی‌لائینی(ره) از محضر علمای بزرگی نظیر آیت‌اللّه حاج آقا میرتقی نصیری، آیت‌اللّه شیخ محمد کوهستانی، آیت‌اللّه حاج میرزاحسن یزدی، آیت‌اللّه حاج سید محمود شاهرودی و آیت‌اللّه میرزاهاشم آملی کسب فیض کرد.
آیت‌الله محمدی‌لائینی(ره) در سال ۱۳۴۲ به ایران بازگشت و فعالیت های مختلف دینی و انقلابی خود را آغاز و به ترویج دین پرداخت و سرانجام در اثر بیماری، در مهر ماه ۱۳۷۲ جهان فانی را وداع گفت.
به گزارش ایرنا، در این همایش و کنگره از کتاب ‘ سلوک محمدی’ پژوهشی پیرامون سلوک علمی و عملی آیت‌الله محمدی لائینی که براساس خاطرات حجت‌الاسلام سیداحمد رسولی، روحانی و آزاده دربند زندان‌های موصل عراق در دوران دفاع مقدس گردآوری شده رونمایی شد./