نائب رئیس شورای شهر ساری:

نایب رئیس شورای شهر ساری گفت: امیدواریم تور ساری گردی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته موفق تر عمل کند.

ونگ وا – سرویس اجتماعی فاطمه نوری: مدتی پیش بوستان ولایت ساری پس از مدت‌ها فعالیت اجرایی شهرداری ساری با حضور معاون رئیس‌جمهور، تعدادی از هنرمندان و هزاران نفر از شهروندان ساری به بهره‌برداری رسید. مجموعه‌ای کم‌نظیر در استان‌های کشور که با واگذاری پادگان ارتش به شهرداری تبدیل به بوستانی مجهز شد و شهرداری ساری هم با میلیاردها تومان اعتبار، یک فضای مجهز تفریحی و فرهنگی را در آن ایجاد کرد. استقبال شهروندان از حضور در این بوستان به خاطر زیبایی‌های معماری، تاریخی و طبیعی آن و همچنین تجهیزاتی که وجود دارد در همین چند روز نخست که از بهره‌برداری آن می‌گذرد چشمگیر است. تیم مدیریت شهری ساری اعم از مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر چند سال است که تلاش می‌کنند گردشگری شهری را در ساری رونق دهند و معتقدند با ساخت این بوستان متفاوت، ساری در زمینه گردشگری شهری گامی بزرگ برداشته است. به بهانه بهره‌برداری از این بوستان، با «علی اکبر زلیکانی» نایب رئیس شورای شهر ساری گفت‌وگویی داشتیم. او به چند پرسش درباره چشم‌انداز شورا و شهرداری برای رونق گردشگری شهر ساری و همچنین مسائل پیرامونی شورا و شهرداری در حوزه اختلاف‌نظرها و حاشیه‌ها پاسخ داد:

*به عنوان عضوی از شورا که تخصص‌تان در حوزه شهرسازی و معماری است چه نظری درباره این بوستان دارید؟

بوستان ولایت بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور از لحاظ تعدد مراکز فرهنگی، موزه، نگارخانه، آمفی‌تئاتر و سینما است. با افتتاح آن تمام نیازهای بخش هنری مردم شهرمان مرتفع شد. قطعا در سال‌های آینده در مورد آن بیشتر خواهند نوشت. این پروژه متفاوت‌ترین پروژه تفریحی شهری در شمال کشور است که علاوه بر اثر گذاری در زمینه گردشگری، در اشتغالزایی هم اثرگذار است. متولی تجهیز موزه ها در این بوستان سازمان میراث فرهنگی است به نظر می رسد این سازمان دغدغه ای در این زمینه ندارد. پیش‌بینی من در زمینه جذب نیرو و اشتغال در این بوستان با  توجه به تعدد ساختمان‌ها در حوزه‌های مختلف حدود ۱۵۰ نفر است.

*شورا و شهرداری برای رونق گردشگری تابستان در شهر ساری برنامه‌ای مد نظر دارند؟

 تمامی پروژه‌ها در شهر ساری پیوست گردشگری و اشتغال‌زایی دارند و علاوه بر شهرستان ساری شهرهای مجاور نیز از آن بهره‌مند خواهند شد. در خارج از محدوده قانونی شهر ساری مجموعه تاریخی فرح‌آباد فضای مناسبی برای گردشگران است. در زمینه تقویت گردشگری و ایجاد اشتغال آمادگی کامل و همراهی لازم را داریم. زیرا جاذبه‌های گردشگری در اولویت نخست مورد تصویب قرار می‌گیرند. تاکنون طرح و پیشنهادی از سوی سازمانی به شورا در این زمینه نداشتیم. البته در بودجه ساری‌گردی را داریم. برای ایجاد فضای مفرح در شهر ساری آمادگی لازم را داریم و امیدواریم تور ساری‌گردی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته موفق‌تر عمل کند.

*ساری شهری تاریخی است که بناهای تاریخی زیادی هم دارد. برای احیای بناهای تاریخی و برنامه جذب گردشگران به این بناهای جذاب برنامه‌ای وجود دارد؟

 از جمله کارهای اولیه در زمینه بافت‌های تاریخی ادامه مسیر قارن با هدف رفع مشکلات ترافیکی بافت‌های فرسوده است. برای احیای این بناها شهرداری متولی اصلی نیست، زیرا با میراث فرهنگی و بخش خصوصی طرف هستیم. امیدواریم با مدیریت جدید در سازمان میراث فرهنگی، تعاملات ما با این مجموعه افزایش یابد. در شورای چهارم تلاش کردیم این بناها به هر شکل ممکن بازسازی شوند و مورد استفاده مردم قرار گیرند؛ اما به سرانجام نرسید. در واقع برای احیای بناهای تاریخی هیچ کاری انجام ندادیم. عمارت سردار جلیل، خانه کلبادی، خانه فاضلی و حمام وزیری در اختیار ما نیست. چندین بار اعلام آمادگی کردیم، اما اراده‌ای برای واگذاری آن‌ها وجود ندارد. تا زمانی که لایحه دولت به مجلس برای مدیریت یکپارچه شهری در داخل محدوده شهرها اجرا نشود، شهرداری‌ها و مدیریت شهری برای پیشبرد کارها باید با همه چانه بزنند و با موانع بزرگ دستگاه دولتی مواجه باشند. احیای بناهای تاریخی به سرانجام نمی‌رسد چون اختیارش در دست شهرداری نیست.

*با توجه به اینکه بیشترین انتقادات اخیر شورا به حوزه عمران و فنی شهرداری بوده پاسخی در برابر این انتقاد دارید؟

در سال های گذشته، ۷۰ درصد بودجه ها مربوط به پروژهای عمرانی بوده و با حجم بالای کار و ارتقا بودجه اشکالات زیادی بر آن وارد است.

*بازرسی از سازمان عمران به کجا رسیده است؟

این سازمان در حال پاسخگویی به سوالات مطرح شده از سوی سازمان بازرسی به همراه مستنداتی است که در اختیار دارد.

*به نظر می رسد با توجه به اینکه زلیکانی در زمان انتخابات در تیم عملگرایی بوده انتقادات اخیر نشان از موضع سخت انتقادی شما از این تیم دارد درست است؟

انتقاد را عین رفاقت می دادنم نه دشمنی و تخریب. با توجه به انتقادات تند به شهردار ساری در صحن علنی شورا از حامیان جدی او بودم، هستم و خواهم بود و از علاقمندان به ادامه حضور فعالیت عبوری در مجموعه شهرداری هستم زیرا مدیری توانمند و جوان است. انتقاد اعضای شورا به معنای تخریب نبوده و نخواهد بود زیرا معتقدم باید انتقاد کرد تا اشکالات به حداقل برسد ملاک ارزیابی عملکرد عبوری است. ز/مانی انتقاد می کنیم که احساس کنیم تذکرات ما در فضای دوستی و صمیمیت نتیجه ای ندارد و به آن کم توجهی می شود. تقریبا تمامی تذکرات و انتقادات سازنده اعضای شورا در جلسات علنی شورا مطرح می شود هرگز جلسات غیر علنی نداشتیم. اما اشکال بزرگی که وجود دارد این است که اگر انتقادات غیر علنی باشد می گویند با هم ساخته اند و اگر در جلسات انتقاد داشته باشیم می گویند از هم امتیاز می خواهند و نمی شود دهان برخی از افراد که حسن نیت ندارند را بست و نمی شود حرفی زد که همه از آن راضی باشند. طبیعی است و بهتر آن است تا برای رضای خدا و مردم کار خود را انجام دهیم.

*چرا گفته می شود شهرداری به تصمیمات شورا بی توجه است؟

کلا شوراها در بعد نظارتی ضعیف هستند و این ضعف فقط مختص شورای شهر ساری نیست. اما در پی تذکرات اعضای شورا، شهردار ساری طی جلسه ای با شورای معاونان و شهرداران مناطق، تمام نکات اعضا در دستور کار قرار داده شد و همه یکی پس از دیگری در حال انجام است. عمده درخواست ها در زمینه فاز دوم بوستان ملل بوده است.

*عبوری اولتیماتوم داده دیگر شهرداری حق جذب نیرو را ندارد. با وجود اینکه شوراییان هم افرادی ممکن برای اشتغال به شهرداری معرفی کنند آیا این التیماتوم به معنای واقعی قابل اجرا است؟

معتقدم برای رفع مشکل اشتغال و کاهش فشار از دوش شهرداری و شورا باید حاکمیت دولت و مجلس در سطح کلان برنامه ریزی لازم را داشته باشند. زیرا تا زمانی که تقاضا برای اشتغال وجود دارد اعضای شورا به عنوان دسترس ترین مسئول و منتخب مردم در برابر آن بی تفاوت نیستند. برای رفع این معضل سعی شده فضایی برای اشتعال در شهر ساری، شهرداری ساری و زیر مجموعه آن فراهم شود ازجمله می توان به پروژه برزگ سکوتپه، پارک بانوان، بوستان ولایت فاز دوم ملل اشاره کرد زیرا همه این موارد پیوست اشتغال زایی دارند. به نظر می رسد در زمینه اشتغال آبی از سوی دولت و مجلس برای مردم در این حوزه گرم نمی شود آنچه شنیده شد فقط در حد حرف بوده است. شهرداری ساری طی سال های اخیر یک استثنا در جذب نیرو بوده است زیرا در پرداخت حقوق و مزایا تاخیری نداشته و حدود پنج هزار نیرو در آن جذب شده است. قبول دارم در بعضی از موارد در شان پرسنل و نیروها به تعهدات خود عمل نکردیم اما واقعیت این است در بیابان لنگه کفش کهنه نعمت است و سعی شهرداری ساری در افزایش منابع درآمدی است.