نشریه آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی نوشت: با خروج آمریکا از برجام دونالد ترامپ اعلام کرد که تحریم های تازه اقتصادی بویژه در زمینه صنعت نفت، منتظر ایران خواهد بود اما بعید است این تحریم ها به فلج شدن بازار نفت ایران شبیه آنچه سال ۲۰۱۲ رخ داد منجر شود.

 ، ‘کیت جانسون’ خبرنگار این نشریه در گزارشی با عنوان ‘تحریم های جدید آمریکا، احتمالا تغییری در بازار نفت ایران ایجاد نخواهد کرد’ افزود: ترامپ از برجام خارج شد اما مشتریان آسیایی ایران همچنان به خرید نفت خام ایران ادامه خواهند داد.
سه شنبه شب رئیس جمهوری آمریکا، خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را اعلام کرد که واکنش های بسیاری از جمله دیگر طرف های برجام بویژه کشورهای اروپایی داشت و اعلام کردند که آنها بر برجام پایبند خواهند بود.
به نوشته فارن پالیسی، تصمیم ترامپ پس از ماه ها تلاش ناکام ایالات متحده و متحدان اروپایی آن برای یافتن راهی برای برطرف کردن آنچه ضعف های برجام توسط رئیس جمهوری آمریکا خوانده شده اعلام شد.
ترامپ تاکید کرد تحریم های شدید اقتصادی در انتظار ایران خواهد بود.
به نوشته این نشریه، اولین نوع تحریم ها محدود کردن صادرات نفت ایران است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ وضع شد. لذا اگر ایالات متحده محدودیت هایی را برای صادرات نفت ایران به همان اندازه که باراک اوباما اعمال کرد وضع کند اقتصاد ایران تسلیم خواهد شد. این می تواند به معنای کاهش ۲۰ درصدی یا به عبارتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز باشد. این یعنی کاهش درآمد تا حدود ۱ میلیارد دلار در ماه. (ایران بتازگی صادرات نفت را به ۲٫۷ میلیون بشکه در روز افزایش داده است).
« در این میان بازار نفت هم به دلیل از دست دادن یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت اوپک دچار آشفتگی شده و قیمت نفت ایران به ۷۵ دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین نرخ از اواخر سال ۲۰۱۴ تاکنون است. اما پس از اعلام ترامپ، قیمت نفت خام نیویورک و لندن کمی کاهش یافت».
فارن پالیسی ادامه داده است: باید توجه داشته باشیم برخی تفاوت های کلیدی نسبت به سال ۲۰۱۲ وجود دارد که موجب می شود ایالات متحده نتواند موفقیت هایی که در مورد صادرات نفت ایران به دست آورده بود را باردیگر تکرار کند. مهمتر از همه، کشورهای اروپایی و آسیایی به عنوان خریداران نفت ایران از پیوستن به واشنگتن برای زیر فشار قرار دادن تهران اجتناب می کنند، زیرا آنها ایران را همچنان به برجام پایبند می بینند. از سوی دیگر تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت، بحران ونزوئلا و افزایش تقاضا برای خرید نفت خام برکاهش تاثیر تحریم های نفتی آمریکا می افزاید زیرا طبق قانون، ایالات متحده باید قبل از تحریم صادرات نفت ایران، مشخص کند که بازار جهانی نفت دچار آشفتگی نمی شود.
در این گزارش به نقل از ‘کوین بوک’ رئیس شرکت مشاوره ای انرژی ‘کلیر ویو انرژی پارتنر’ نوشته شده است: آمریکا باید دسترسی های لازم و قیمت نفت خام را مشخص کند در غیر این صورت قیمت نفت به طرز باورنکردنی بالا می رود و تاثیرپذیری تحریم های نفتی را کاهش می دهد.
«بنابراین مهمترین تفاوت سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ تلاش و حمایت اروپا از برجام برای بقای آن است. ‘فدریکا موگرینی’ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه گفت: اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به برجام پایبند بماند به آن متعهد خواهد بود. او گفت: ‘من بویژه از اعلام تحریم های جدید نگران هستم. اتحادیه اروپا مصمم است که با توجه به منافع امنیتی خود و حفاظت از سرمایه گذاری های اقتصادی آن عمل کند.’
در ادامه گزارش فارن پالیسی آمده است: اجتناب اروپا از پیوستن به آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، محدودیت های مربوط به حمل و نقل دریایی را نیز بی اثر می کند. اتحادیه اروپا اینک در مورد استفاده از ‘قانون مسدود کردن’ برای محافظت از شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا علیه ایران سخن گفته است.
«با این حال اروپا تنها حدود یک سوم نفت ایران را می خرد و بقیه به آسیا می رود و کاملا روشن نیست که بزرگترین خریداران آسیایی نفت ایران آیا آماده اند که خرید نفت ایران را کاهش دهند یا خیر. چین و هند روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت ایران را خریداری می کنند و این یعنی برای کاهش خرید نفت ایران باید به دنبال یک تامین کننده بزرگ باشند. اما دیگر خریداران اصلی آسیایی، کره جنوبی و ژاپن، درسال جاری کاهش خرید نفت از ایران داشته اند زیرا احتمال بازگشت احتمالی تحریم های ایالات متحده را پیش بینی کرده اند».
به گزارش این نشریه، در این میان رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز پیش ازاعلام ترامپ گفت: ‘کشور ممکن است چند ماه با مشکلاتی در خصوص صادرات نفت روبرو شود اما این مشکل حل خواهد شد’. مقامات نفتی ایران هم قول داده اند با وجود تحریم های ایالات متحده به صادرات نفت ادامه دهند و ابراز امیدواری کرده اند میلیاردها دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی صورت گیرد.
فارن پالیسی افزوده است: اما ‘جیسون بوردوف’ معاون مدیر انرژی در کاخ سفید بر این باور است که پس از امضای برجام و پایان تحریم ها، سرمایه گذاری وعده داده شد انجام نشد. بوردوف در ادامه گفته این امر با کاهش انگیزه های اقتصادی برای همکاری و پایبندی تهران نسبت به برجام همراه خواهد بود و ممکن است ایران را وادار به از سرگیری برنامه هسته ای خود کند. همانگونه که روحانی نیز پس از اعلام خروج ترامپ گفته ایران می تواند غنی سازی اورانیوم را بیشتر از پیش آغاز کند.
«او تاکید کرد: ‘خطر واقعی هنوز وجود دارد، مگر اینکه اروپایی ها بخواهند و بتوانند این خطر را خنثی کنند».
‘فارن پالیسی’ نام نشریه خبری سیاسی-اقتصادی است که بنیان‌گذاران آن’ ساموئل هانتینگتون’ و ‘وارن منشل’ هستند و در سال ۱۹۷۰ بنیان نهاده شد که سال ۲۰۰۸ شرکت واشنگتن پست آن را خرید.