استاندار مازندران گفت: سهم این استان در ایجاد اشتغال، ۳۲ هزار شغل است و باید روی این موضوع اهتمام ویژه‌ای شود.

 ، محمد اسلامی روز دوشنبه در جلسه کارگروه اشتغال مازندران، افزود: از ۷۴۰ هزار میلیارد ریال تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ با تقسیم بر ۳۱ استان سهم استان مازندران حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال است.
وی با تاکید بر کارآفرینی توسط مردم و حمایت و نظارت دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه افزود: یک تصور سطحی در مورد اشتغال در جامعه وجود دارد که فعالیت و اشتغال را در کار و استخدام دولتی می دانند که میسر نیست.
استاندار مازندران بر اشتغال مردمی تاکید و به بانک ها توصیه کرد: به صورت جدی در مراکز و شعب تحت پوشش، طرح‌های کمیته اشتغال استان را در اختیار متقاضیان قرار داده و طرح های اشتغالزایی را خارج از سیکل اداری با حداقل زمان ممکن انجام دهند.
وی با اشاره به وجود جماعت تحصیلکرده در استان به عنوان یک دغدغه افزود: اقدامات لازم برای رصد بیکاری در استان انجام خواهد شد ضمن اینکه سامانه اشتعال اداره کار نیز فعال است.
اسلامی با تاکید بر لزوم فراگیری فن و تخصص برای اشتغال گفت: با دانشگاه علمی کاربردی تفاهم نامه ای به منظور مهارت آموزی فارغ التحصیلان امضا شده و لازم است فراخوان از طریق رسانه های جمعی داده شود تا متقاضیان کار برای ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی و شرکت در دوره های پیش بینی شده اقدام کنند.
وی به حمایت های بیمه ای از کارفرمایان که برای بیکاران تحصیلکرده اشتغال ایجاد کنند، اشاره کرد و گفت: طرح کاروزی باید به صورت جدی توسط اصناف و بازاریان استان دنبال شود.
همچنین در جلسه امروز برخی مسائل و دغدغه بانک ها و کارآفرینان بخصوص در بخش روستایی بحث شد تا با تبادل نظر با بانک ها و نهاد های مربوط این مشکلات بر طرف شود .
از جمله موارد مورد بحث اعتبارات هر یک از بانک های عامل برای پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در سال ۹۷ و همچنین هدایت تسهیلات و نظارت بر مسیر هزینه کرد آن بود .
مازندران اگر چه از استان هایی است که نرخ بیکاری در آن تک رقمی شده است ، ولی بیشتر افراد بیکار در این استان را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند.
بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی کشاورزی مازندران ، در حال حاضر در این استان ۱۷ هزار دانش آموخته رشته های کشاورزی بیکار هستند.
اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان در مراکز تولیدی ، صنعتی و صنفی یکی از برنامه های مهم دولت از سال گذشته برای تحقق اشتغال است.
در این طرح دانش آموختگان دانشگاهی گروه سنی ۲۳ ساله تا ۳۲ ساله (با احتساب ۲سال خدمت سربازی) در همه رشته‌های دانشگاهی برحسب نیاز بنگاه‌های اقتصادی به کار گرفته می شوند و دولت بخشی از هزینه کارورزی و بیمه آنان را پرداخت می کند.
دانش آموختگان دانشگاهی و کارفرمایان مراکز تولیدی و صنعتی واجد شرایط مازندران می توانند با ثبت نام در سامانه karvarzi.mcls.gov.ir برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کنند.
هدف از اجرای طرح کارورز جذب دانش آموختگان دانشگاهی بیکار از مقطع کاردانی تا مقطع دکترا با حمایت وزارت کار در بنگاههای اقتصادی خصوصی و تعاونی است.
در این نشست که با حضور سید ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور برگزار شد برخی از اعضای کارگروه اشتغال مازندران از جمله برخی مدیران دستگاه های اجرایی و بانک ها حضور نداشتند که اعتراض استاندار را به دنبال داشت./ ایرنا