نشریه «فوربس» در مقاله‌ای تحلیلی درباره خروج احتمالی امریکا از برجام بر بازارهای انرژی می نویسد: همه شواهد نشان می دهند که به نظر می رسد ترامپ در ۱۲ مه از برجام خارج خواهد شد. پیامدهای چنین اقدامی برای بازارهای جهانی نفت اساسی خواهند بود. بزرگترین نگرانی آن است که بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت ایران کاهش یابد؛ این موضوع بر بازارهای جهانی تاثیر می گذارد.
 تقاضا برای نفت به خصوص از آسیا شدید است. در سه ماهه نخست سال جاری سریع ترین رشد تقاضای نفت در هشت سال اخیر را شاهد بوده ایم. هنوز مشخص نیست که پس از اعمال تحریم های امریکا عیله ایران چقدر از تولید نفت ایران کاسته می شود. با این حال، باید مشکلات ونزوئلا را نیز اضافه کرد. جهان با کمبود نفت قابل توجهی مواجه خواهد شد. انتظار می رود کشورهایی چون هند و چین که دارایی‌های کم‌تری در مقایسه با اروپایی ها در امریکا دارند با ریسک کم‌تری به معامله با ایران ادامه دهند. کار اما برای ژاپن و کره جنوبی سخت تر خواهد شد و نمی توانند از تحریم های واشنگتن علیه ایران چشم پوشی کنند. در نتیجه، سوال مهم آن است که چه میزان از صادرات ایران به بازارهای اروپا توسط خریداران آسیایی جایگزین می شود؟
در صورت خروج آمریکا از توافق هسته‎ای، چه بر سر بازارهای نفتی خواهد آمد؟ قیمت‌ها چه قدر بالا می‌رود؟
اما از توئیت های اخیر ترامپ بر می‎آید که او متوجه تاثیر تحریم ایران و تاثیر آن روی نفت است. او در توئیت اخیر خود علت افزایش قیمت نفت را مصنوعی دانست. او باور دارد که کارتل ها در هماهنگی با روسیه و اعضای اوپک با کاهش عمدی تولید باعث افزایش قیمت نفت شده اند.
این نشریه در ادامه می نویسد: اما قیمت ها چه قدر بالا می رود؟ برخی از نفت بشکه ای ۳۰۰ دلار می گویند. البته یک مسیر میان بر برای جلوگیری از افزایش شدید قیمت نفت وجود دارد و امکان پذیر است: ترامپ برجام را پاره کند اما مسیر انتقال نفت ایران را برای متحدان امریکا باز نگه دارد. این امر به تثبیت قیمت نفت کمک خواهد کرد. امید مصرف کنندگان امریکایی به جلوگیری از افزایش قیمت حامل های انرژی گسترش فعالیت شرکت شل است. تولیدکنندگان نفت امریکایی امسال رکورد ۱۱ میلیون بشکه در روز را شکستند.
صف‎های طولانی در انتظار آمریکایی‎ها؟
سایت امریکایی «ووکس» نیز در مطلبی در این باره می نویسد: اگر ترامپ از برجام خارج شود باید مدت زمان بیشتری را مقابل پمپ بنزین‌ها و ایستگاه های گاز بایستید. قیمت گاز به زودی در سرتاسر امریکا افزایش می یابد. روز ۱۲ مه موعد اظهارنظر ترامپ درباره برجام و تحریم های ایران است. هیچ تردیدی وجود ندارد که امریکا از برجام خارج می شود. این موضوع را «مکرون» نیز تایید کرده است.
اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران متحدان امریکا را نیز با چالش مواجه خواهد ساخت. این امر می‎تواند بر روی اقتصاد داخلی امریکا تاثیر بگذارد و سبب افزایش قیمت جهانی نفت شود. این خبر خوبی برای صاحبان خودرو در امریکا نخواهد بود. احتمالا در صورت خروج ترامپ از برجام قیمت گاز ۳۰ سنت به ازای هر گالن افزایش خواهد یافت. همچنین، تخمین ها نشان می دهد که در صورت تحریم‎های گسترده ایران، قیمت گاز در سطح ملی امریکا به بیش از ۳ دلار در هر گالن افزایش خواهد یافت. این قیمت ها می تواند با تشدید تنش در روابط امریکا و ایران بیشتر هم بشود. اگر چشم انداز جنگ میان ایران و امریکا جدی‎تر شود به ظن کارشناسان قیمت می تواند در برخی از ایالت ها به ۴ دلار به ازای هر گالن نیز افزایش یابد. این وضعیت واقعا به مصرف کنندگان انرژی در امریکا آسیب می زند.