رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که برف روزهای پایانی ماه فروردین که با کاهش شدید دمای هوا نیز همراه بود ، ۱۸۰ میلیارد تومان به باغ های سیاه ریشه مازندران خسارت وارد کرد .

دلاو رحیدر پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که خسارت باغداران طی چند روز گذشته از طریق بازدید های میدانی کارشناسان بخش کشاورزی از باغ های سیاه ریشه مناطق بالادست هزارجریب ، کجور ، بلده و بخش وسیعی از لاریجان آمل برآورد شده است.
وی گفت که بیشترین خسارت بر اساس گزارش کارشناسان به باغ های گردو ، گیلاس ، فندوق و سیب وارد شده است .
مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین ماه امسال به طرز کم سابقه ای شاهد بارش برفی بود که ارتفاع آن در برخی مناطق تا نیم متر هم برآورد شد.
ماههای فروردین و اریبهشت زمان تکمیل گلدهی باغ های سیاه ریشه مناطق کوهستانی مازندران است و به همین دلیل بارش برف و سرمای پس از آن که در بیشتر مناطق کوهستانی دمای هوا را تا پنج درجه زیر صفر رساند ، سبب از بین رفتن ۶۰ درصدی قدرت باردهی این درختان شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : با توجه به این که در بخش لاریجان برابر گزارش ها حدود ۵۰ سانتی متر برف باریده و دمای هوا هم به ۸ درجه زیر صفر رسیده بود ، حدود پنج هزار هکتار از باغ های سیاه ریشه این بخش دچار خسارت شد که بیشترین میزان در مقایسه با بقیه مناطق بوده است .
وی افزود : بیشترین میزان خسارت به ترتیب مربوط به باغ گیلاس با بیش از از یکهزار و ۴۰۰ هکتار و باغ گردو با بیش از ۴۱۲ هکتار بوده است .
** آسیب پذیری باغات مازندران در نبود بیمه
حیدرپور مهم ترین مشکل باغداران مازندران در هنگام وقوع بلایای طبیعی مانند سرمای و برف اخیر را بی توجهی به بیمه محصولات کشاورزی برشمرد و گفت : به نظر می رسد عمده باغ های استان تحت پوشش بیمه کشاورزی نباشند و ذکر این نکته مهم است که به دلیل کمبود اعتبار و بودجه ، دولت نمی تواند حمایت های لازم را برای جبران خسارت ها داشته باشد.
وی افزود : البته دولت در پوشش بیمه محصولات کشاورزی حمایت های خوبی در قالب بیمه یارانه ای انجام می دهد که این فرصت برای همه کشاورزان زراعی و باغی همواره مهیا است.
حیدرپور گفت : امیدواریم کشاورزان به اهمیت بیمه کشاورزی پی ببرند و یقین کنند کشاورزی همواره در خطر حوادث طبیعی قرار دارد.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ۱۶۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان باغ است که ۱۱۰هزار هکتار آن باغ مرکبات و بقیه باغ درختان هسته دار نظیر سیب ، گلابی ، گردو، هلو ، شلیل و انار است.
بر اساس پیش بینی هواشناسی از بعد اظهر امروز بارش باران و وزش باید شدید در مناطق جلگه ای و ساحلی و ریزش برف در مناطق کوهستانی و ارتفاعات را شاهد خواهیم بود.
بنابر این گزارش دمای هوا استان هم بر اثر این تغییرات جوی که از امروز آغاز می شود و تا روز سه شنبه ادامه می یابد ، حدود ۱۰ درجه کاهش می یابد.