رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که با وجود رشد ۱۰ درصدی زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی طی سال گذشته ، همچنان ۶۸ درصد زایمان ها در این استان به صورت سزارین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر سید عباس موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : زایمان طبیعی در مازندران با اجرای طرح تحول نظام سلامت به طور کلی پنج درصد بیشتر شد.
وی دلیل رشد اندک زایمان طبیعی در استان را تکرار سزارین برای فرزند دوم به بعد از یک سو و گرایش زیاد مادران جوان به این سبک زایمان دانست و گفت : از بین رفتن نگاه نادرست برجای مانده در اذهان مادران باردار در باره سلامت زایمان سزارینی ، نیازمند زمان است .
ترویج زایمان طبیعی یکی از برنامه های طرح تحول سلامت بود که دولت یازدهم از اردیبهشت سال ۹۳ آن را به اجرا گذاشت . در این برنامه زایمان های طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان شد .
پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند وجود حدود ۲۰ درصد زایمان سزارینی در کشور که عمدتا با هدف حفظ سلامت نوزاد و مادر باردار به صورت اجباری انجام می شود ، امری طبیعی است و برای بالاتر از این سطح باید کارهای فرهنگی بیشتری انجام داد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : سیاست دانشگاه علوم پزشکی مازندران این است که با فرهنگ سازی بتواند مادران جوانی را که منتظر زایمان اول هستند ، به زایمان طبیعی ترغیب کند.
وی افزایش بلوک زایمان با تجهیزات مدرن را از فعالیت های مهم دانشگاه برای افزایش زایمان طبیعی برشمرد و افزود : هم اکنون حدود ۲۰ بیمارستان دولتی این خطه شمال کشور دارای بلوک زایمانی هستند و در سال جاری نیز ۲ بلوک جدید زایمان با تجهیزات مدرن در این مراکز افزوده می شود.
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان میانگین زایمان طبیعی در سطح کشور حدود ۵۰ درصد است که این آمار قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۳۶ درصد بود.
این در حالیست که طبق همین گزارش میانگین زایمان طبیعی در جهان ۷۲ درصد و زایمان به سبک سزارین نیز حدود ۱۸ درصد است.
** بستری شدن ۲۵۳ هزارمازنی در بیمارستان دولتی در سال ۹۶
دبیر شورای سلامت مازندران همچنین گفت که در سال گذشته ۲۵۳ هزار بیمار مازنی در ۲۴ مرکز بیمارستانی دولتی در این خطه شمال کشور بستری شدند.
موسوی ضریب اشغال تخت بیمارستان های دولتی را در مازندران حدود ۷۸ درصد اعلام کرد.
براساس آمار وزارت بهداشت و درمان ، ضریب اشغال تخت در سطح کشور حدود ۷۶ درصد است و با این روند ضریب اشغال تخت در مازندران ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
** هزینه سلامت ۸۵۰ میلیارد ریالی مسافران نوروزی بر گرده مراکز درمانی دولتی مازندران
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که در تعطیلات نوروزی سال جاری در بخش درمانی ۸۵۰ میلیارد ریال برای درمان مسافران غیربومی هزینه شد.
به گفته وی حدود ۴۶۰ میلیارد ریال از این هزینه ها در بخش بستری برای درمان بیماران بوده است.
موسوی اضافه کرد : در تعطیلات نوروزی سال جاری حدود ۳۳۰ هزاربیمار به مراکز درمانی و بهداشتی دولتی استان مراجعه کردند.
مازندران ۲۴ بیمارستان دولتی با ۳ هزار و ۵۸ تخت دارد.
** هزینه ۵۳۰ میلیارد ریالی برای هتلینگ بیمارستان های دولتی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که با اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور در دولت تدبیر و امید برای کیفی سازی خدمات درمانی ۵۳۰ میلیارد ریال برای هلتینگ بیمارستانی هزینه شد.
موسوی اظهارداشت : تاکنون در۲۳ بیمارستان دولتی این استان طرح هتلنیگ اجرا شده است.
مازندران حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.