استاندار مازندران با تاکید بر ضرورت تحقق هدفگذاری صادراتی سه میلیارد دلاری برای استان در سال جاری ، گفت : امسال از بخش خصوصی دارای اهلیت به صورت تمام و کمال و بی درنگ حمایت خواهیم کرد.

 محمد اسلامی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری برگزار شد ، افزود : تمامی محصولات تولیدی استان ارزش صادراتی دارد و زمینه افزایش تولید نیز مهیاست.
وی با اعلام این که افزایش ارزش صادرات استان از ۳۶۰ میلیون دلار سال گذشته به سه میلیارد دلار در سال جاری شعار نیست و باید محقق شود ، اظهار داشت : صادرات محور شدن تولیدات استان بویژه محصولات کشاورزی در کنار گسترش و پویائی بخش گردشگری به حل معضل بیکاری در مازندران خواهد انجامید.
اسلامی حذف فرایندهای زاید برای کمک به سرمایه گذاران و حل مشکلات مردم را ضروری دانست و تاکید کرد : تکرار برنامه ها و رفتارهای گذشته حداقل موفقیت را به همراه خواهد داشت .
استاندار مازندران وجود زیرساخت های مورد نیاز برای الکترونیکی کردن فرایندها را در از بین بردن فرایندهای زاید موثر دانست و افزود : این زیرساخت ها با سرمایه گذاری هنگفت بویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان فراهم شده و یک الزام برای چابک سازی بروکراسی اداری بوده است که باید از آن به نحو مطلوب بهره برداری کرد .
** کاهش هزینه های جاری در استان
اسلامی همچنین بر ضرورت کاهش هزینه های جاری در استان تاکید کرد و گفت : هزینه جاری در استان در حالی بالاست که مردم همچنان از دستگاههای اجرائی و اداری گلایه دارند.
وی افزود : بر اساس آمار سازمان برنامه بودجه ، پارسال تنها از محل بودجه استانی ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری دستگاههای اجرائی بود که رقم زیادی است .
استاندار مازندران گفت : متاسفانه رضایتمندی مردم از مسئولان و کارکنان دولت در استان ضعیف است و این که فقط کارمند دولت و مصرف کننده بودجه جاری باشیم ، خیانت است .
وی با تاکید بر این نکته که ‘ باید هزینه ها کم و ساختارهای اداری و اجرائی کوچک شود ‘ ، افزود : در بخش درآمدها نیز در استان با مشکل مواجه هستیم که باید اصلاح شود.
اسلامی یکی از مشکلات را مربوط به وصول مالیایت ها در استان دانست و گفت : در حال حاضر پولی را که از محل درآمدهای استان به خزانه می ریزیم فقط یک چهارم ظرفیت جمعیتی استان است و باید این مبلغ تا چهار برابر افزایش یابد.
استان مازندران به حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ، حدود چهار درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است .
استاندار مازندران گفت : اکنون با توجه به وضعیت بودجه ای کشور ، خوردن از محل ذخایر دیگر جوابگو نیست و دولت دوازدهم دیگر این اجازه را نمی دهد ، پس باید بر اساس بی پولی در بودجه کشور برای استان مازندران برنامه ریزی کنیم .
وی افزود : بسیاری از کسب و کارهای حوزه گردشگری ، تولیدات کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در مازندران که زیر ساخت های آن مهیا است، فرصت رونق اقتصادی استان هستند که نیاز به خلاقیت و برنامه دارند .
** حل بیکاری با کسب و کار جدید
استاندار مازندران همچنین حل مشکل بیکاری در استان را نیازمند راه اندازی کسب و کارهای جدید دانست و گفت : حل بیکاری در مازندران با باور استخدام در دستگاه دولتی از این پس سرابی بیش نیست و دولت برای راه اندازی کسب و کار جدید تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه جمعیت اداری مازندران اضافه است و حتی توان پرداخت حقوق را نداریم ، افزود : هدفگذاری کمی مالی باید توسط
بخش خصوصی با اهلیت که پشتیبانی و حمایت جدی دولت را به همراه دارد، گسترش یابد.
وی مشاغل خرد ، خانگی را اولویت پشتیبانی دولت دانست و گفت : باید افراد خلاق و کار آفرین و جویای کار را شناسایی و مشکلات و موانع آنان را هموار کنیم.
اسلامی به فعالیت سامانه ‘روستا کالا ‘ اشاره کرد و اظهار داشت : تولیدات روستائیان می تواند در این ربات الکترونیکی مبادله شود .
وی با اشاره به اینکه اکنون کمتر از ۱۰درصد از ظرفیت اداره پست مازندران استفاده می شود، افزود : جریان فروش و اطلاع رسانی کالاهای ایرانی باید تقویت شود.
استاندار مازندران با تاکید بر این نکته که هیچ مسافری نباید دست خالی از مازندران بیرون برود و این نتیجه گرایی به برنامه نیاز دارد، گفت : تمام تولیدات مازندران با ارزش است و صد البته باید کیفیت و استاندارد سازی ، رقابتی سازی کردن قیمت ها و بسته بندی مطلوب را داشته باشیم.
وی افزود : سال پیش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده در استان درآمد کسب شد که ۳۰ درصد آن باید در روستاها و ۷۰ درصد در شهرها هزینه شود.
** افزایش ۳۰ درصدی مسافران نوروزی
استاندار مازندران همچنین به استقبال مردم ایران برای گذران تعطیلات نوروزی در استان مازندران اشاره کرد و گفت : حضور مسافر و گردشگر نوروزی استان ۳۰ درصدی بیشتر از سال قبل بودو این یک فرصت است.
وی با بیان اینکه مردم ایران اهل تفریح هستند و دنبال معصیت نیستند ، افزود : البته افرادی که اهل لعو و لعب هستند بدانند این مقوله خط قرمز گردشگری در استان است .
اسلامی گفت : باید چراغ سبز حضور مردم برای تفریح سالم در مازندران را همواره روشن نگه داریم و این مستلزم داشتن برنامه تقومی است.
وی افزود : باید فرصت اوقات فراغت در چارچوب ضوابط شرغی در استان مازندران فراهم شود و با قدرت هنر ، اوقات فراغت مردم در استان را برنامه ریزی کنیم تا سودجویی ها از ظرفیت های طبیعی ، فرهنگی ، تاریخی و اقتصادی استان از بین برود.
اسلامی مبارزه با مظاهر فساد را وظیفه ذاتی و اصلی مسئولان مازندران دانست و گفت : برخورد های قانونی بدون اغماض انجام می شود اما نکته مهم تر مردم هستند و باید بسته های تفریحی را برای آنان ارائه بدهیم.
وی نداشتن برنامه تقویمی تفریحی و شادی آفرین را از نقاظ ضعف مازندران عنوان کرد و افزود : باید برای تابستان الگوی های شادی را برنامه ریزی کنیم.
** تاکید بر ضرورت مدیریت منابع آب
استاندار مازندران همچنین با بیان این که آب مساله مهم سال جاری استان است ،گفت : پارسال حدود ۱۷ درصد کاهش نزولات آسمانی را داشتیم و برای مقابله با این وضعیت باید اقدام میدانی صورت بگیرد و جهاد کشاورزی و آب منطقه ای مازندران باید عملیاتی وارد شوند.
وی با بیان اینکه سند اقتصادی مقاومتی مازندران با ۱۲ محور محرک اقتصادی برای توسعه استان تنظیم شده است ، افزود : دستگاهها باید آن را اجرایی کنند و میثاق نامه استانداری با دستگاههای مختلف اجرایی عملیاتی شدن این سند اقتصادی است.
اسلامی به وجود ۲ هزار و ۳۰۰ طرح نیمه تمام در مازندران اشاره کرد و گفت: دولت و مجلس تکلیف چگونگی واگذاری این طرح را به بخش خصوصی تعیین کردند.
وی افزود : ما نیز امسال را در سال تعیین و تکلیف طرح های نیمه تمام اعلام می کنیم و در همین راستا در ابتدای سال جاری پنج طرح تربیت بدنی را که ۲۰ ساله شدند ، با هماهنگی معاون وزیر ورزش تمام و بهره برداری می کنیم .
استاندار مازندران به وجود ۳۹ کتابخانه نیمه تمام در استان و مصلی های نیمه کاره اشاره کرد و گفت : تکلیف قانونی برای طرح های نیمه تمام مشخص شده است ، پس کوتاهی ها پذیرفتنی نیست.
وی افزود : سال چهلم انقلاب هستیم و ۲۲ بهمن امسال نباید روستای محروم در مازندران داشته باشیم و تمامی خدمات عمومی باید به روستاها و مناطق محروم برسد، بانک ها کار خیر کنند و ما نیز در عوض تابلو بانک ها را در این مناطق نصب می کنیم./ ایرنا