معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران کم آبی را چالش و دغدغه پیش رو در این استان ذکر کرد و گفت : برای مقابله با آن باید اطلاع رسانی بموقع به کشاورزان را در دستور کار قرار داد.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان در جلسه پیشگیری از مسایل ناشی از خشکسالی افزود : علاوه بر لحاظ کردن شفافیت در خصوص حساسیت های کم آبی در سال جاری می بایست ارائه راهکارهای برون رفت و مقابله با آن به کشاورزان اطلاع رسانی شود.
وی با اشاره به این که باید مسایل اجتماعی مرتبط با حوزه های مختلف را به شیوه صحیح و با روش های خردمندانه مدیریت کرد ، ادامه داد : تنها با مشارکت و هم افزایی مردم می توان به مناسب ترین نتایج در بخش های مختلف امیدوار بود .
معاون استاندار مازندران گفت : در مدیریت منابع آب و مصرف بهینه آن و حل مشکلات کم آبی باید از مشارکت موثر مردم بدرستی استفاده کرد که برای این منظور مسایل مرتبط را با اطلاع رسانی بهنگام و شفاف به آنان اعلام کرد.
وی تهیه اطلس میزان کم آبی در نقاط مختلف استان و تدوین جدول زمان بندی توزیع آب را ضروری دانست، افزود : باید بصورت اجرایی، عملیاتی و میدانی و شهر به شهر و منطقه به منطقه برای حل مشکل کم آبی وارد میدان شد.
معاون استاندار مازندران اتخاذ شیوه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اثرگذار و بهره گیری از ظرفیت های مختلف اطلاع رسانی و هماهنگی نظیر صدا و سیما، تریبون های ائمه جمعه و جماعات، بخشداری ها، شورای بخش، دهیاری ها و بویژه فضای مجازی را ضروری ذکر کرد .
وی ادامه داد : همچنین با ترویج فرهنگ بیمه کشاورزی برای فراگیر کردن آن باید از همه ظرفیت ها برای مقابله با کم آبی و خسارت های احتمالی به بخش کشاورزی استفاده کرد .
سازمان جهاد کشاورزی مازندران اخیرا اعلام کرد : کاهش بارندگی ، کم شدن روان آبها و آب شدن بخش زیادی از ذخایر برف ارتفاعات در مازندران ، منابع آب کشاورزی این استان را تحت تاثیر شدید قرار داده و سبب شده تا در نخستین روزهای ماه فروردین کشت برنج در سه هزار هکتار از شالیزارهای استان در خط قرمز قرار بگیرد .
بر اساس آمار آب منطقه ای مازندران ، وسعت ذخیره برف ارتفاعات این استان از ۱۳ هزار کیلومتر مربع در سال ۹۵ به سه هزار کیلومتر مربع در سال ۹۶ کاهش یافته است.
براساس این گزارش ، طی ۱۰ سال اخیر میزان منابع آب استان تا ۱۵ درصد و آبدهی رودخانه ها تا ۲۰ درصد کاهش داشته که در مجموع باعث روند نزولی منابع آب و کاهش ۴۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آب های زیرزمینی ‌و کاهش آبگیری آب بندان ها و سد ها شده است.
در حال حاضر ۲ میلیارد مترمکعب از منابع آبی استان مازندران از آب های سطحی تامین می شود و تقریبا تمامی مناطق استان متاثر از کم آبی است.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار تن برنج سفید ، ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
این استان حدود ۴۶۰هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی دارد که بیش از ۲۳۰ هزار هکتار ان شالیزاراست که به اب فراوان نیاز دارد.