با تکمیل و راه اندازی پروژه بزرگ راه آهن رشت – آستارا که با سرمایه گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حال احداث است، علاوه بر گشایش مسیری تازه در رشد و توسعه کشور، هزینه های حمل و نقل کالا در کریدور شمال – جنوب را به یک سوم کاهش خواهد داد.

به گزارش  ایرنا، تنها یک روز پس از افتتاح فاز نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان، دو کشور با حضور رئیسان جمهوری خود، موافقتنامه ای برای سرمایه گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت – آستارا امضا کردند.
بر اساس آنچه «جاوید قربان اف» مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان پیش از این اعلام کرده است، جمهوری آذربایجان ۵۰۰میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد و به گفته «مصطفی سالاری» استاندار گیلان، سهم هر کشور در این مشارکت ۵۰ درصد است؛ به عبارتی دیگر، راه آهن رشت – آستارا با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ایران و جمهوری آذربایجان اجرا می شود و سهم هر کشور در سرمایه گذاری این پروژه ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود.
راه آهن رشت – آستارا، بخشی از کریدور شمال – جنوب است که با تکمیل این قطعه، کریدور ریلی شمال – جنوب ایران فعال خواهد شد و به این ترتیب، آبهای خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند از طریق جاده و راه آهن به قفقاز، آسیای میانه، روسیه و همچنین اروپای شمالی و شرقی متصل می شود.
در قالب طرح تکمیل دالان حمل و نقل شمال – جنوب تاکنون خط ریلی جدید ۸٫۵ کیلومتری در خاک جمهوری آذربایجان تا مرز جمهوری اسلامی ایران، خط ریلی جدید ۱٫۵ کیلومتری در خاک ایران و نیز پل ریلی بر روی رودخانه آستاراچای در مرز مشترک دو کشور احداث شده و نخستین قطار آزمایشی نیز در سال گذشته میان دو کشور به حرکت درآمد .
علاوه بر خط ریلی رشت – آستارا، راه اندازی قطار مسافربری آستارا – مسکو و بالعکس نیز از پروژه های مربوط به دالان شمال – جنوب به شمار می آید.
«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل کشور پیش از این در مورد ظرفیت های کریدور شمال – جنوب گفته بود: این دالان، موقعیت ارتباطی ایران را ارتقا خواهد داد و این مسیر ریلی، ایران را از جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان و افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه متصل می کند.
به گفته وی، با راه اندازی این طرح ریلی، جابجایی بار در مسیر دریایی که ۴۵ روز زمان می‌برد با بهره گیری از مسیر ریلی به ۲۵ روز کاهش خواهد یافت و این مهم کاهش ۳۰ درصدی هزینه در حمل و نقل کالا را به همراه خواهد داشت.
خادمی با بیان اینکه ما هم اکنون ۱۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی در سطح کشور داریم و سه هزار و ۴۱۰ کیلومتر جدید در حال عملیات اجرایی و پنج هزار کیلومتر راه آهن جدید در دست مطالعه دارد، افزود: یکی از اولویت‌های عمده کشور جمهوری اسلامی ایران توسعه شبکه ریلی است که هم توسط دولت و هم توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود.
راه آهن رشت – آستارا به طرح دالان جنوب – غرب نیز کمک می کند و با توجه به روند رو به توسعه بندر چابهار که در اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم قرار گرفته است، ایران به مسیر ترانزیت کالا به سمت کشورهای آسیای میانه، قفقاز و اروپای شرقی از مسیر اقیانوس هند تبدیل می شود و علاوه بر آن، کالاهای خود را می تواند از طریق خط آهن به دریای خزر و شهرستان آستارا، سپس به جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه انتقال دهد.
طرح راه اندازی دالان حمل و نقل جنوب – غرب، از اقدامات مهم در راستای استفاده از ظرفیت های ترانزیتی منطقه است که شامل انتقال محموله ها از هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به اروپا از طریق خاک ایران، جمهوری آذربایجان، گرجستان ، اوکراین و لهستان است.
علاوه بر این، اجرای خط ریلی رشت – آستارا و تکمیل کریدور شمال – جنوب، انتقال بار به کشور را نیز تسهیل خواهد کرد؛ به این ترتیب که در روند جابجایی کالا از اروپا، کالا با قطار از جمهوری آذربایجان به آستارا، از آنجا به رشت و سپس به خط آهن سراسری تحویل داده می شود.
«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان دیروز (چهارشنبه) پس امضای هشت سند و یادداشت تفاهم همکاری، از جمله موافقتنامه سرمایه گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت – آستارا، در نشست خبری مشترک با «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان، در ارتباط با موافقتنامه سرمایه گذاری مشترک در احداث راه آهن رشت – آستارا گفت: این سند همکاری مشترک، دارای اهمیتی تاریخی است.
روحانی نیز در این ارتباط اعلام کرد؛ سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه احداث راه‌آهن آستارا – آستارا به معنای توجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به اهمیت این ظرفیت است و نشان می دهد دو کشور تصمیم دارند همکاری های خود را در آینده گسترش دهند.