کارخانه مشترک خودروسازی «آذرماش -ایران خودرو» روز پنجشنبه با حضور روسای جمهوری دو کشور ایران و آذربایجان در حومه باکو افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۰هزار خودرو سواری در سال در یک شیفت شروع به کار می کند .
درآینده نزدیک ظرفیت تولید این کارخانه به ۵۰ هزار خودرو درسال و در سه شیفت کاری خواهد رسد.
خودروهایی که در این کارخانه تولید و به بازار منطقه عرضه می شود مطابق با استانداردهای روز و استاندارد یورو پنج خواهدبود.
همچنین برای تولید قطعات این خودروها در جمهوری آذربایجان برنامه ریزی شده است و با سرمایه گذاری شرکت های بخش خصوصی این شرکت ها تاسیس و ساخت قطعات نیز در جمهوری آذربایجان انجام می شود.
ساخت کارخانه مشترک خودروسازی ‘ آذرماش – ایران خودرو ‘ در کوی صنعتی نفتچالا واقع در ۱۶۸ کیلومتری جنوب باکو در سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز شده است .
این کارخانه از بزرگترین واحد تولیدی این کوی صنعتی است و ظرفیت تولید آن ۱۰ هزار خودروی سواری در مدل های مختلف است و شرکت ایران خودرو در این واحد تولیدی ۲۵ درصد سهم دارد .
در این کارخانه که در آن فناوری های مدرن ، تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته به کار گرفته شده است ، خودروهای سواری مدل ‘رانا ‘ ، ‘سمند’ ، ، ‘دنا’ ، ‘ پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ ‘ ، ‘ رنو پیکاپ ‘ و ‘رنو تندر’ تولید می شود .
میزان سرمایه گذاری در کارخانه مشترک خودروسازی ایران و جمهوری آذربایجان ۲۴ میلیون منات (هر منات معادل ۲۹۰۰ تومان) است و با آغاز فعالیت این واحد تولیدی ۳۰۰ نفر در آن مشغول کار شده اند.
فعالیت این واحد تولیدی شرایط خوبی برای توسعه واحدهای تولیدی فرعی در کوی صنعتی نفتچالا فراهم کرده است .
سهم ۲۵ درصد ایران خودرو شامل طراحی تجهیزات ، نصب و راه اندازی تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی است .
در این کارخانه قرار است در مرحله نخست شش هزار دستگاه و در مرحله بعدی نیز ۱۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود .