روزنامه روسی مسکوفسکی در تحلیلی از پیام سالانه پوتین آن را خارق العاده‌ترین پیام طی دوران ریاست جمهوری او انست و گفت در این پیام صراحتا ایالات متحده هدف نظامی نامیده شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت روزنامه مسکوفسکی، چهاردهمین پیام سالانه پوتین به پارلمان کشور خارق العاده‌ترین پیامش هم بود.

اولاً پیام قریب به ۲ ساعت ادامه داشت و ثانیاً رئیس‌جمهور برای اولین بار به امور امنیتی و بطور اخص تسلیحاتی که “فعلاً هیچ کسی مشابه آنها را ندارد” توجه بی‌نظیری کرد. پوتین قول داد طی ۶ سال تولید ناخالص داخلی را یک و نیم برابر بالا برده، سطح فقر را دو برابر کاهش داده و روسيه را وارد گروه پنج گانه کشورهای دارای اقتصاد برتر کند. مأموریت شماره یک دولت آینده نیل به رشد اقتصادی با سرعت بالاتر از سرعت اقتصاد جهانی خواهد بود.

برخی از مأموریت‌های منظور شده در این رابطه ضمناً در فرمانهای ماه می سال ۲۰۱۲ هم برشمرده شده بود ولی تحقق نیافت. و پوتین متأسفانه توضیح نداد اینک چطور میتوان به این اهداف رسید. پوتین همچنین قول کمک بیشتر به افراد سالخورده و خانواده‌های بچه دار را داد. هرچند از ضرورت رشد دستمزد افراد شاغل هم سخن به میان آمد ولی پوتین هیچ نمودار مشخصی در این مورد مطرح نکرد.

در بخش بهداشت پوتین قول داد هزینه‌های دولتی در این بخش به ۴ و در بهترین حالت ۵% تولید ناخالص داخلی رسانده مي‌شود. ولی حتی این ارقام کمتر از سطح توصیه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت (۶%) و هزینه‌های کشورهای پیشرفته اروپایی است.

هدف پوتین از بکار گرفتن صفحه‌های تلویزیونی بزرگ حین معرفی پیامش در ساعت دوم سخنرانی نمایان شد. وقتی پوتین از تسلیحات نوینی سخن راند که روسيه ناچار شد در پاسخ به استقرار پدافند ضد موشکی آمریکا و خروج از قرارداد محدودیت‌ تسلیحات تهاجمی راهبردی اتخاذ کند. طی ۴۵ دقیقه حضار با حیرت به تماشای موشک‌های بالستیک، موشک‌های بالدار مجهز به موتور هسته‌ای، هواپیماهای حامل موشک “کینژال” (Kinzhal) و موشک‌های هایپرسونیک و غیره پرداخته بودند. پوتین پس از معرفی هر کدام از این تسلیحات تکرار می‌کرد که روسيه تنها کشور دارای این نوع تسلیحات می‌باشد. او گفت ممکن است روزی دیگران هم اسلحه مشابهی بسازند ولی طی این مدت “بچه‌های ما فکری می‌کنند” و به این ترتیب رئیس‌جمهور آغاز مرحله جدید مسابقه تسلیحاتی را اعلام کرد.

امر جالب این بود که ایالات متحده هدف نهایی همه موشک‌های نمایش داده شده بود. بنظر پوتین این امر می‌تواند آمریکایی‌ها را به گفتگو متمایل کند. او گفت “حالا صدای ما را بشنوید”. پوتین تأکید نمود روسيه با ساخت این تسلیحات جدید کسی را تهدید نکرده و قصد حمله به کسی را ندارد. اقتدار فزاینده آن متوجه حفظ توازن راهبردی و توازن جهانی است که ایالات متحده سعی بر بهم زدن آن دارد. ولی خدا نکند کسی بخواهد به روسيه یا متحدان آن حمله کند. پوتین هشدار داد: “پاسخ آنی بوده و عواقب مربوطه را ببار خواهد آورد”. روشن است که مخاطبین این سخنان هم در داخل روسيه و هم خارج آن قرار داشتند. همه طرفداران “حزب جنگ” در روسيه که درصد محسوس رأی دهندگان را تشکیل می‌دهند اینک می‌توانند خاطر جمع باشند: بازی با عضلات طی سال‌های آینده ادامه خواهد یافت.

اکثر قریب به اتفاق نمایندگان و سناتورها به خبرنگار این روزنامه گفتند سخنان پوتین بر آنها اثر شدیدی گذاشته است. لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین‌المللی دومای دولتی اعلام نمود: “این سخنرانی عصر بود که رئیس‌جمهور در آن از یک طرف امکانات روسيه را به نمایش گذاشته و از طرف دیگر پیشنهاد همکاری کرد. امیدوارم این پیام مبداء همکاری تنگاتنگ‌تر با غرب باشد”.

گنادی زیوگانوف رهبر حزب کمونیست روسیه اعلام نمود سخنان پوتین پاسخی به جنگ طلبان غربی بود و اسلاید‌های به نمایش گذاشته شده بطور کامل چالش‌های آمریکا را خنثی می‌کنند. اما ایرینا یارُوایا نماینده برجسته دومای دولتی اعلام نمود سخنان پوتین به معنی “تضمین زندگی و امنیت هر کدام از ما است”. هرچند کسانی هم با بدبینی گفتند آمریکایی‌ها خیلی خوب از امکانات نظامی روسيه مطلع هستند ولی جا نزده‌اند. برخی هم‌صحبت‌های نشریه به کیفیت پایین عکس ها و فیلم اشاره کردند.