سخنگوی دولت با بیان این که مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۹۷ دست دولت را برای پرداخت یارانه های نقدی باز گذاشت، گفت: دولت در سال آینده همین روش پرداخت یارانه را ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری افزود: بودجه سال آینده گامی به جلو بود.
سخنگوی دولت رشد اقتصادی کشور را در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته به طور متوسط شش درصد اعلام کرد و گفت: دولت روند کاهنده منفی گذشته را بهبود بخشید. دولت یازدهم و دوازدهم جلوی رشد فزاینده قیمتها را گرفت. بهبود شاخص های کلان اقتصادی در گزارش های جهانی نیز اعلام شده است.
نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری تعداد بیکاران در کشور را سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری پاییز امسال ۱۱٫۹ درصد و این رقم در پاییز سال گذشته ۱۲٫۳ درصد بود.
وی همچنین خبر داد که از ۱۵ اسفند حقوق کارمندان واریز میشود.
نوبخت درباره لایحه بودجه گفت: لایحه امسال با اصلاح ساختاری و بهره گیری از روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود که برای اولین بار حداقل ۳۴۰ ردیف، بودجه را بر اساس قیمت تمام شده محاسبه شده که ۳۴ درصد کل بودجه نیز بر مبنای عملکرد و قیمت تمام شده محاسبه کردیم.
وی ادامه داد: بودجه استان ها تقویت شده و اختیارات ملی به استان ها محول، ردیف های متفرقه غیرشفاف بودجه حذف و دیگر ردیف هایی که لازم بود را در زیرمجموعه دستگاه ها ذکر کردیم که این اصلاح ساختاری با سال های قبل متفاوت است و از ویژگی های بودجه سال آینده خواهد بود.
سخنگوی دولت دیگر هدف بودجه سال ۹۷ را اجرای اولویت برنامه های ششم توسعه دانست و گفت: در تبصره ۴ این موضوع را مشخص کردیم و چون منابع عمومی برای این هدف ناکافی بود، با اجازه رهبری که از سوی مجلس آن را اخذ کردند، ۱۴ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برای اهداف اولویت دار برنامه ششم در سال ۹۷ اختصاص دادیم.
نوبخت سیاست دولت را کاهش فقر مطلق همراه با اصلاح پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی عنوان کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه ها موافقت نکرد اما دست دولت را نیز برای اصلاح و یا ادامه این روش که تمامی خانواده ها یارانه دریافت کنند به جز آن ها یی که احراز شود پر درآمد هستند، بازگذاشت و به همین دلیل ما برای سال آینده همین روش پرداخت یارانه ها که در حال اجرا است را ادامه می دهیم.
وی افزود: یعنی همه یارانه می گیرند مگر کسانی که پردرآمد بودن آن ها محرز شود.
معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای کاهش فقر نیز هفت هزار میلیارد تومان و برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم که از منابع مختلف تامین خواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: برای ایجاد اشتغال در سال آینده در نظر داریم که با احیای بافت های فرسوده و احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و ۵۰ هزار واحد مسکونی در روستا، توسعه ناوگان شهری و نوسازی آن در کاهش آلودگی هوا، مصرف حامل های انرژی صرفه جویی شود تا بتوانیم در این مسیر نیز ایجاد اشتغال کنیم.
نوبخت هدف دیگر لایحه بودجه سال آینده را واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی دانست و تصریح کرد: اگر توانستیم طرح هایی را واگذار کنیم که این کار را انجام خواهیم داد ولی اگر نتوانستیم با بخش غیر دولت شراکت خواهیم کرد که با مشارکت تفاوت دارد و بنا داریم ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح های عمرانی در سال آینده هزینه کنیم.
وی تاکید کرد که بودجه سال آینده یک گام به جلو است و افزود: باید اقدامات اقتصادی دولت در جامعه مشهود باشد زیرا از چهار سال گذشته اقداماتی را شروع کرده ایم ولی ادعا نداریم که همه مشکلات حل شده اما آثار اقدامات دولت را می توان در شاخص های داخلی و خارجی مشاهده کرد.
معاون رییس جمهوری با ارائه شاخص های رشد اقتصادی در جامعه گفت: بر اساس شاخص رشد اقتصادی سه ماهه در فصول بهار و تابستان به طور متوسط ۶ درصد رشد نسبت به همین زمان در سال قبل داشته ایم و بر اساس شاخص تورم در بهمن ماه نیز حدود ۸٫۳ درصد نرخ رشد تورم بوده است که هنوز تورم تک رقمی است.
وی درباره شاخص اشتغال و بیکاری نیز گفت: در پاییز امسال نسبت به سال ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر وارد بازار کار شده و جویای کار هستند پس جمعیت فعال کشور هستند که از این تعداد ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کرده اند اما ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر بدون شغل هستند.
نوبخت با بیان اینکه بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد، گفت: در پاییز سال ۹۶ نرخ بیکاری ۱۱٫۹ درصد بود در حالی که در پاییز سال ۹۵ این رقم ۱۲٫۳ درصد بوده یعنی ۰٫۴ درصد نرخ بیکاری تقلیل یافته است. در عین حال نرخ بیکاران فارغ التحصیل از آموزش عالی به بازار کار در پاییز ۹۵، ۱۹٫۵ درصد در حالی که در سال ۹۶ این رقم ۱۸٫۶ درصد بوده است که ۰٫۹ درصد کاهش یافته و دولت توانسته روند کاهنده منفی را مثبت تبدیل کند.
معاون رییس جمهوری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال جویای کار در کشور در پاییز ۹۵ را حدود ۳۰٫۴ درصد عنوا ن کرد که در سال جاری به ۲۸٫۴ درصد رسیده و گفت: دولت فقط می خواهد تلاش بیشتری کند که روند منفی مثبت شده را افزایش داده و سریعتر کند بهمین منظور در سه فصل بهار، تابستان و پاییز سال ۹۶، ۸۳۶ هزار نفر شغل ایجاد شده است که از این میزان ۸۱۹ هزار نفر توانسته اند وارد بازار کار شوند اما در عین حال نرخ متوسط بیکاری ۱۲٫۱ درصد بوده است.
سخنگوی دولت اظهار داشت: بودجه سال آینده بدون کسری خواهد بود و حتی می توانیم دریافت و پرداخت ها را متعادل کنیم و در عین حال با تنخواه بانک مرکزی نیز تسویه شود. بهمین دلیل از ۱۵ اسفندماه حقوق ها پرداخت خواهد شد تا در پایان سال دغدغه پرداختی حقوق نداشته باشیم و مابقی پول های باقی مانده به طرح های عمرانی اختصاص یابد. ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در مرحله سوم طی روزهای آینده برای طرح های عمرانی اختصاص خواهد یافت.