معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران گفت که یک سرمایه گذار داخلی برای راه اندازی شرکت حمل و نقل بین المللی ۱۰۰ میلیون دلار در این استان سرمایه گذاری می کند.

حسن خیریانپور افزود : توافق اولیه با این سرمایه گذار داخلی انجام شد و بزودی قرارداد ها نهایی می شود.
وی مهم ترین مشکل زیرساختی برای صادرات کالاهای غیر نفتی این استان با ظرفیت تولید سالانه هفت میلیون تن محصولات کشاورزی را نداشتن زیرساخت های حمل و نقل بین المللی دانست و گفت که با راه اندازی این شرکت حمل و نقل بین المللی نیمی از مشکلات پیش روی صادرات غیر نفتی مازندران برداشته می شود.
خیریانپور نگاههای سخت گیرانه قرنطینه ای برای صادرات محصولات کشاورزی در مازندران را از دیگر مشکلات پیش روی صادرات غیر نفتی این استان برشمرد و تاکید کرد : فرمانداران به عنوان نمایندگان دولت در شهرستان ها موظف شدند تا نظارت عالیه بر عملکرد فراقانونی و سخت گیرانه قرنطینه ای داشته باشند تا صادرکنندگان بتوانند با فراغ بال بیشتری کارشان را انجام دهند.
** خیز مازندران برای صادرات سه میلیارد دلاری
جانشین استاندار در شورای صادرات مازندران گفت که برنامه صادراتی سه میلیارد دلاری استان در سال تدوین شد و راهکارهای پیشنهادی برای تحقق این برنامه تامین زیرساخت ها از جمله شرکت حمل و نقل بین المللی است که استارت آن زده شده است .
خیریانپور افزود : در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۳۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶٫۷ درصد رشد نشان می دهد.
به گفته وی ، میزان صادرات غیرنفتی مازندران بیش از این میزان است و با برنامه ریزی تحقق سالانه سه میلیارد دلار صادرات شدنی است.
در سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از گمرکات مازندران صادر شد که برآورد اتاق بازرگانی استان از مجموع صادرات غیر نفتی با احتساب آمار سایر گمرکات حدود یک میلیارد دلار بود./ ایرنا