حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در مراسم امضا و تبادل تفاهم نامه های همکاری بین ایران و هند از روند رشد همکاری های مشترک ابراز خشنودی کرد و گفت: روابط تاریخی دوکشور فراتر از روابط دیپلماتیک است.

 وی در این مراسم که نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز حضور داشت با اشاره به آغاز سفر خود از شهر تاریخی حیدرآباد و سخنرانی در مراسم نماز جمعه این شهر گفت: دیروز در مسجدی در حیدرآباد صحبت کردم که خود آن مسجد ب نوعی در هم تنیده شدن دو فرهنگ و دو تمدن و دو معماری ایران و هند بود.
وی با تاکید بر نقاط اشتراک بسیار متعدد فرهنگ و تمدن ایران و هند گفت: گذشته تاریخی نشان می دهد که دو ملت در طول تاریخ بهترین دوستان خود را پیدا کرده بودند و ما امروز باید از این روابط حفاظت کرده و برای گسترش آنها تلاش کنیم.
روحانی با اشاره به اینکه ایران خواستار توسعه روابط با هند در زمینه های تجاری، اقتصادی، دانشگاهی، علم و بویژه فناوری های نوین است ، افزود: ما در دو مورد بسیار مهم ترانزیت و مساله انرژی روابط بسیار مهم و راهبردی داریم.
رئیس جمهوری کشورمان با اشاره به سرمایه گذاری های هند در ایران که مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار و همچنین ساخت خط آهن چابهار به زاهدان را شامل می شود، گفت: در این دیدار با مقامات هندی به تفاهمات بسیار خوبی در زمینه همکاری های ریلی و حمل و نقل دست یافتیم.
وی با تاکید بر اینکه دو کشور در آینده توسعه همکارهای بیشتری در زمینه انرژی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خواهند بود: گفت ایران برای توسعه سرمایه گذاری مشترک در بخش های مختلف نفت و گاز آمادگی دارد.
روحانی در لزوم تسهیل روابط اقتصادی دو کشور نیز به تفاهمات صورت گرفته در زمینه هایی همچون تعرفه های تجاری، تجارت ترجیحی، روابط بانکی ، صدور ویزای الکترونیک و تسهیل رفت و آمد بین ایران و هند اشاره کرد و گفت این توافقات برای در منطقه نیز آثار خوبی خواهد داشت.
وی گفت : خشنودم اعلام کنم که دو کشور در مذاکرات امروز در مسایل بسیار مهم دو جانبه، و منطقه و بین المللی حتی در یک مورد هم با هم اختلاف نظر نداشتیم و در اهمیت روابط دوجابنه و اولویتهای همکاری ها هم اتفاق نظر داشتیم.
حسن روحانی تصریح کرد: همانطور که ایران آماده توسعه روابط است این اراده در مقامات هندی نیز مشاهده می کند.
رییس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به موارد اتفاق نظر دو کشور در زمینه سیاست بین الملل افزود: ایران و هند در مورد لزوم استحکام برجام، توسعه روابط چندجانبه و وضعیت سوریه و عراق و یمن هم نظرات مشابه دارند.
وی گفت: ایران و هند هر دو معتقدند که بحران های موجود در منطقه باید از طریق سیاسی حل شود و به جنگ ها خاتمه داده شود.
روحانی اضافه کرد: دو کشور می توانند با استفاده از روش های فرهنگی و تبادل تجربیات با افراطی گری و تروریسم مبارزه کنند.
رییس جمهور روحانی در خاتمه سخنان خود از سفر خود به هند ابراز خوشحالی کرده و از میهمان نوازی نخست وزیر هند قدردانی کرد.
نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در این مراسم سفر حسن روحانی به این کشور را یک فرصت طلایی برای ارتقا روابط دو جانبه خواند و با اشاره به روابط هزاران ساله فرهنگی بین دو ملت گفت: روابط دو کشور بر اعتماد بنا شده است.
به گزارش ایرنا وی افزود: دهلی نو و تهران مصمم هستند همکاری های مشترک را بیش از گذشته گسترش دهند.
وی با ابراز امتنان از تلاش های ایران در زمینه توسعه همکاری های ریلی بین دو کشور گفت: هندوستان از طریق چابهار به عنوان دروازه طلایی می‌تواند به افغانستان و آسیای مرکزی متصل شود.
مودی تاکید کرد: امروز در مذاکرات مشترک در زمینه مسایل اقتصادی و تقویت مبادلات بانکی و همچنین در زمینه مسایل فرهنگی با یکدیگر گفت و گوهای سازنده‌ای داشتیم.
نخست وزیر هند با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های دو جانبه بویژه درحوزه مسایل منطقه افزود: همکاری ایران و هند در زمینه امنیت به نفع ارتقا ثبات در منطقه خواهد بود.
وی گفت: ایران و هند می توانند همکاری‌های مشترک علیه تروریسم و مواد مخدر را گسترش دهند.
مودی در خاتمه سخنان خود سفر رییس جمهوری ایران به کشورش را بسیار مهم توصیف کرد و گفت این دیدار می تواند به نفع دو کشور و ملت های منطقه باشد.
در این مراسم با حضور حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و نارندرا دامورداس مودی نخست وزیر هندوستان ۱۵ سند همکاری به امضای مقامات عالی دو کشور رسید./ ایرنا