کارلوس کی‌روش، حسین اوجاقی قهرمان اسبق ووشوی جهان را به کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران اضافه کرده است. اقدامی که با شوخ‌طبعی برخی کاربران شبکه‌های مجازی همراه شده است. آنها نوشته اند: علی کریمی هم امیرعلی اکبری رزمی‌کاری را که در قفس مبارزه می کند به کادر فنی سپیدرود اضافه کند!

در حالی‌که کی‌روش در سال‌های گذشته با دست‌یاران ایرانی خود رابطه خوبی نداشته انتصاب یک ووشوکار اقدامی غافل‌گیرکننده به حساب می‌آید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که تیم ملی ایران مربی بدن‌ساز خارجی دارد. برخی از منتقدان این اقدام را دهن‌کجی مجدد کی‌روش به مربیان فوتبال ایرانی قلمداد کردند اما در پس این ماجرا به نظر می‌رسد کی‌روش برنامه‌های دیگری دارد.

وقتی یورگن کلینزمن برای رهبری تیم ملی آلمان در جام جهانی ۲۰۰۶ انتخاب شد او اولیور اشمیتلین پزشک تیم ملی را مامور کرد تا بهترین مربی بدن‌ساز دنیا را پیدا کند. بعد از جُست وجوی بسیار هر دو به یک نام رسیدند. مارک ورستگن که کلینزی او را در لوس آنجلس گالکسی هم دیده بود. مردی که در فوتبال آمریکایی تخصص داشت. این انتصاب صدای اهالی فوتبال را در آلمان درآورد. آنها گفتند آخر آمریکایی‌ها از فوتبال چه می‌دانند؟!

اما عملکرد تیم و رضایت بازیکنان از ورستگن نشان داد حق با کلینزمن بود. میروسلاو کلوزه گفت من زیر نظر او به بهترین فرم بدنی‌ام رسیدم.

انتصاب یک ووشوکار شوخی خشن کی روش است؟

وقتی کلینزمن تیم را به یواخیم لو سپرد، ورستگن کماکان بدن‌ساز تیم ملی آلمان ماند. در جام جهانی ۲۰۱۰ یواخیم لو به تحسین او پرداخت. آلمان‌ها در یک بازی جام جهانی مجموعاً ۱۱۳ کیلومتر دویدند درحالی که حریفانشان معمولا ۱۱۰ کیلومتر دویده بودند. این یعنی آنها با ۰٫۷۵ نفر بیشتر نسبت به حریف بازی کرده‌اند!

الکساندر نوری سرمربی سابق وردربرمن هم در یک گفت و گو عنوان کرد «من دوره منترشيپ‌لول ١ و ٢ را در تربيت‌بدني آخن با تدريس مارك ورستگن گذراندم. مربی یی که در امريكا شناخته‌شده است».

حالا انتصاب حسین اوجاقی شاید اقدامی در همین راستا باشد. پیش از این هم پورتو از یک ووشو کار کنار تیم استفاده کرده بود و احتمال می رود کی‌روش در نتیجه یک تجربه پرتغالی به این اقدام دست زده است. او می داند که بضاعت تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی با تیم های مقابل -اسپانیا و پرتغال- قابل مقایسه نیست. در چنین نبرد نابرابری حفظ روحیه جنگندگی و نترسیدن از حریف امری است که شاید یک ورزشکار رزمی که کوله‌باری از مدال‌های جهانی و تجربه دارد در کنار سایر بدن‌سازان بتواند به تیم تزریق کند.

انتصاب یک ووشوکار شوخی خشن کی روش است؟

از سوی دیگر رویارویی ایران با یک حریف آفریقایی در گام نخست هم چالش دیگر کی‌روش است. تجربه دو جام جهانی پیشین و رویارویی با آنگولا و نیجریه یادآور دو بازی دشوار فیزیکی برای ایران بود. گرچه بازیکنان ما در هر دو بازی موفق به کسب امتیاز شدند اما در بسیاری از نبردهای تن به تن آشکارا رقیبان پرقدرت آفریقایی برنده بودند و حالا کی‌روش شاید در تلاش است تا توان فیزیکی و البته واکنش های بدنی و عکس‌العمل‌های سریع‌تر را از طریق یک رزمی‌کار برای دیدار با مراکش به بازیکنان تیم ملی آموزش دهد.

اوجاقی قرار است تا قبل از اعزام تیم کنار ملی پوشان فوتبال بماند و پس از آن به کمک تیم ملی ووشو برود. شاید اگر کی روش با ارسال یک پیامک به عادل فردوسی پور وارد مشاجره غیرضروری با علی کریمی نمی‌شد حالا این تصمیم‌اش نه تنها با نقد رو به رو نمی شد که او را فراوان می‌ستودند.

عصرایران؛ احسان محمدی-