/  ونگ وا:    طی مراسمی با حضور مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی، استاندار مازندران، مدیرعامل شرکت گاز مازندران، امام جمعه نکا و بهشهر، نماینده مردم نکا بهشهر و گلوگاه، معاون عمرانی استاندار، فرماندار و جمعی از مدیران شهرستانی و استانی مشعل گاز ۱۱ روستای بالادست منطقه پی رجه شهرستان نکا در مسجد روستای سه کیله روشن شد.

این مراسم که با شکوه خاص با حضور طیف زیادی از مردم منطقه و شوراها و دهیاران روستاهای هزارجریب و بخش مرکزی نکا برگزار شد ابتدا فرماندار نکا به مهمانانم خیرمقدم گفت و اشاره ای به مهمترین خدمات دولت در شهرستان و بخصوص مناطق بالادست و روستاهای پی رجه نمود. فرماندار از تلاش وزیر نفت، مهندس ابراهیم زاده مدیرعامل سابق گاز رسانی استان و مهندس احمدپور مدیرعامل فعلی و دکتر شاعری در پیگیری گازرسانی روستاها تشکر کرد.

سپس مهندس احمدپور مدیرعامل شرکت گاز مازندران پشت تریبون رفت ودر سخنانی این پروژه که شامل ۱۵۱روستای هزارجریب شرق مازندران می شود اشاره کرد و افزود از این تعداد ۷۸ روستا در شهرستان نکا واقع شد. پروژه گازرسانی به روستاهای شرق مازندران با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان آغاز شده و در چند ماه قبل ۶ روستا و امروز ۱۱ روستا گازرسانی آن به بهره برداری رسید که حدود ۱۰۰۰ علمک با ۱۲۰۰ خانوار را شامل میی شود.

به گزارش ونگ وا دکتر شاعری نماینده مردم نکا بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود وی ابتدا به چند مصوبه مجلس درخصوص بودجه ۹۷ از جمله حذف نشدن یارانه همه اقشار، افزایش نیافت حامل های انرژی  بحث افزایش حقوق و مالیات بر حقوق و…اشاره و  سپس به پروژه های مهم در دست اقدام منطقه شرق مازندران اشاره کرد. دکتر شاعری با اشاره به وضعیت بیکاری استان و… موضوع منطقه آزاد شدن امیرآباد را پیش کشید و از استاندار خواست تنها استان مرزی که هنوز منطقه آزاد آن بلاتکلیف است امیر آباد است. وی گفت اگر در سه نقطه استان منطقه آزاد شود خوب است یا اگر نشد دو نقطه در غیر آن یک نقطه حق استان است و به لحاظ فنی و کارشناسی امتیاز امیر آباد از بقیه نقاط بیشتر است.

مهندس آستانه مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی سخنران دیگر مراسم بود وی در بخشی از سخنان تلویحا نقدی به سخنان دکتر شاعری در خصوص یارانه و قیمت حامل های انرژی داشت و با اشاره به ۱۲ سال سابقه نمایندگی خود و سالها معاونت وزارت نفت گفت بودجه دو کفه دارد یک کفه هزینه ها و کفه درآمدها ما اگر از طرفی به پرداخت یارانه به همه اقشار توجه می کنیم باید برای درآمد آن هم فکری کرد نمی شود خدمات به مردم انجام داد و به درآمد آن توجه نشود. وی گریزی به قیمت حامل های انرژی بر اساس فوب خلیج فارس اشاره کرد که چندین برابر قیمت داخلی است و این یعنی هنوز دولت بخش قابل توجهی از یارانه خود را بصورت غیرنقدی در سوخت هزینه می کند و یکی از کارهای اساسی مجلس و دولت ساماندهی یارانه است.

وی به پروژه گازسانی هم اشاره ای داشت و افزود در سال ۹۷ هم گازرسانی به روستاها با سرعت ادامه پیدا می کند. وی گفت طی سال گذشته و امسال ۵۳۰ میلیارد تومان در بخش گازرسانی روستاهای مازندران هزینه شد. مهندس آستانه انتقادی به وضعیت مصرف ایرانیان کرد و افزود در کشور در پیک مصرف در یک روز ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود این درحالیست که در کل اروپا در یک روز در زمان پیک مصرف۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز دارند. یا در مازندران در سال حدود ۶ میلیون متر مکعب مصرف گاز دارد که این میزان خیلی بالاست.

مهندس اسلامی استاندار مازندران آخرین سخنران این مراسم بود که بعد از اقامه نماز ظهر و عصر پشت تریبون رفت. وی ابتدا از حضور همه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تشکر کرد و از حضور مهمانان در مراسم هم تقدیر کردو وی گفت ما برای دستیابی به توسعه نیاز به وحدت و یکپارچگی و حرکت جهادی داریم. وی افزود در طول سال ۹۶ ۵۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و خصوصی و یا زیر بنایی در استان اتفاق افتاد و تعدادی به بهره برداری رسید و تعدادی هم در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار مازندران گفت برخی فکر می کنند دولت باید جوانان را استخدام کند تا بیکاری از بین برود در حالی که خود مردم باید اشتغال ایجاد کنند. وی افزود ما نیاز به یک نظام بازرگانی و لجستیک قوی در مازندران داریم. مهندس اسلامی افزود در سال جاری ۳۳۰ میلیون دلار صادرات از مازندران داشتیم و ما طبق هدفگذاری که کردیم تا پایان برنامه ششم می بایست ۳ میلیارد دلار صادرات از استان داشته باشیم. حتی بنده تصور ۵ میلیارد دلار را هم داشتم.

استاندار مازندران به بازدید خود از کارخانه کاله اشاره کرد وگفت شرکت کاله که از افتخارات استان و کشور است ۲۳۰ میلیون دلار از ۳۳۰ میلیون دلار صادرات استان مربوط به همین شرکت است. این شرکت اخیرا اعلام کرد در استان با کمبود شیر مواجه است و قصد داشد بخشی از کارخانه را در استان دیگر منتقل کند و تاکنون چندین استاندار با ایشان تماس گرفتند که آن را به استان خود بکشانند. وی افزود با مدیرعامل کالا صحبت کردیم تفاهم نامه ای امضا کردیم که بتوانیم شیر مورد نیازش را تامین کنیم. با توجه به طرحی که خودشان دارند در باره خوراک دام و.. من فکر می کنم می توانیم با بکارگیری از دامداریهای کوچک سطح استان و خرید تضمینی شیر این شرکت  بتواند در سطح همین استان گسترش یابد و از طرفی بطور غیر مستقیم دهها هزار اشتغال ایجاد می شود.