تسنیم نوشت:اطلاعات جدید پس از گذشت یک ماه از غرق شدن کامل نفتکش سانچی در آبهای شرقی چین حاکی از این است که هیچ مقداری از محموله میعانات گازی باقی نمانده و نشت سوخت نفتکش نیز به حداقل رسیده است.

یک ماه پیش بود که نفتکش ایرانی سانچی پس از حدود ۸ روز سوختن روی آب، به‌طور کامل در آبهای چین غرق شد.

از آن زمان در کنار تلاش ها برای بدست آوردن اطلاعات جدید از وضعیت پیکرهای خدمه نفتکش، نگرانی هایی بابت احتمال نشت ۱۹۰۰ تن سوخت نفتکش به درون دریا وجود داشت که این موضوع چینی ها را بر آن داشت که حتی سناریوهای نحوه خروج لاشه نفتکش از عمق ۱۱۵ متری آب را بررسی کنند.

با این وجود نشت سوخت از نفتکش صورت گرفت و آلودگی هایی را در ابعاد مختلف در منطقه برجای گذاشت و چینی‌ها نیز نتوانستند هیچ کدام از سناریوهای مدنظر خود را برای خارج کردن لاشه سانچی از عمق آب، اجرایی کنند.

کاپیتان محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در خصوص آخرین وضعیت سانچی گفت: میزان آلودگی و نشت سوخت از کشتی نفتکش سانچی به حداقل میزان خود رسیده است.

وی افزود: بررسی‎های کارشناسان حاضر در محل و همچنین گزارشات دریافتی از ربات کاوشگر نشان می‎دهد که میزان آلودگی و نشت سوخت از کشتی سانچی به حداقل میزان خود رسیده است.

* هیچ مقداری از محموله میعانات گازی سانچی باقی نمانده است

سخنگوی شرکت ملی نفتکش تصریح کرد: نظرات کارشناسان حاکی از عدم وجود محموله در مخازن بار این کشتی است چراکه احتمالا بخش عمده آن سوخته و مابقی نیز با نشت به دریا به دلیل فرار بودن تبخیر شده است.

بهرامی با بیان اینکه “بخش عمده سوخت این کشتی از بین رفته است”، گفت: سوخت باقی‎مانده هم در اثر حرارت ناشی از آتش سوزی غلیظ شده و‌ به دلیل دمای بسیار پایین آب در عمق ۱۱۵ متری، در حال حاضر احتمال نشت آن بسیار ضعیف است.

* پیکر سه دریانورد ایرانی فردا به تهران می رسد

روز گذشته سرکنسول ایران در شانگهای اعلام کرد پیکر سه دریانورد ایرانی ( از خدمه نفتکش سانچی) چهارشنبه صبح با پرواز ماهان به تهران می رسند.

همچنین سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش از انتقال پیکر سه دریانورد نفتکش سانچی در ۲۴ بهمن‌ماه (سه‌شنبه شب) خبر داد و گفت: پرواز سه‌شنبه شب از چین خواهد بود و چهارشنبه صبح به ایران می رسد.

* درخواست ایران برای ارسال غواص به اعماق آب

نشست مشترکی با حضور برخی مسئولان ایرانی و چینی در خصوص بررسی آخرین وضعیت نفتکش سانچی در چین برگزار شد. علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که در این نشست حضور داشت با اشاره به سفر سه روزه اش به چین گفت: در این مذاکرات درباره نگرانی خانواده‌هایی که در حادثه سانچی عزیزان خود را از دست داده اند صحبت و توافق شد کمیته مشترکی میان ایران و چین برای تعیین تکلیف نهایی سرنوشت این افراد با توجه به غرق شدن کشتی تشکیل شود.

وی افزود: تاکنون از طریق ربات به کشتی غرق شده دسترسی یافته اند، اما نیاز به اعزام غواص است که از نزدیک وضعیت کشتی مشاهده و درباره آن اطمینان حاصل شود که در این خصوص نیز مذاکره مفصلی با فرمانده امداد و نجات چینی صورت گرفت که در کمیته مشترک به آن رسیدگی می‌شود، همچنین توافق و تأکید شد که با توجه به حرکت روزانه صد‌ها فروند نفتکش که تعداد زیادی از آن‌ها برای ایران است، استاندارد کشتی‌ها افزایش یابد.