/   اکبر مقدسی//  این روزها در فضای مجازی ویدئوی برخورد جعفر احمدی فرماندار نکا با تعدادی از افراد که در راهپیمایی ۲۲ بهمن اقدام به احداث غرفه در خصوص ربا خواری بانکهای کشور و… در مسیر راهپیمایی شهر نکا نمودند کنش ها و واکنش های متفاوتی را در پی داشته است. فرصتی بدست آمد تا نکاتی در این خصوص یادآوری شود:

  1. هرچند عصبانیت فرماندار در فیلم موجود خارج ازعرف بنظر می رسد و این نقد به ایشان وارد است اما پس از پرس و جو بعمل آمده حاکی از آن است که اقدامات این افراد در این شهر بصورت خودسرانه بوده و اعتراض فرماندار به این نوع اقدامات به حق و برخورد با این افراد لازم است. براساس هماهنگی های بعمل آمده در شورای تامین و ستاد مراسم ۲۲ بهمن این شهرستان که به ریاست فرماندار تشکیل شده بود مقرر گردید هرنوع اقدامات، شعارها و حرکتهای سیاسی و غیر سیاسی سایر دستگاهها در غالب ستاد با هماهنگی باشد تا شائبه هر نوع تفرقه بوجود نیاید. اما این حرکت هرچند در ابتدا مردمی معرفی شده بود اما احداث غرفه در شهر و نصب بنر بزرگ نشاندهنده حمایت از سوی نهاد خاصی به ذهن می رسد. در مورد ریشه حرکت انجام شده شهرستان نکا باید افزود، ظاهرا افرادی با معرفی نامه اداره تبلیغات اسلامی شهرستان به شهرداری برای نصب بنر و غرفه معرفی شدند حال شواهد پیداست هیچ مجوزی برای ساخت غرفه در شهر از سوی شهرداری صادر نشده است. اما مسئله این است این دستگاههای دولتی عضو همان ستاد یاد شده بودند و می توانستند این برنامه را در ستاد مطرح کنند که چنین نکردند.
  2. نکته دیگر که بنظر می رسد باعث عصبانیت فرماندار شده این بود که این افراد در پاسخ به سوال فرماندار که شما از کجا مجوز گرفتید بلافاصله بحث اعتراض مراجع و رهبری در باره ربا را پیش کشیده تا در پشت آن بزرگواران سنگر بگیرند( شگرد همیشگی عده ای در کشور) در حالی که حرف فرماندار غیر قانونی بودن و نداشتن مجوز لازم بود نه آنکه ربا خواری صحیح است یا غلط. شاید فرماندار نکا همانطور که در مصاحبه ای گفت نمی خواست جشن پیروزی انقلاب مردم این شهرستان با برخی از حرکات شبهه برانگیز و بحث برانگیز غیر مرتبط با این ایام کم اثر شود ویکپارچگی و وحدت مردم بیش از گذشته باشد.
  3. نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر واقعا انقلاب اسلامی ایران پس از ۴۰ سال نتوانست بانکهای خودش را اسلامی کند موضوع کلان است و این پرسش را آحاد مردم می توانند از برنامه ریزان نظام بپرسند و خواستار اصلاح آن شوند. تاجاییکه خبرداریم مراجع بزرگوار تقلید کشور و حتی مقام معظم رهبری از برنامه ریزان بانکداری و مجلس خواستند تا بانکداری را مطابق الگوی اسلامی اصلاح کنند. حال چرا عده ای باید به نام رهبری و مراجع از این موضوع بهره برداری سیاسی و جناحی کنند و با نمایشهای اینچنینی درست در چنین روز مبارکی امید مردم به انقلاب را نا امید کنند؟! اگر واقعا بانکهای کشور ربا خواری می کنند  مقام معظم رهبری به دیگر نهادهای مسئول دستور اصلاح قوانین را  میدهند. آیا  عاقلانه است عده ای خودسر در میان مردم عملکرد نظام جمهوری اسلامی را سست جلوه دهند و به نام رهبری تمام کنند؟ آیا جشن ۲۲ بهمن هرسال برای آن نیست که دستاورهای ۴۰ ساله انقلاب بازگو شود تا مردم همچنان با انقلاب همراه باشند؟ آنهایی که چنین القائات منفی را در مردم تقویت می کنند آیا انقلابی هستند؟