همزمان با چهارمین روز از دهه مبارک فجر ، فاز نخست مرکز فرهنگی و هنری دفاع مقدس مازندران در ساری با عنوان ‘ پارک موزه ‘ توسط رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد.

 پارک موزه دفاع مقدس مازندران در فضائی به مساحت ۶۰ هکتار در قالب ۲۴ طرح و در ۳ فاز در حال ساخت است.
فاز نخست این طرح پس از ۹ سال با سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مرحله بهره برداری رسیده است .
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران در مراسم افتتاح این طرح گفت که پارک موزه این استان در واقع بازسازی و نمایش عملیات والفجر ۸ دوران دفاع مقدس در حاشیه رودخانه تجن ساری است .
سردار عبدالله ملکی افزود : این پارک موزه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار ساخته می شود که ۳۶ هکتار آن بستر رودخانه تجن است.
وی ادامه داد : یکی مشخصات این پارک موزه احداث ساختمان های ‘ تانک فارم ‘ است که با الگوگیری از مخازن نفتی در شهر فاو با کاربری فرهنگی طراحی شده است.
ملکی گفت : احداث مسجد فاطمه الزهرا (س) ، یادمان فاو با بنای یکهزار متر مربع در ضلع غربی عرصه فاو و با الگوگیری از مسجد فاو که توسط رزمندگان اسلام فتح ، طراحی و احداث شده است از دیگر ویژگی های این پارک است .
وی افزود : دهکده یادمان هفت تپه هم با شبیه سازی اردوگاه هفت تپه در این محل طراحی و اجرایی شده که شامل سنگرهای بتنی ، چادر ، ایستگاه صلواتی ، میدان ، تپه ماهورها ، المان ها و تندیس شهداست.
ملکی توضیح داد : مرکز بهداری و طرح ساماندهی ، احداث دیوار ساحلی رودخانه تجن و احداث سد لاستیکی به منظور شبیه سازی عملیات والفجر ۸ و عبور رزمندگان اسلام از اروندرود در حد فاصل سدانحرافی تا پل کمربندی جدید هم از دیگر بخش های این مرکز فرهنگی است.
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با اعلام این که کار محتوایی این طرح ها تا هفته دفاع مقدس سال آینده تکمیل می شود ، گفت : فاز دوم این مرکز با هفت طرح با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۸۰ درصد در حال ساخت است.
وی افزود : فاز سوم این مرکز موزه روایتگر مازندران در گذر تاریخ است و در همین ارتباط کتابی با عنوان ‘ هزاره پایداری ‘ تا پایان امسال منتشر خواهد شد.
وی از کمک دستگاه های اجرایی و مردم به ویژه خانواده های شهدا استان مازندران در ساخت فاز اول پارک موزه دفاع مقدس استان قدردانی کرد و افزود : تلاش های ماندگاری از سوی اغلب دستگاههای اجرایی استان صورت گرفت.
مردم ولایتمدار مازندران با پیشینه مذهبی و دینی در هشت سال دفاع مقدس کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشتند و ساخت مرکز فرهنگی و هنری دفاع مقدس با هدف انعکاس گوشه ای از خاطرات سال های حماسه ، عشق و ایثار دلیر مردان این خطه سرسبز ساخته شده است .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این مراسم که استاندار مازندران و نماینده ولی فقیه در استان به همراه شمار زیادی از خانواده های شهدا ، آزادگان و ایثارگران حضور داشتند ، مانور غواصان نیروی دریایی سپاه به نمایش درآمده است.