دبیر توسعه صادرات مازندران گفت که صادرات کالاهای غیر نفتی این استان به روسیه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از مرز ۲۴ میلیون دلار گذشته است .

 محمد محمدپور عمران روز پنجشنبه در نشست شورای توسعه صادرات مازندران در ساری ارزش صادرات کالاهای تولیدی مازندران به روسیه در مدت مشابه سال پیش را حدود هشت میلیون و ۷۰۰ هزار دلار اعلام کرد.
وی علت رشد جهشی در صادرات محصولات تولیدی مازندران به روسیه را به نتیجه رسیدن تفاهمنامه دو جانبه امضا شده میان روسای جمهوری ایران و روسیه اعلام کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران مجموع ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات این استان را در سال جاری حدود ۳۰۳ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش از لحاظ ارزشی ۶ درصد افزایش ولی از نظر وزنی ۲۲ درصد کاهش دارد.
محمدپور افزود که در این مدت ۵۱۳ هزار تن کالا از مازندران به کشورهای هدف صادر شد ، در حالی که سال گذشته در این مدت ۶۵۵ هزار تن بود.
** عراق ، هدف اول صادراتی مازندران
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران همچنین گفت که در سال جاری ۷۲ درصد از مجموع صادرات این استان به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار به کشور عراق انجام شده است .
وی با این وصف افزود که ارزش کالاهای صادر شده به عراق در این مدت نسبت به سال قبل پنج درصد کمتر شد.
محمدپور عمران افزایش تعرفه برای کالاهای ایرانی از سوی کشور عراق را دلیل عمده این کاهش دانست و ابراز امیدواری کرد تا با به نتیجه رسیدن تفاهمنامه اخیر بین ۲ کشور ، بغداد در تعرفه های ترسیمی برای تجار ایرانی تجدید نظر کند.
وی تعرفه صدور کالاهای ایرانی به عراق را حدود ۴۰ درصد اعلام کرد.
** قطر شریک تجاری جدید مازندران
دبیر شورای توسعه صادرات مازندران همچنین گفت که در سال جاری حدود چهار میلیون دلار کالا از این استان به قطر صادر شد.
وی افزایش صادرات کالاهای مازندران به قطر را منوط به برقراری پرواز هوایی و ارسال محموله کالاهای صادراتی از طریق هوایی به آن کشور به دلیل دوری مسافت دانست .
در سال گذشته ۶۵۰ میلیون دلار کالا از مازندران به خارج کشور صادر شده بود./ ایرنا