مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران خبر داد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران از ثبت ازدواج ۲۱ مرد بالای ۸۰ سال در استان خبر داد.

به گزارش ونگ وا، محمدحسن بهادر ظهر دوشنبه در حاشیه سومین کمیته اسناد این اداره کل اظهار داشت: ازدواج، موجب مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و دیگران است و نقش اساسی در سالم‌سازی فرد و اجتماع دارد.

وی ریشة بسیاری ناهنجاری‌های اخلاقی را نادیده گرفتن این سنت الهی دانست و افزود: برای تحقق این امر اصیل باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و اتکای به فرهنگ غنی اسلام بهترین گزینه در فرهنگ سازی است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان خاطر نشان کرد: خانواده‌ها باید با کرامت و با تأسّی به دستورات دین مبین اسلام و خاندان رسالت، بخصوص حضرت زهرا علیهاالسلام، در مسئله صداق و مهریه سخت‌گیری نکنند که نمونه‌های بسیار زیبایی از این اخلاق حسنه در استان مازندران در سال جاری به ثبت رسیده است.

محمدحسن بهادر ۵ و ۵۰ و ۵۰۰ هزار تومان را کمترین صداق و ۱۳۹۶، ۱۳۶۹، ۱۳۶۶ سکه تمام بهارآزادی را بیشترین صداق ثبت شده در این مدت عنوان کرد و اظهار داشت: برابر ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکّه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط ملائت زوج ملاک پرداخت است.

وی همچنین به چند مورد از صداقهای ویژه و زیبایی که در دفاترازدواج استان به ثبت رسیده است شامل یک سفر توریستی به یونان و ۱۶۸ شاخه گل ارکیده، یک کوزه آب و یک کاسه نمک، ۱۰۰۰ لیتر آب و یک سکه طلا، یک جلد صحیفه سجادیه، یک آینه شمعدان و یک شاخه نبات اشاره کرد و افزود قرآن مجید تبرکا و تیمنا در کلیه ازدواجهای ثبت شده به چشم می‌خورد و سکه‌های تعیین شده به عنوان مهریه در بیش از ۵۵ درصد وقایع ازدواج بین ۵ الی ۱۱۴ سکه و بیشتر از ۳۶ درصد ۱۱۵ الی ۵۰۰ سکه و بقیه از ۵۰۰ سکه بیشتر است، اشاره کرد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان تصریح کرد: در ۹ ماهه ابتدائی سال جاری به طور متوسط ۶۳ ازدواج در استان به ثبت رسیده است و در سال گذشته مازندران رتبه هفتم کشور را در ثبت ازدواج داشته است، همچنین در این مدت ۲۱ مرد بالای ۸۰ سال ازدواج خود را در استان به ثبت رساندد.

محمدحسن بهادر  درادامه اظهار داشت: الکترونیکی شدن ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق و تبادل آن با اداره ثبت احوال موجب کاهش مراجعات حضوری، پیشگیری از جعل و تخلفات در این حوزه، کاهش بروز اشتباهات در ثبت وقایع ازدواج و طلاق و ارتقای نظام حفظ و نگهداری از آنها شده است.

این مسئول در پایان بدون اشاره به وقایع طلاق در استان تلویحاً گفت: آمار نشان می‌دهد طول زندگی مشترک بیش از ۲۵ درصد زوجین بین کمتر یک تا ۳ سال و ۱۵/۵ درصد نیز از ۳ تا ۵ سال است و گفت بیشترین فراوانی ثبت ازدواج به ترتیب در ماههای ذی الحجه حدود ۱۷ درصد. ربیع الاول ۱۲ درصدو ذی العقده ۱۰ درصدبوده و میانگین طلاق در ماههای قمری مختلف تقریباً یکسان و از نوسان خاصی برخوردار نیست.