معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت که ظرفیت بار ترانزیتی بنادر کشور با توسعه زیر ساخت ها به ۲۰ میلیون تن در سال رسید.

  محمدعلی حسن زاده روز دوشنبه درحاشیه همایش هم اندیشی توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر در بهشهر در گفت و گو با خبرنگاران افزود : هم اکنون سالانه حدود ۱۵ میلیون تن بار از طریق بنادر کشور ترانزیت می شود.
وی گفت : سازمان بنادر و دریانوردی تمام محدودیت و موانعی را که در راه جا به جایی کالاهای ترانزیتی از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری وجود داشت ، بر طرف کرده است.
او افزود : در بنادر شمال کشور در حاشیه جنوبی دریای خزر نیز ظرفیت های خوبی ایجاد شده است و با راه اندازی شبکه ریلی رو رو این ظرفیت ها افزایش خواهد یافت و بندرامیر آباد در اولویت این کار قرار دارد.
حسن زاده تخفیف تعرفه های جا به جایی و ترانزیت بار در بنادر را یکی از برنامه های سازمان متبوعش برای توسعه در این بخش دانست.
** توسعه گردشگری دریایی در بنادر
معاون سازمان بنادر و دریانوردی همچنین اعلام کرد که طرح توسعه گردشگری و مسافرت دریایی نیز در بنادر در دستور کار قرار گرفته و در سال جاری ۲ تفاهمنامه با شرکت های سرمایه گذار امضا شده است.
حسن زاده یکی از تفاهمنامه های امضا شده را مربوط به توسعه گردشگری دریایی و مسافر در بنادر شمالی و دیگری را مربوط به بنادر جنوبی کشور معرفی کرد و افزود که طرح توسعه گردشگری دریائی برای سایر بنادر کشور هم اجرایی می شود.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت که تمام طرح های سرمایه گذاری و زیرساختی خصوصی که در بنادر کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصدی دارند، تعیین تکلیف می شود.
حسن زاده افزود : برخی از این سرمایه گذاران با موانعی از جمله مالی مواجهند که قرار شده تا از محل تسهیلات وجوه اداره شده به این واحدها کمک شود تا به بهره برداری برسند.
وی تعداد طرح های در حال اجرا با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در سازمان بنادر را اعلام نکرد.
** فاز دوم چابهار آماده سرمایه گذاری خارجی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت که تقاضا برای سرمایه گذاری خارجی در بنادر جنوبی و چابهار رونق خوبی دارد به طوری که در فاز اول قرارداد ۱۰ ساله با کشور هند منعقد شده است.
وی افزود : برای فاز دوم نیز که حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، آماده عقد قرارداد با متقاضیان سرمایه گذاری هستیم و هر کشوری که تمایل دارد می تواند ورود پیدا کند.