نشست بین المللی گفت و گو های فرهنگی ایران ، آسیای مرکزی و قفقاز با حضور پژوهشگران ، اندیشمندان ، محققان داخلی و خارجی و جمعی از مسئولان امروز یکشنبه در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز شد.

 این نشست بخشی از همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیائی است که دبیرخانه دائمی گفت و گوهای فرهنگی بین المللی با هدف تقویت تفاهم و توسعه همکاری های آسیائی و مقابله با تهدیدهای فزاینده خشونت و افراطی گری تدارک دیده است .
نشست تنوع فرهنگی در آسیا ، فرصت ها و ظرفیت های تعامل، همکاری و همگرایی در دانشگاه بوعلی سینا همدان ، نشست گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره در دانشگاه فردوسی مشهد ، گفت و گوی فرهنگی ایران و شرق و جنوب شرق آسیا، پیوندهای فرهنگی – تاریخی در دانشگاه تهران و جایگاه سازمان های منطقه ای در همکاری های فرهنگی آسیایی ؛ همکاری های علمی و فرهنگی در حوزه اکو از دیگر نشست های این همایش بین المللی است .
دبیر علمی نشست گفت و گوهای فرهنگی ایران ، آسیای مرکزی و قفقاز در آئین آغازین آن گفت که حدود ۷۰ عنوان مقاله برای طرح در این نشست ارسال شد که ۳۸ مورد برای کتاب مجموعه مقالات همایش گردآوری شده است.
دکتر علی اکبر جعفری میراث مشترک فرهنگی، ظرفیتی برای توسعه همکاری های فرهنگی آسیایی ، نقش نمادها و شخصیت های تاریخی و فرهنگی منطقه در تقویت همکاری های منطقه ای ، سیاست ها و رویکردهای حفاظت از میراث فرهنگی و نقش آن در گسترش مبادلات فرهنگی و سهم هنر و معماری در پیوندهای تاریخی ایران و آسیای مرکزی را از جمله محورهای این همایش اعلام کرد.
وی گفت : زبان و ادب فارسی و نقش آن در پیوندهای فرهنگی – تاریخی ایران، آسیای مرکزی و قفقاز ، تجارب و سیاست های حفاظت از میراث فرهنگی و راهکارهای همکاری جمعی برای مبارزه با قاچاق و تخریب میراث فرهنگی ، نقش میراث فرهنگی – تاریخی مشترک در توسعه گردشگری فرهنگی و گسترش مبادلات اجتماعی و نقش مراکز علمی و فرهنگی در تقویت و توسعه روابط ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز هم از دیگر محورهای مقالات ارسالی به این نشست است .
جعفری با بیان این که جمهوری اسلامی ایران بیش از همه کشورهای دیگر جهان، دارای پیوندهای عمیق تمدنی، تاریخی، فرهنگی و زبانی با کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز است ، گفت : بسیاری از ادیبان و اندیشمندان ایرانی، همچون رودکی (پدر شعر فارسی)، ابن سینا، ابوریحان و فارابی از این منطقه برخاسته اند، بنابراین، ایران، آسیای مرکزی و قفقاز از دیرباز در یک سامانه صلح آمیز فرهنگی، تمدنی و تاریخی قرار داشته اند.
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران افزود : با وجود تحولات در حوزه روابط بین الملل در عصر کنونی ولی اشتراکات و قرابت های فرهنگی، تاریخی و ارزشی هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است و می تواند در انسجام و همگرایی بخش های زیاد این منطقه نقش محوری ایفا کند از این رو، پیشینه تجانس فرهنگی میان این دولت ها به مانند قدرت نرم متقابلی است که می تواند به سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی نیز گسترش یابد.
قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه هم از کشورهای واقع در قفقاز هستند.
در نشست دانشگاه بابلسر مهمانان خارجی از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان، قرقیزستان، ترکیه، گرجستان، ازبکستان و ارمنستان حضور دارند.
این نشست امروز و فردا در دانشگاه مازندران ادامه دارد.
همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیائی از دیروز کارش را با برگزاری مراسم افتتاحیه در حسینیه الزهراء سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران آغاز کرد .
مراسم اختتامیه این همایش در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد./ ایرنا