رییس‌جمهور در جلسه امروز هیات دولت، به وزیر کشور ماموریت داد تا گزارشی را از اتفاقات روزهای گذشته ارائه کند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از فروکش کردن دامنه اعتراضاتی که از مشهد آغاز و به شهرهای دیگر سرایت کرد و اتفاقات ناگواری را هم منجر شد، حجت الاسلام حسن روحانی دستور ویژه‌ای برای دستیابی به ریز جزییات این حوادث صادر کرد؛ حوادثی که براساس آمارهای رسمی و غیررسمی گفته می‌شود بالغ بر سه هزار نفر در آن بازداشت و تعدادی هم کشته شده‎اند.(اینجا) 

تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشتی‌ها از مواردی بود که مورد تاکید حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت قرار گرفت. او به عبدالرضا رحمانی فضلی با تعیین زمان یک هفته‌ای به وزیر کشور ماموریت داد تا با هماهنگی شوراهای تأمین، گزارش دقیقی از حوادث اخیر و افرادی که در اثر این حوادث دستگیر، مصدوم و یا احیاناً کشته شده‌اند، به تفکیک و بیان دقیق علت و چگونگی هر بخش را به وی ارایه کنند.

پس از این ماموریت، وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره بازداشتی‌های اخیر در جریان اعتراضات در سطح کشور گفت: ان‌شاالله در این زمینه به موقع صحبت می کنم. وی از بیان توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری و حیاط دولت را ترک کرد. سکوتی که به نظر می رسد بنا به ماموریت رئیس جمهوری قرار است با اطلاعات متقن و دقیق طی یک هفته آینده شکسته شود.

اما اغتشاشات اخیر دغدغه این روزهای وزارت اطلاعات هم است. آنچنان که علوی وزیر اطلاعات هم با بیان اینکه حوادث تلخ روزهای گذشته نیاز به آسیب شناسی دارد، اظهار کرد: باید با نگاه کارشناسانه، غیر متعصبانه، واقع بینانه و فراجناحی ریشه‌ها و علل این اتفاقات را شناسایی و در جهت پیشگیری و جلوگیری از تکرار آنها در آینده گام برداشت.

وزیر اطلاعات درس آموزی از حوادث و بحران‌ها را از آموزه‌های مورد تاکید در دین و شرط موفقیت در امور دانست و افزود: با نگاه ژرف و واقع بین می توان به ریشه یابی حوادث اخیر پرداخت و از آنها عبرت گرفت.

سامانی سخنگوی وزارت کشور نیز از آسیب شناسی وقایع اخیر در شورای عالی امنیت داده و تاکید کرده است: وقایع اجتماعی پیچیدگی‌های خاص خود را دارند و اظهارنظر صریح درباره آنها به بررسی دقیق نیاز دارد. تلاش ما این بوده که مسائل امنیتی را به مسائل سیاسی و مسائل سیاسی را به مسائل اجتماعی تبدیل کنیم. در رابطه با اتفاقات اخیر بسترهای اجتماعی وقوع چنین اتفاقات، تلاش دشمنان و سوء استفاده‌هایی که بعضا انجام می‌شود باید در کنار هم تحلیل شود. در شورای امنیت کشور با نگاه دقیق، علمی و جامعه‌شناسنامه و برخورداری از تجربیات گذشته این موضوع بررسی می‌شود. تلاش ما این است که با رویکرد پیشگیرانه، مسائل اجتماعی را با حداکثر تعاملات حل کنیم.‎