محمد هاشمی، عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت اگر مرحوم آیت الله هاشمی امروز در میان ما بودند به گونه ای رفتار می کردند که معترضان هم راضی باشند.
  هاشمی در گفت و گو با سایت انتخاب در واکنش به تجمعات اخیر در شهرهای مختلف کشور گفت: در خصوص این این شرایط شاخص های و نصیحت هایی از امام سراغ داریم که می تواند راهگشا باشد.
او گفت، زمانی که در نوفل لوشاتو در خدمت امام بودم در اوایل بهمن ۵۷ بود که از کاخ الیزه از طرف ژیسکاردستن، رییس جمهور فرانسه تماس گرفتند که نماینده کارتر می‌خواهد با امام ملاقات کند؛ امام اجازه دادند و او حدود ۱۰ شب خدمت امام رسید. حرف اساسی ایشان این بود که شما ایران نروید چون وضع ایران در حال حاضر مناسب نیست و ممکن است برای شما خطراتی داشته باشد. گفتند در فرانسه بمانید و اگر خواستید محل اقامت خود را تغییر دهید. به محض خروج او، امام گفتند که روز جمعه جمعه به ایران خواهند رفت. این خبر را رادیو فرانسه پخش کرد و بختیار هم فرودگاه را بست؛ در نهایت پس از یک هفته امام روز ۱۲ بهمن به تهران رسیدند.
وی افزود: پس از آن اتفاق در ایران از امام پرسیدیم که مبنای تصمیم آن روز شما چه بود؟ امام فرمودند کارتر که دوست من یا ملت من نیست و  دلش برای ما نسوخته؛ بنابراین  معلوم می شود توطئه ای در کار بوده که شاید با سفر من به ایران، نمی شد آن را پیاده کرد و از این رو  نمی‎خواستند در ایران باشم.
هاشمی با نقل خاطره دیگری از امام ادامه داد: در مجلس دوم تعدادی از نماینده ها با تندی صحبت می کردند و نقدهای تخریبی زیادی داشتند که رادیو اسراییل روی این موضوع مانور می‌داد. واکنش امام این بود که «این تذهبون»؟ برای رادیو اسراییل خوراک درست می‌کنید و اسراییل را شاد می‌کنید؟
رییس پیشین سازمان صداوسیما به خاطره دیگری از امام نیز اشاره کرد و گفت: در مقطعی که اختلافاتی در دولت و بیرون از دولت به وجود آمده بود، خدمت امام رفتیم که ایشان فرمودند شما همه در یک کشتی نشتسته‌اید، اگر کشتی سوراخ شود همه غرق می شوید.
هاشمی ادامه داد: با این شاخص ها که از امام سراغ داریم، وقتی این ناآرامی‌ها شروع شد، دیدیم آقای ترامپ آمد و دلسوز ملت ایران شد؛ فردی که حتی اجازه خروج دارو از آمریکا برای ارسال به ایران را هم نمی دهد و از همان آغاز کارش، در بخشنامه‌های خود به طور مستقیم ایرانیان را خطاب قرار داد و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد و تقریبا به طور هفتگی علیه ایران صحبت کرده و ملت ایران را تروریست دانسته است. معلوم است که چنین فردی دوست ملت ایران نیست و بلکه دشمن ملت ایران است. مانند بقیه مقامات آمریکا که خواستند که ترامپ هر کاری می تواند انجام دهد یا رادیو اسراییل و اعراب منطقه و حکومت هایی که تا به حال از در دشمنی با ما وارد شدند و حالا یک دفعه شدند دوست ملت.
هاشمی درباره ناآرامی های اخیر گفت: ممکن است بعضی از خواسته های معترضان گرانی و بیکاری حق باشد اما چنین افرادی از اینها حمایت می‌کنند نشان می دهند شیوه عملکرد گروه معترض شیوه درستی نیست؛ یعنی هم به زیان خودشان است هم به زیان نظام و ملت. باید ببینند که چه کسی از آنها  حمایت می کند.
او در پاسخ به این سوال که اگر مرحوم آیت الله هاشمی امروز در میان ما بودند چه واکنشی به این اتفاقات نشان می دادند، گفت: آیت الله هاشمی همیشه خواهان رفاه ملت، و آسایش مردم در سایه نظام جمهوری اسلامی بود؛ هیچگاه به دشمن میدان نمی‌داد و نگاهش صرفا به ملت بود؛ توکلش به خداوند بود و اعتقاد داشت در شرایط آرامش می شود در مملکت کار کنیم.
او ادامه داد: آیت الله هاشمی شاگرد امام بود و در این شرایط نیز راه و روش امام را در پیش می گرفت. مانند برخی از اتفاقاتی که پیشتر رخ داده بود و ایشان آمد و توانست اوضاع را کنترل کند تا مسائلی که به زیان ملت است رخ ندهد.
هاشمی ادامه داد: اکنون نمی‌توانم به طور قطعی اظهارنظر کنم که اگر شیوه آقای هاشمی اکنون در میان ما بودند، چه واکنشی نشان می دادند؛ اما شیوه ایشان این بود که از این مسائل جلوگیری کند اما روش و تشخیص ایشان بسته به شرایط بود. در هر صورت آیت الله هاشمی به گونه ای رفتار می‌کرد که معترض هم راضی باشد نه اینکه با اعمال زور و فشار قضیه را تمام کند. در واقع منطق ایشان همان «و جادلهم بالّتی هی احسن» بود و با روش مسالمت آمیز و خیرخواهانه سعی می کرد این مسائل اتفاق نیفتد.