مدیرعامل آبفاشهری مازندران:

تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب نقش مهمی در ارتقای بهداشت عمومی، سلامت جامعه و حفظ محیط زیست داشته است.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب نقش مهمی در ارتقای بهداشت عمومی، سلامت جامعه و حفظ محیط زیست داشته است ،گفت: این شرکتها از زمان تاسیس تاکنون منشا خدمات ارزنده ای بودند.

به گزارش ونگ وا، به نقل از شرکت آبفاشهری مازندران، ذاکری با اشاره به فرا رسیدن ۱۱ دی ماه سالروز تاسیس شرکتهای آب وفاضلاب گفت: با پایان یافتن هشت سال دفاع مقدس وضعیت بهداشت محیط شهرها والزام و ضرورت جمع آوری، انتقال و ساماندهی فاضلاب و تاسیسات آب رسانی شهرها و واحدهای صنعتی، مقدمات تصویب قوانینی را دراین زمینه به وجود آورد.

وی، افزود: برهمین اساس قانون تشکیل «شرکت های آب وفاضلاب» درتاریخ چهارم اسفند ۱۳۶۹ تصویب و ابلاغ شد.

مدیر عامل آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه این شرکت در ۱۵ اسفند سال ۷۰ تشکیل و با تحویل گیری دو شهر بابل و گرگان آغاز بکار نمود.

مهندس ذاکری تصریح کرد: ایجاد تاسیسات تقسیم و توزیع آب شهری و تاسیسات مرتبط با جمع آوری ، انتقال و تصفیه فاضلاب ، همچنین بهره برداری از تاسیسات تامین و تقسیم و توزیع آب شهری و تاسیسات مربوط به جمع آوری ، انتقال و تصفیه فاضلاب از مهمترین اهداف تشکیل شرکت آبفاشهری مازندران است.

مدیر عامل آبفاشهری مازندران، تعداد مشترکین این شرکت در بدو تاسیس را ۶۲۵۰۰ نفر، طول کل شبکه را ۷۶۷ کیلومتر، حجم مخازن ذخیره را ۴۱۴۰۰ متر مکعب، تعداد منابع تامین را ۳۷ حلقه عنوان کرد.

ذاکری جمعیت تحت پوشش آبفاشهری مازندران را در حال حاضر ۳,۱۸۸,۴۵۰ نفر و تعداد شهرهای تحت پوشش را ۵۸ شهر دانست و گفت: ۱۰۳۲ کیلومتر خطوط انتقال آب و ۷۲۷۹ کیلومتر شبکه آب در این استان ایجاد شد.

مدیر عامل آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه ۱۷۱۵ کیلومتر شبکه فرسوده در این استان وجود دارد، افزود:

۲۹۰ حلقه چاه ، ۳۲ دهنه چشمه و سد و ۴۴۱۶۸۸ متر مکعب مخازن برای آبرسانی به مشترکین فعال است.

مهندس ذاکری، ظرفیت استحصالی از آبهای زیرزمینی را ۲۱۰ میلیون مترمکعب و آبهای سطحی(چشمه و سد) ۴۱ میلیون مترمکعب در سال عنوان و تصریح کرد: نیاز آبی این استان ۳۱۴ میلیون مترمکعب است که سالانه ۶۳ میلیون مترمکعب در سال کمبود آب وجود دارد.

مدیر عامل آبفاشهری مازندران، با بیان اینکه ۶ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قرار دارد جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب را ۲۳۵۲۲۴ نفر اعلام کرد و افزود:

در حال حاضر ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب در دست بهره برداری ۴۳۰۰۰ متر مکعب در روز و ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب ساخته شده ۶۸۸۵۰متر مکعب در روز است.

مهندس ذاکری، میزان پساب تولید شده فاضلاب را ۶۳۵۰۰ متر مکعب در روز دانست و اظهار داشت: ۱۱ شهر مازندران دارای طرح اجرایی فاضلاب است که ۴۸۴۷۱ فقره انشعاب فاضلاب نیز نصب شد.

وی، با اشاره به وجود ۸۶۵ کیلومتر طول کل خطوط فاضلاب در مازندران گفت: تعداد کل مشترکین فاضلاب۴۲۷۳۸ فقره معادل ۹۴۲۴۲ آحاد است.

مهندس ذاکری، با اشاره به موضوع جهانی کمبود آب طی چند سال اخیر گفت: یکی از توجهات مهم شرکتهای آب وفاضلاب، ترویج فرهنگ مدیریت مصرف و کاهش مصرف سرانه آب است.

مدیرعامل آبفاشهری مازندران، ادامه داد: کاهش آلودگی سفره های آب زیر زمینی، حفظ محیط زیست و در نهایت نجات زمین از آلودگی ها، با اجرای طرحهای جمع آوری و تصفیه فاضلابها امکان پذیر است.

وی، با اشاره به لزوم اجرای طرحهای فاضلاب در استانهای ساحلی گفت: در این استانها به دلیل رسوبی بودن خاک نفوذ پذیری شیرابه های فاضلاب قابل توجه است.

مهندس ذاکری، انجام پیگیری های لازم برای دریافت تسهیلات از بانک توسعه اسلامی را یکی از مهمترین اقدامات این شرکت در سال گذشته برای اجرای طرحهای فاضلاب در ۵ شهر استان عنوان و تصریح کرد: با اجرای این طرحها، شاخص برخورداری جمعیت تحت پوشش طرحهای فاضلاب از ۱۱ درصد به ۲۵ درصد افزایش می یابد.