معاون کنسولی وزارت امور خارجه گفت: روادید کاغذی در تمام نمایندگی‌های وزارت امور خارجه تا قبل از ماه مبارک رمضان حذف می شود.

 حسن قشقاوی در جلسه هم‌اندیشی اعضای جامعه تورگردانان ایران و دست‌اندرکاران بخش خصوصی و دولتی صنعت گردشگری اظهار کرد: تا قبل از ماه رمضان روادید کاغذی را در ۷۴ نمایندگی در دنیا حذف خواهیم کرد؛ زیرا در دنیای خدمات الکترونیک، صدور روادید کاغذی اتلاف‌کننده وقت و انرژی است و ما نیز باید با این تغییرات مهم خود را وفق دهیم.
وی گفت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان ازنظر جاذبه گردشگری است و اسناد بالادستی، برنامه پنج‌ساله و سند چشم‌انداز بر توسعه گردشگری تأکید دارند؛ بنابراین باید از تجربه سایر کشورها در توسعه گردشگری استفاده کرد.
قشقاوی با بیان اینکه ارزش ورود یک گردشگر به کشور حدود هزار و ۳۵۰ دلار است و باید درآمد حاصل از گردشگری صرف رونق گردشگری شود، افزود: برای هر بشکه نفت هفت تا ۱۰ دلار هزینه می‌کنیم؛ چرا بخشی از درآمد حاصل از گردشگری برای رونق و توسعه این حوزه هزینه نمی‌شود. مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه به حوزه گردشگری کمک کند؛ اگر در حوزه گردشگری کار عملیاتی انجام شود، ایران دارای جاذبه‌های بسیاری برای جذب توریسم است.

** باطن صنعت گردشگری را درک کنیم
سعید اوحدی معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جلسه که با حضور مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان حوزه گردشگری شب گذشته ۶ دی ماه در هتل پارسیان اوین برگزار شد، خطاب به تورگردانان حاضر در جلسه گفت: تورگردانان سفیران فرهیخته و پرتلاش عرصه فرهنگی کشور هستند. تنها متخصصان می‌توانند باطن هر پدیده را ببینند و ما نیز امشب دورهم جمع شده‌ایم که باطن صنعت گردشگری را درک کنیم.
وی تصریح کرد: شما سربازان، سفیران و پیش‌قراولان این صنعت هستید که گردشگر خارجی را به ‌رغم ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و تبلیغات منفی علیه ایران که به ‌عنوان راهبرد برخی کشورها اتخاذ شده است، وارد کشور می‌کنید.
اوحدی با اشاره به مزیت‌های کشور در حوزه گردشگری گفت: هیچ گردشگر خارجی سراغ نداریم که به ایران وارد شود از مزیت‌های کشور لذت نبرد و تمایل نداشته باشد دوباره به ایران سفر کند. کشورمان به ‌لحاظ ظرفیت‌های فرهنگی‌تاریخی جزو ۱۰ کشور اول و به‌ لحاظ تنوع صنایع‌دستی جزو چهار کشور اول دنیا است. کشور ما با ۳۳ هزار اثر ثبت‌ملی و ۲۲ اثر ثبت جهانی ظرفیت‌های بسیار بی‌نظیری دارد.

** کاهش ۵۰ درصدی سرفصل تملک دارایی یارانه زیرساخت‌های گردشگری
اوحدی با بیان اینکه گردشگری صنعتی فرابخشی است، گفت: بسیاری از ابزارها در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت گردشگری این سازمان قرار ندارد؛ به عنوان مثال در لایحه بودجه امسال، سرفصل تملک دارایی یارانه زیرساخت‌های صنعت گردشگری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است. کشور ما با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر، در حوزه زیرساخت‌های گردشگری بین ۱۳۶ کشور دنیا در رتبه ۱۱۶ قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه رشد گردشگری توزیع عادلانه ثروت را به‌ همراه دارد، افزود: آیا توزیع خدمات نیز در کشور عادلانه است؛ ۶ مقصد جزو مقاصد اصلی جهان‌گردی کشور ما است اما بسیاری از استان‌ها و ظرفیت‌های آن استان ها هنوز معرفی نشده و زیرساخت‌ها در آن توسعه پیدا نکرده است.
اوحدی افزود: بزرگترین مزیت نسبی کشور امنیت بسیار بالای کشور در منطقه و جهان است و باید از این مزیت برای جذب گردشگر بین‌المللی استفاده کرد.
معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به برگزاری دومین همایش صنعت جهان‌گردی در عمان گفت: در این همایش بر مواردی نظیر فرهنگ و توسعه پایدار تأکید شد؛ امروز دنیا به این نتیجه رسیده که گردشگری صنعتی فرهنگی است.
وی افزود: توسعه فرهنگ، حفظ داشته‌های فرهنگی کشورها با بستر صنعت جهانگردی تحقق می‌یابد. امروز سازمان جهانی گردشگری، گردشگری را به‌عنوان شاخص توسعه و امنیت کشورها در نظر گرفته است. باید قدر داشته‌های خود را بدانیم و برای توسعه گردشگری در کشور تلاش کنیم.
اوحدی با اشاره به مشکلات پیش روی صدور روادید گفت: سال گذشته ۳۶هزار نفر عمانی وارد کشور شدند اما امسال این عدد ریزش داشت، زیرا ایران فقط یک سفارت در مسقط دارد و مردم سایر شهرها مجبورند چند ساعت وقت صرف کنند تا به این سفارت برسند.
معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: مقام معظم رهبری تأکید کردند تا پایان برنامه ششم میزان گردشگر ورودی به کشور باید پنج‌برابر شود، این مسئله مدنظر دولت، اسناد بالادستی و سازمان میراث‌فرهنگی نیز است، امیدواریم با کمک شما پیش‌قراولان و سفرای فرهنگی شاهد پیشرفت این صنعت در راستای فرمایش‌های مقام معظم رهبری باشیم.