رئیس شورای شهر ساری اعلام کرد

رئیس شورای اسلامی شهر ساری از تصویب ایجاد مرکز پژوهش‌ها و سامانه اطلاعات شهری در ساری خبر داد گفت: این مرکز می‌تواند مجمع نخبگان شهر باشد.

به گزارش ونگ وا، مسعود مدینه در دومین مجمع هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مازندران که در باشگاه فرهنگیان ساری برگزار شد، اظهار کرد: در بیان اهمیت نگاه فرهنگی به مسائل جامعه همین بس که انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرن، قبل از اینکه ماهیت سیاسی داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ جامعه برخوردار است به گونه‌ای که مهم‌ترین اتفاق پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بود.

وی افزود: به همین دلیل فرهنگ بنیادی‌ترین عنصر توسعه به شمار می‌آید، به بیان دیگر مادامی که در شاخص‌های مختلف توسعه اعم از اقتصاد، تولید و مصرف، صنعت، خدمات، اشتغال و… به پارامترهای فرهنگی توجه نشود، مفهوم توسعه مصداق عینی پیدا نمی‌کند پس می‌توان فرهنگ را بستر توسعه قلمداد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری تصریح کرد: در عرصه مدیریت شهری هم بالطبع رویکرد فرهنگی اهمیت مضاعف و جایگاه خاصی دارد به‌ویژه آن که این نهاد به لحاظ عملکردی بیشترین ارتباط را با مردم برقرار می‌کند و می‌دانیم که تحکیم مناسبات انسانی وابستگی با فرهنگ دارد و از همین زاویه است که در مجموعه کارکردها و ماموریت‌های نهاد مدیریت شهری، برنامه‌های فرهنگی نیز تعریف شده و پیگیری می‌شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در شورای چهارم و پنجم ساری با همین طرز تلقی نگاه ویژه‌ای به بُعد فرهنگی کارکردهای مدیریت شهری داشته و استراتژی «فرهنگ همسنگ عمران» را نه تنها تدوین بلکه در سطح قابل قبولی اجرا کردیم و نتایج درخشانی نیز نصیب مرکز استان شده است که مهم‌ترین آن تلطیف و تحکیم رابطه شهروندان و مدیریت شهری است.

مدینه با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی با توجه به حساسیت‌ها و ظرافت‌هایی که در این مقوله وجود دارد، بدون پشتوانه کارشناسی و اعتباری میسر نیست، افزود: تلاش کردیم اولا برنامه‌ها منطبق با اولویت‌ها و ضرورت‌های شهری و در جهت تامین نیازهای فرهنگی شهر باشد و ثانیا حوزه فرهنگ از بودجه و اعتبارات مستقل بهره ببرد و برای رسیدن به این هدف، افزایش بودجه فرهنگی و به همان نسبت، ارتقاء کمّی و کیفی برنامه پیوست این بودجه را در دستور کار شورا قرار دادیم.

وی گفت: بودجه فرهنگی شهرداری ساری تا پیش از شورای چهارم کمتر از یک میلیارد تومان بود که اکنون به ۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت و از قِبَل این بودجه‌ریزی مناسب و جهشی، اقدامات قابل توجهی نیز در حوزه فرهنگی انجام گرفته که می‌توان از آن به عنوان یک تحول در عملکرد فرهنگی مدیریت شهری مرکز استان یاد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی در ساری را راه‌اندازی سراهای تداوم محله عنوان کرد و ادامه داد: این سراها که اکنون در چندین نقطه از شهر ساری فعالند، مرکز آموزش شهروندی محسوب می‌شوند و در واقع این پروژه را در راستای یکی از ضروری‌ترین نیازها در حوزه مسائل شهروندی و شهرنشینی یعنی فرهنگ‌سازی انجام دادیم که پیوست مهم و ضروریِ فعالیت‌های عمرانی و خدماتی مدیریت شهری به شمار می‌آید.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با استقبال و مشارکت شهروندان، شورا و شهرداری مرکز استان به اهدافی که از اجرای این طرح در نظر داشته‌اند از جمله کاهش تصدی‌گری، برون سپاری، گسترش و نهادینه کردن مشارکت آگاهانه و اثربخش مردمی و واگذاری فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی در سطح محله‌ها نزدیک شده است.

مدینه تصریح کرد: قائل شدن پیوست فرهنگی برای پروژه‌های عمرانی اقدام دیگری بوده که در ساری آن را پی گرفتیم و اکنون بسیاری از طرح‌های عمرانی شهر از پیوست فرهنگی و نیز پیوست گردشگری که بی‌ارتباط با گزاره‌های فرهنگی نیست، برخوردارند.

وی ادامه داد: امروز مردم ما در کشاکش مشکلات اجتماعی و اقتصادی و برای فائق آمدن بر معضلاتی چون فقر و بیکاری و مصون ماندن از ناهنجاری‌ها و پیامدهای شوم آن از جمله افسردگی‌ها و دلمردگی‌ها و فاصله گرفتن از هویت و حقوق شهروندی نیاز مبرمی به امید به زندگی و انگیزه کار و تلاش دارند و از جمله راهکارهای تحقق این منظور، بکارگیری اهرم‌ها و ابزارهای فرهنگی و توسل به قابلیت گره‌گشایی رویه‌ها و رویکردهای فرهنگی ـ اجتماعی در ساماندهی امور و پاسخگویی به مطالبات اقشار مردم است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری در پایان گفت: یکی از مصوبات مهمی که اخیرا داشته‌ایم ایجاد مرکز پژوهش‌ها و سامانه اطلاعات شهری است که این مرکز می‌تواند مجمع نخبگان شهر باشد و امیدواریم تجربه خوبی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی مدیریت شهری باشد.

فارس