نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ، توجه به تولید ، اشتغال و افزایش رفاه اجتماعی قشرهای آسیب پذیر جامعه را از ویژگی های لایحه بودجه سال ۹۷ اعلام کرد.

قاسم احمدی لاشکی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ فرآیند بررسی های این لایحه نشان می دهد که دولت اعتباری که در حوزه تولید ، رفاه اجتماعی قشرهای آسیب پذیر جامعه ، صندوق بازنشستگی و ایثارگران پیش بینی کرده حدود ۸۷هزار میلیارد تومان و این رقم بسیار بالایی است.
وی اظهارداشت :‌ مساله دیگر آنکه آنچه در این لایحه دیده شده توجه به حوزه اشتغال است و دولت بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی کرده و اگر این رقم به رویه ای کاملا هدفمند ، صحیح و نظارت درست در این قالب هزینه شود به نظرم می تواند گامی برای رفع معضل بیکاری و کاهش دردهای خانواده ها در کشور باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت :‌ رئیس جمهوری نیز در زمان تقدیم این لایحه به مجلس شورای اسلامی به نکات خوبی و آن اینکه حل معضل بیکاری و برقراری عدالت اشاره کردند و مبنای دستیابی به چنین تحولاتی را شفافیت براساس ارائه گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی دانست.
احمدی لاشکی افزود :‌ بنابراین به نتیجه می رسیم که دولت برای حل معضل بیکاری که امروز جامعه از آن رنج می برد یک تصمیم جدی گرفته است و در این حوزه همه مسئولان باید کمک کنند تا بیکاری در کشور رخت بر بندد.
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت :‌ هرچند دولت امسال سعی کرده حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را در لایحه بودجه سال ۹۷ افزایش دهد ولی موضوعی که مجلس شورای اسلامی روی آن بحث و نظر دارد افزایش سهم مالیات دراین لایحه نسبت به سال گذشته است.
احمدی افزود: کاهش ۱۵ درصدی بودجه عمرانی و افزایش حدود ۹ درصدی بودجه جاری از دیگر موضوعاتی است که باید در کمیسیون های مختلف مجلس مورد بررسی قرار گیرد و به اعتقادم دراین بخش دولت بدرستی عمل نکرده و نیاز به اصلاح دارد .
وی ادامه داد : کاهش ۱۵ درصدی اعتبار عمرانی در حقیقت به معنای پیشخور کردن نسل آینده و برداشت اسناد از خزانه دولت است و بعید به نظر می رسد که مجلس شورای اسلامی با چنین رویه ای موافقت کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به تدوین بودجه هدفمندی یارانه های در این لایحه اشاره کرد و گفت :‌ یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در این لایحه رخ داده آن اینکه حدود ۴۵ درصد از سهم اعتبارات یارانه ها کم شده است.
احمدی افزود :‌دولت افزایش مالیات ، خروج ارز از کشور و نیز افزودن نرخ نان و دیگر حامل های انرژی قدری زیاد روی کرده و اگر مجلس شورای اسلامی روی این موضوع نظر ندهد ممکن است درآینده کشور شاهد تورم و گرانی شود.
حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری نوزدهم آذر ماه لایجه یک هزار و ۱۹۴ تریلیون تومانی بودجه کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
رئیس جمهوری اعلام کرد که بودجه سال ۹۷ برمبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت پیشنهاد شده است.