پوتین که توسط دشمنان‌اش محاصره شده آمادگی دارد تا با جنگی حماسی برای بقایش مبارزه کند. این دستکم چیزی است که «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه می‌خواهد هموطنانش فکر کنند.
  تقریبا هر شب تلویزیون تحت کنترل دولت روسیه پیام‌های خبری خود را با ویدئوهایی از هواپیماهای روسی در رابطه با سوریه به نمایش می‌گذارد که با تصاویری از تانک‌های ناتو و نیروهای ناتو در مرزهای روسیه روبرو هستند. «نیکیتا ایسایف» تحلیلگر سیاسی بلندپایه روس اخیرا گفته بود که پیروزی بزرگ روسیه در سوریه بازگشت آن کشور به وضعیت ابرقدرتی در جهان بوده است. در اواخر نوامبر، پوتین هشدار داد که روسیه توانایی اقتصادی لازم برای افزایش بودجه نظامی خود را دارد. او در دیدار با مقام‌های بلندپایه نظامی در «سوچی» گفت که روسیه باید در زمینه سرمایه‌گذاری در ابعاد کلان آماده باشد.
«پوتین» خود را برای «جنگ جهانی سوم» آماده می‌کند/آیا «ترامپ» نیز آمادگی دارد؟
به گزارش نشریه «نیوزویک»؛ همانند بسیاری از پروپاگانداهای تبلیغاتی روسیه، کرملین مدعی است که آن کشور در حال جنگ است. اما واقعیت ان است که دستکم در سوریه تنها یک اسکادران ساده متشکل از ۳۶ جنگنده روسی با ۴.۷۵۱ پرسنل در پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب شرقی لاذقیه در سوریه از سپتامبر ۲۰۱۵ حضور داشته‌اند. همچنین، در شرق اوکراین سربازهای معمولی روس در لباس‌های مبدل و شخصی دیده شده‌اند که در کنار گشت‌های شورشیان تجزیه‌طلب گشت‌زنی کرده‌اند؛ به خصوص در اواسط نوامبر زمانی که چند صد تن از نیروهای ناشناس با عنوان «مردان سبز کوچک» در شهر شورشی «لوشانسک» خود را نشان دادند تا از بروز جنگ قدرت خونین میان رهبران جدایی‌طلبان که در تابستان ۲۰۱۴ از کی‌یف جدا شده بودند جلوگیری کنند. با این حال پرسش اینجاست که علیرغم آن که مداخله و حضور نظامی روسیه تا این اندازه در مقیاس وسیعی نیست، پوتین چرا این ایده را مطرح می کند که کشورش در آستانه منازعات فاجعه‌آمیز است و نیاز به بسیج تمام منابع در روسیه وجود دارد؟ واضح‌ترین دلیل آن است که او از قدیمی‌ترین حربه موجود در کتاب سیاست استفاده می‌کند: خود را پشت یک دشمن خارجی پنهان کردن و علم کردن آن دشمن برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی.
اقتصاد روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از الحاق کریمه به فدراسیون روسیه به دلیل تحریم‌های وضع شده از سوی غرب تحت تاثیر قرار گرفته است. از آن زمان ایجاد اسطوره جنگ دائمی تبدیل به مبنایی برای بقای رژیم تحت ریاست «پوتین» شده است. «پاول فلگن هائوئر» ستون‌نویس روزنامه مستقل «نووایا گازت» در مسکو می‌نویسد: «پوتین کارزار انتخاباتی خود را برای انتخاب دوباره برپایه امنیت ملی به راه انداخته است. او این تصویر را از روسیه به مخاطبان داخلی عرضه می‌کند که روسیه کشوری است که تحت محاصره و حمله خارجی قرار گرفته است. پوتین در عمل پولی برای عرضه به خانوارهای روس ندارد».
«پوتین» خود را برای «جنگ جهانی سوم» آماده می‌کند/آیا «ترامپ» نیز آمادگی دارد؟
یکی دیگر از علائم نگران‌کننده آن است که کرملین متقاعد شده جنگ غیر‌قابل اجتناب و پیش‌بینی است. در سال ۲۰۱۳ میلادی حتی پیش از جنگ اوکراین، برنامه استراتژیک سالانه وزارت دفاع روسیه تحت عنوان «دفاع روسیه» منازعه‌ای منطقه‌ای و جهانی جدی که روسیه تا پیش از سال ۲۰۲۳ در آن درگیر خواهد شد را پیش‌بینی کرد. «اندری موناگان» تحلیلگر از کالج اکسفورد و کالج دفاعی ناتو در رم می‌گوید: «مقام‌های ارشد روس درباره این که جنگ بزرگی روی خواهد داد صحبت نمی‌کنند. آنان مطمئن از بروز چنین جنگی هستند؛ تنها در مورد زمان آن صحبت می‌کنند. آنان آماده چنین جنگی هستند و پوتین از صنایع خواسته تا وضعیت را به سوی تولید در شرایط جنگی سوق دهند؛ به سوی این ایده دوران شوروی که هر کارخانه در کشور مادر بایستی برای تولید تانک و اسلحه و هواپیما در شرایط جنگی آماده باشد. «فلگن هائوئر» می‌گوید که اقتصاد شوروی و نظام اجتماعی آن مبتنی بر آمادگی برای شرایط جنگ کامل بود. آن سیستم، اقتصاد شوروی را کاملا غیررقابتی ساخت. در صورتی که پوتین برای اجرای برنامه بسیج‌گری‌اش جدی باشد روسیه را نیز مانند شوروی سابق ورشکسته خواهد کرد. این ایده که شما می‌توانید کارخانه تولید سیگار را در شرایط جنگی تبدیل به کارخانه تولید گلوله کنید در دنیای امروز ایده‌ای پوچ و واهی است».
این نشریه در ادامه می‌نویسد حتی در سالیان اخیر که درآمد کرملین کاهش یافته آن هم به دلیل کاهش قیمت نفت و تحریم‌ها، پوتین باز هم دستور داد تا هزینه‌های نظامی افزایشی یابند.
در سال ۲۰۱۷ میلادی هزینه‌های نظامی به بیش از ۶۵ میلیارد دلار رسیدند. این میزان البته هنوز هم از ۶۱۱ میلیارد دلار هزینه صرف شده مشابه از سوی امریکا کمتر است. با این حال، ۳.۳ درصد از تولید ناخالص ملی روسیه را تشکیل می‌دهد. تازه به این مبلغ هزینه‌های سازمان‌های نیمه‌نظامی چون گارد ملی تازه تاسیس‌شده روسیه با ۳۳۰ هزار نیروی تحت فرمان مستقیم پوتین که از بودجه وزارت کشور تامین می‌شود، اضافه نشده است. یکی از دیپلمات‌های سابق بریتانیا در روسیه می‌گوید که کرملین در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از موشک‌های کلاس Bulava و جنگنده‌های تازه و بالگردها و زیردریایی هاست. او می‌گوید در آنجا مسابقه تسلیحاتی یکجانبه عجیب و غریبی در جریان است».
«پوتین» خود را برای «جنگ جهانی سوم» آماده می‌کند/آیا «ترامپ» نیز آمادگی دارد؟
به احتمال زیاد امکان درگیری وجود دارد به‌خصوص آن که مسکو و واشنگتن خود را در مقابل طرف‌های مخالف یکدیگر در جنگ‌های منطقه‌ای قرار داده‌اند. حمایت روسیه از کره شمالی در برابر حمایت امریکا از کره جنوبی، حمایت روسیه از ایران در برابر حمایت آمریکا از عربستان سعودی. یک مقام ارشد امنیتی بریتانیا می‌گوید که روسیه در مقایسه با آمریکا، مقدار کمی برای موفقیت در سوریه هزینه کرد. او می‌گوید در نتیجه، روسیه پیروزی بزرگی را در خاورمیانه با هزینه‌ای کم بدست آورد بنابراین قطعا روسیه خواستار تکرار این پیروزی‌هاست؛ هر کسی یک جنگ کوتاه‌مدت و پیروزمندانه را دوست دارد.