مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خواستار اجرای طرح تنفس جنگل در استان شد.

به گزارش ونگ وا، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در نشست حفاظت خاک با اشاره به کاهش سطح جنگلهای شمال از ۴.۳ میلیون هکتار به ۲ میلیون هکتار تاکید کرد: بخش اعظمی از جنگلهای هیرکانی در چند دهه اخیر از بین رفته است و اگر وضع به همین منوال سپری شود، تا چند دهه آینده چیزی از جنگلهای شمال کشور باقی نخواهد ماند.

وی در خصوص طرح تنفس جنگل نیز گفت: خوشبختانه اکثر دستگاههای ذیربط با اجرای طرح تنفس جنگل موافق هستند و این طرح باید در مازندران نیز اجرا شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با توجه به اهمیت حفاظت از خاک به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع افزود: برای تشکیل یک سانتی متر خاک۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان نیازاست و هرگونه تخریب منابع خاک، ازجمله فرسایش، تغییر بی‌رویه کاربری زمین‌های حاصلخیز و اقدامات عمرانی نامناسب می‌تواند تعادل موجود در خاک را به‌هم زده و خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد کند.

وی میزان فرسایش خاک در کشور را ۱۵ تا ۱۶تن در هکتار و در برخی موارد با توجه به شرایط اقلیمی به ۳۳ تن در هکتار دانست و افزود: این میزان دو ونیم برابر استاندارد جهانی و سه برابر استاندارد در قاره آسیاست.

ابراهیمی با اشاره به به آتش زدن کاه وکلش در فصل تابستان افزود: آتش زدن کاه و کلش علاوه برمخاطرات زیست محیطی و آلودگی، موجب از بین رفتن میکروارگانیسمها و کیفیت خاک شده و موجب تشدید گازهای گلخانه‌ای، مشکلات بهداشتی برای مردم و آلودگی هوا می‌شود.

ابراهیمی در پایان سخنانش تاکید کرد: همه باید در قبال حفظ مواهب الهی و نعمتهای خدادای، امانتداران خوبی برای نسلهای آینده باشیم.

مهر