عصر ایران به قلم حمید رضا مهاجر نوشت – ترامپ، فرمان انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس را امضاء کرد، امضایی که نه تنها خاورمیانه که همه دنیا را لرزاند. به موجب این فرمان، اورشلیم به عنوان پایتخت اسراییل از سوی دولت امریکا به رسمیت شناخته شد. ترامپ از وزیر امور خارجه تیلرسون خواست که هر چه سریعتر مقدمات انتقال سفارت امریکا به اورشلیم آماده کند. فرمان ترامپ، در واقع اجرای قانون سال ۱۹۹۵ کنگره امریکا به شمار می رود که از رئیس جمهور می خواهد که قدس را به عنوان پایتخت اسراییل برسمیت بشناسد و نسبت به انتقال سفارت ایالات متحده به این شهر اقدام نماید.

با اعلام فرمان ترامپ، موج بزرگی از واکنش های بین المللی علیه این تصمیم آغاز شد. از محمود عباس و اسماعیل هنیه که از فلسطینیان خواستند که خشم خویش را نسبت به این فرمان ابراز کنند تا ملک سلمان، پادشاه عربستان که به ترامپ هشدار داد که این تصمیم باعث انزجار مسلمانان از امریکا خواهد شد تا اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که تهدید کرد که بیت المقدس خط قرمز است و عبور از این خط باعث خواهد شد که ترکیه روابط دیپلماتیک خویش با اسراییل را قطع نماید. روحانی نیز طی تماس تلفنی با اردوغان، اظهار داشت که قدس بخشی لاینفک از فلسطین است. رئیس جمهور کشورمان با شرکت در یک برنامه زنده تلویزیونی به آمریکا در مورد قدس اولتیماتوم داد و اظهار داشت که یقین دارد مسلمانان جهان هرگز به ثمربخش شدن این نقشه اجازه نخواهند داد. قرار است که سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب در روزهای آینده در رابطه با این تصمیم رئیس جمهور آمریکا تشکیل جلسه دهند. واکنش ها نسبت به فرمان جنجالی ترامپ به کشورهای عربی و اسلامی محدود نشد، اتحادیه اروپا، فرانسه و انگلستان نیز نسبت به عواقب چنین تصمیمی هشدار دادند.

اما آیا فرمان ترامپ، محصول تراوشات ذهنی رئیس جمهور امریکا است؟ رئیس جمهوری که از زمانی که از برج ترامپ به کاخ سفید نقل مکان کرده است، هر هفته یک تصمیم جنجالی در عرصه داخلی و خارجی این کشور اتخاذ می کند؟ آیا فرمان ترامپ تحقق وعده انتخاباتی او است، وعده هایی که به گزارش واشنگتن پست بطور میانگین، دروغ بودن پنج تای آنها اثبات شده است. هرگز! هیچ دودی بدون آتش بلند نمی شود! شاید این دود سیاه از کاخ سفید بلند شده باشد اما حقایقی وجود دارد که نشان می دهد این آتشی است که پادشاهی شرارت در خرمن فلسطینیان به پا کرده است.

چه کسانی قدس را فروختند؟

چند روز پیش نیویورک تایمز گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، دو ماه فرصت داده است که شهرک ابودیس واقع در حومه بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین بپذیرد چرا که در صورت عدم پذیرش این پیشنهاد، ولیعهد وی را مجبور به استعفاء خواهد کرد. خبرگزاری معا فلسطینی نیز از رام الله گزارش داد که محمود عباس اعلام کرده است که ابودیس، قدس نیست؛ ابودیس بخشی از قدس است!

اما ابودیس کجاست و چرا محمد بن سلمان این مکان را به عنوان پایتخت دولت فلسطین به محمود عباس پیشنهاد داده است؟
شهرک ابودیس یکی از روستاهای حومه جنوب شرقی بیت المقدس است. جمعیت ابودیس بر اساس آخرین آمارها، ۱۳۵۰۰ نفر برآورد شده است. مساحت این شهرک فلسطینی، در حدود ۲۴ کیلومتر مربع است که اسراییل در حدود ۲۰ کیلومتر مربع آن را برای ساخت شهرک های یهودی نشین نظیر معالی آدومیم و کیدار مصادره کرده است. در سال ۲۰۰۱، اسراییل با ساخت دیوار، این شهرک را از شهر قدس جدا کرد که با این اقدام صهیونیستها، قیمت زمین در این شهرک به شدت کاهش یافت!

هفته نامه عربی وطن گزارشی را منتشر کرد که باسم عوض الله، رئیس سابق دیوان پادشاهی اردن و مشاور کنونی محمد بن سلمان، پیشنهاد انتخاب ابودیس به عنوان پایتخت آینده دولت مستقل فلسطینی را به ولیعهد داده است. در این گزارش به نقل از محمد صیام، روزنامه نگار معروف اردنی آمده است:” شما را به خدا چگونه ممکن است محمد بن سلمان، شهرک ابودیس را بشناسد به غیر از اینکه باسم عوض الله مشاورش چنین پیشنهادی به وی داده باشد. عوض الله شریک سیاسی و اقتصادی احمد قریع، نخست وزیر اسبق دولت فلسطین، است که ماجرای فروش محموله سیمان مصری برای بنا کردن دیوار حائل اسراییلی توسط آنها، رسوایی بزرگی به راه انداخت!

به گزارش این هفته نامه، باسم عوض الله، مشاور ولیعهد عربستان در حال حاضر مشغول خرید زمین های این روستا است همانطور که قبلا زمین های ساحلی عقبه(شهر ساحلی در جنوب اردن) را قبل از تبدیل شدن به منطقه اقتصادی را خریداری کرده بود!

یسرائیل کاتس، وزیر حمل و نقل کابینه نتانیاهو در مصاحبه تلویزیونی که دیشب با کانال ده اسراییل انجام داد، اظهار داشت که ترامپ قبل از صدور فرمان خویش با تعدادی از رهبران عرب از جمله پادشاه عربستان گفتگو کرده است. به اعتقاد کاتس، عربستان سعودی در بسیاری از مسائل بویژه موضوع ایران مصالح امنیتی مشترکی با اسراییل دارد!

چه کسانی قدس را فروختند؟

این سرنوشت طرح صلح خاورمیانه است، طرحی که شاید از دروازه های سازش عبور کند اما بی تردید از دروازه های مقاومت عبور نخواهد کرد. راه حلی که سالها پیش امام موسی صدر در نامه ای خطاب به یاسر عرفات درباره آن هشدار داد که ای ابوعمار شرف قدس اجازه نخواهد داد که این شهر به دست غیر مؤمنین آزاد شود!

و بالاخره اینکه فراموش نکنیم آنهایی که قدس را می فروشند، هیچگاه صنعا، دمشق یا بیروت را نخواهند خرید! این جمله را باید بخوبی بخاطر بسپاریم.