مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزرگفت: استخراج نفت، عامل اصلی آلودگی دریای خزر است که توسط همسایگان شمالی ایران صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ داریوش یوسفی کبریا روز سه شنبه همزمان با هفته پژوهش در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل افزود: چهار کشور شمالی دریای خزر اعم از روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان با شتابی که در استخراج نفت در دریای خزر انجام می دهند زمینه آلودگی این دریا را فراهم کردند.
وی اظهارداشت: با توجه به عمق بسیار کم آب که در کشور روسیه به ۳۰ متر هم می رسد یک شرایط بسیار ایده آل برای برداشت نفت در این کشورها است و این در صورتی است که مناطق مربوط به ایران در قسمت عمیق دریای خزر قرار دارد که در برخی از نقاط عمق یک هزار متری را شاهد می باشیم.
دریاچه خزر که به علت وسعت زیاد ان به دریا نیز خوانده می شود حدود ۳۶۰هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و پنج کشور ایران ، روسیه ، ترکمنستان ، قزاقستان واذربایجان در ساحل ان قراردارند.
یوسفی کبریا افزود: اگر ایران بخواهد در دریای خزر نفت استخراج کند هر بشکه ۲۰۰ دلار برای آن هزینه خواهد داشت و این در صورتی است که نفت امروز حدود ۶۰ دلار است بنابراین برای ایران توجیه اقتصادی ندارد که در دریای خزر نفت استخراج کند.
وی گفت: با توجه به چرخش عقربه ساعتی آب های دریای خزر آلودگی های نفتی از شمال به سمت سواحل ایران نیز سرایت می کند که ما به طور دقیق به صورت ماهواره ای هم در حال تحقیق برروی آن می باشیم.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر اظهارداشت: رودخانه ها هم یکی دیگر از عوامل آلودگی دریای خزر است که در مازندران بابلرود یکی از رودهایی است که آلودگی بیش از حد نرمال را وارد دریای خزر می کند.
یوسفی کبریا گفت: با توجه به ۱۵ ایستگاه پایشی بررسی آلودگی دریای خزر که در شمال ایران وجود دارد با همه این موارد آلودگی دریای خزر در حد استاندارد است و حتی مصرف ماهیان دریای خزر نیز براساس تحقیقات متخصصین این امر هیچ ایرادی ندارد.
وی بیان کرد: آن چیزی که در شرایط فعلی ضرورت دارد قوانینی است که کشورها برای حفظ محیط زیست دریای خزرمتعهد شده اند که باید سخت گیرانه تر برخورد شود.
وی گفت: در سال ۱۳۸۵، پنج کشور حاشیه دریای خزر در تهران قوانینی را تصویب کرده اند که برای جلوگیری از آلودگی های دریای خزر ایفای نقش کنند و امروز ضرورت دارد که آن قانون سختگیرانه تر اجرا شود.
این چهره دانشگاهی بیان داشت: جامعه علمی ، مسئولان و مردم باید نسبت به حفظ محیط زیست دریای خزر اهتمام داشته باشند و برای تحقق آن نیازمند یک عزم ملی و منطقه ای می باشیم.