رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: مرگ یازده مادر باردار و ۳۹ کودک زیر پنج سال در مناطق زلزله زده استان گزارش شده است.
دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری امروز (۱۳ آذرماه) در تشریح اقدامات صورت گرفته در زلزله اخیر، گفت: خوشبختانه نکته مثبت و خیری که در این ماجرا داشتیم این بود که استان از قبل آمادگی برای اربعین داشت و این امر موجب شد آمادگی خوبی برای مواجهه با این بحران داشته باشیم.

وی افزود: در ساعات اول پس از زلزله به سرعت تیم هایی که از قبل برای اربعین آماده بودند برای خدمات رسانی به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

شکیبا تصریح کرد: متاسفانه بر اثر زلزله سیستم بهداشت و درمان مناطق زلزله زده به هم ریخته بود و بر همین اساس مجبور به اعزام نیرو از مرکز استان به منطقه شدیم.

ظرف ۶ روز تمام مراکز بهداشت مناطق زلزله کار خود را آغاز کردند

شکیبا افزود: با کار جهادی صورت گرفته ظرف شش روز تمام نظام شبکه بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی برقرار شد.

وی افزود: ظرف کمتر از یک هفته تمامی خانه های بهداشت شهری و روستایی، مراکز جامع سلامت و پایگاه های سلامت برقرار شده و نیروها مشغول به کار شدند.

شکیبا افزود: در کنار این مراکز، ۳۵ تیم سیار بهداشتی و درمانی متشکل از پزشک، ماما، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس بیماری ها نیز فعالیت داشته و به روستاها سرکشی داشتند و همراه خود دارو و شیر خشک و لوازم بهداشتی رایگان داشته و توزیع کردند.

وی افزود: در همان روزهای اول سه کلینیک دندان پزشکی سیار در مناطق زلزله زده برقرار شد که هم اکنون این تعداد به چهار مورد رسیده که سه کیلینک در سرپل ذهاب و یک کیلینک در ثلاث باباجانی برقرار است.

هیچ مورد آلودگی میکروبی آب در منطقه نداشتیم

وی افزود: در روز اول همچنین آزمایشگاه در سرپل ذهاب مستقر شد تا بحث آب مورد آزمایش قرار گیرد.

شکیبا تصریح کرد: خوشبختانه طی این مدت مورد آلودگی میکروبی در منابع آب هفت شهرستان متاثر از زلزله گزارش نشده است.

وی افزود: اما طی این مدت موارد کدورت آب بسیارب داشتیم، به طوری که روزهای اول عملا گل آلود بود.

شکیبا با اشاره به تشکیل نظام سندرمیک در مناطق زلزله زده گفت: در این نظام علائم بیماری هایی که واگیردار بوده و مورد حساسیت ما هستند در مناطق زلزله زده رصد شده و موارد آن به مسئولین وزارت بهداشت در سطح کشور و استان گزارش می‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۱۸ مورد علائم بیماری از جمله تب و خونریزی، اسهال حاد آبکی، مسمومیت غذایی در مناطق زلزله زده به دقت رصد می‌شود.

هیچ اپیدمی بیماری در منطقه نداشتیم

وی با اشاره به آزمایش ۲۵۶ مورد نمونه مشکوک التور (وبا) در مناطق زلزله زده گفت: از این تعداد یک مورد نمونه مثبت نداشتیم.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ اپیدمی بیماری از جمله وبا و آنفلوآنزا در مناطق زلزله زده گزارش نشده است.

شکیبا از تزریق واکسن توام به مصدومین زلزله خبر داد و اظهار کرد: تاکنون حدود هشت هزار نفر از مصدومین زلزله در برابر کزاز و دیفتری واکسینه شده اند.

۱۳۰۰ “مادر باردار” در مناطق زلزله زده شناسایی و تحت مراقبت هستند

شکیبا از مراقبت ویژه مادران باردار در مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۱۳۷۰ مادر باردار در مناطق زلزله زده شناسایی شده که عمدتا تحت مراقبت هستند.

وی از فوت یازده مادر باردار در زلزله اخیر بر اثر آسیب ناشی از زلزله خبر داد و اظهار کرد: همه این موارد مربوط به شهرستان سرپل ذهاب بوده است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین متاسفانه در زلزله اخیر ۳۹ فوت کودک زیر پنج سال در سه شهرستان سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی و دالاهو گزارش شده است.

شکیبا از توزیع بیش از ۱۵ هزار قوطی شیر خشک، هشت هزار غذای کمکی، ۳۳ هزار بسته بیسکویت و ۹ هزار پوشک بچه در مناطق زلزله زده خبر داشت.

وی از توزیع اقلام پیشگیری از بارداری در مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: در همان روز اول زایشگاه صحرایی نیز در منطقه برقرار شد.

آسیب و تخریب ۲۰۰ “خانه بهداشت”/ ۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز نیاز است

شکیبا از آسیب و تخریب بیش از ۲۰۰ خانه بهداشت در مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: از این تعداد ۶۲ خانه بهداشت تخریب شده است.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: ساخت، تعمیر و تجهیز این تعداد خانه بهداشت بیش از ۵۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

۲۰۰ چشمه “سرویس بهداشتی” و ۱۰۰ دهنه “حمام” در سرپل ذهاب نیاز است

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به کمبود سرویس بهداشتی و حمام بویژه در شهر سرپل ذهاب گفت: این شهر ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد که بر اساس استانداردها در زمان بحران باید به ازای هر ۲۰ نفر یک چشمه سرویس بهداشتی و به ازای هر ۵۰ نفر یک دهنه حمام در منطقه بحران زده برقرار شود.

وی افزود: البته این استاندارد در حالی است که خانه ها تخریب کامل شده و سرویس بهداشتی و حمامی وجود نداشته باشد، اما در شهر سرپل ذهاب اینگونه نیست و برآورد ما این است که با برقراری ۲۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰۰ دهنه حمام مقدار بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

شکیبا بروز مشکلات روحی و روانی را یکی از ویژگی های هر بحران عنوان کرد و افزود: اقدامی که باید در این زمان ها صورت گیرد پیشگیری از مزمن شدن این مشکلات روحی و روانی است.

غربالگری روحی و روانی ۶۰۰۰ هزار زلزله زده

وی از اعزام ۵۰ تیم روانشناسی دوره دیده به مناطق زلزله زده خبر داد و اظهار کرد: این تیم ها تاکنون شش هزار نفر را در منطقه غربالگری کرده و ۸۳ مورد را هم ارجاع داده اند، به طوری که جلسات روانشناسی آنها استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۲۵ هزار دز رایگان واکسن آنفلوآنزا در اختیار استان قرار داده شده گفت: از روز گذشته کار تزریق واکسن آنفلوآنزا به گروه های هدف از جمله زنان باردار، کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری زمینه ای در منطقه شروع شده است.

وی افزود: کار تزریق واکسن در روستاها تا فردا به پایان رسیده و در شهرهای مناطق زلزله زده نیز تا پنج روز آینده به اتمام می‌رسد.

منبع: ایسنا