نخستین همایش تاریخ و فرهنگ هزار جریب مازندران آذرماه امسال با هدف شناسایی پیشینه تاریخی هزارجریب، ظرفیت‌های علمی، اجتماعی، توریستی و دست یافتن به راهکارهای علمی توسعه و شکوفایی و تعیین محدوده گسترده و قلمرو پیشینه تاریخی هزارجریب، برگزار می‌شود.

هزارجریب در منطقه وسیعی از رشته کوه البرز حدفاصل سوادکوه تا گرگان است و در دو سمت شمال و جنوب شرقی به جلگه‌های مازندران و از سمت دیگر به سمنان و دامغان محدود می‌شود.

هزارجریب منطقه‌ای کوهستانی است که در شمال ایران واقع شده است و در گذشته بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گلستان، سمنان و بخش‌هایی از استان تهران را شامل می شده و شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه، سمنان، کردکوی، فیروزکوه ، ساری و سوادکوه جزء منطقه هزارجریب بودند.

در تقسیمات کشوری، هزارجریب به بخشی از منطقه نکا در منطقه کوهستانی اطلاق می‌شود و این در حالی است که هزارجریب در واقع از سوادکوه تا گرگان را شامل می‌شود.

درختانی همچون آزاد، راش، انجیری، افرا، توسکا، بلوز و شمشاد از جمله گونه‌های درختی در هزارجریب و ارتفاعات نکا هستند.

منطقه هزارجریب نکا از جمله مناطق گردشگری شرق مازندران است که از جمله جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به استخر طبیعی و گردشگری روستای استخرپشت، امام‌زاده محمد استخرپشت، منطقه تفریحی و زیارتی امام‌زاده یحیی، آبشار لیدر در روستای ارم، هفت چشمه روستای شیت، امام‌زاده شاه‌رضا در روستای ملاخیل لائی، چشمه سفل‌میان درروستای سفل‌میان، منطقه جنگلی چلم‌کوه و امام‌زاده پنج تن ارم نام برد.

* منطقه هزارجریب، دروازه بهشت مازندران

بخشدار هزارجریب نکا با اشاره به برگزاری همایش تاریخ و تمدن هزارجریب در نکا گفت: برگزاری این همایش، گامی بلند برای شناساندن فرهنگ، آداب و رسوم این منطقه به مردم استان و کشور است.

محمد محمدیان اظهار کرد: منطقه هزارجریب نکا با وجود برخی مشکلاتی که از قبل از انقلاب با آن دست به گریبان بوده است اکنون در ریل سازندگی قرار گرفته و شاهد توسعه و پیشرفت‌های مختلف در منطقه بوده و هستیم.

وی افزود: اکنون که توجه به خودکفایی و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته و با قوت در حال انجام است، مناطق روستایی و بخش هزارجریب نکا هم در این بخش با قوت وارد عمل شده است و رشد تولید گیاهان دارویی برای نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی و مقابله با بیکاری از جمله راهکاری توسعه در امور اقتصادی منطقه است.

این مسؤول با بیان اینکه باید ظرفیت های مختلف این منطقه به افراد شناسانده شود، یادآور شد: ظرفیت‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، گردشگری و طبیعت بکر این منطقه، فرصتی مهم برای افزایش درآمد و اقتصاد پویا است.

محمدیان با اعلام اینکه باید از ظرفیت روستاهای شهرستان باید در جهت اشتغال پایدار و ماندگاری روستائیان استفاده شود؛ خاطر نشان کرد: در گذشته به دلیل عدم دسترسی روستا با شهر، شاید در برخی از موارد ارائه امکانات میسر نبود اما امروزه با بهینه‌سازی، جاده‌سازی و توسعه امکانات، دسترسی‌ها آسان‌تر شده و باید از این ظرفیت برای توسعه روستاها استفاده کرد.

بخشدار هزارجریب نکا گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مهم کشاورزی، دامداری، گردشگری و صنایع دستی در روستاها، از اعضای شوراهای روستاها انتظار داریم با شناسایی این ظرفیت‌ها و افراد توانمند و فعال برای اشتغال پایدار روستائیان و به خصوص جوانان روستایی برنامه‌ریزی مناسب انجام دهند.

وی افزود: مهمترین راه توسعه در شرایط فعلی گردشگری است که با توجه به ظرفیت بالای روستاهای بخش هزارجریب در گردشگری می‌توان از این صنعت، برای توسعه روستایی گام برداشت.

محمدیان گفت: ظرفیت‌های گردشگری روستایی راهی مناسب برای توسعه اشتغال و درآمدزایی در روستاها است که باید با شناسایی این ظرفیت‌ها برای افزایش درآمد در روستاها، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال تلاش کرد.

* ساری و نکا، میزبان همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب

دبیر همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب نیز اظهار کرد: ساری و نکا، میزبان همایش بزرگ تاریخ و فرهنگ هزارجریب است و امیدواریم با برگزاری این همایش، ظرفیت‌های مختلف این منطقه به جامعه شناسانده شود.

حسن مبینی افزود : این همایش با هدف معرفی توانمندی‌ها ،بررسی چالش‌های موجود در مناطق مختلف هزارجریب که مناطق جنوبی کردکوی تا سوادکوه و همچنین بخشی از استان سمنان را شامل می‌شود؛ برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فراخوان مقاله و سخنرانی در دبیرخانه دانشگاه پیام نور ساری جمع‌آوری و ارائه شده است و به زودی شاهد برگزاری این همایش در ساری و نکا هستیم.

مبینی با اعلام اینکه این همایش آذرماه امسال در ساری و نکا برگزار می‌شود، گفت: محورهای مختلف این همایش، مشاهیر و شخصیت‌ها، امام‌زادگان، تاریخ و تمدن، مردم‌شناسی و فرهنگ، جغرافیا، توسعه اقتصادی و علمی هزار جریب، هزار جریب و دفاع مقدس و دیگر موضوعات مرتبط با این منطقه است.

به گزارش فارس، یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه بوده است بحث توسعه روستایی و استفاده از ظرفیت روستاها در اقتصاد کشور است که امید است برگزاری چنین همایش‌ها با ظرفیت‌های بالای منطقه‌ای و استفاده از حضور اندیشمندان و بزرگان، گامی مهم برای توسعه روستاها و رونق اقتصادی در منطقه باشد.