دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با ارایه گزارش ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم به مردم، بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه را از جمله هدف های اصلی دولت در اقتصاد عنوان کرد و گفت:برای ریشه کن کردن فقر مطلق در این ۱۰۰ روز گام هایی برداشته شده که درطول دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه سه شنبه که در قالب یک گفت وگوی زنده تلویزیونی به مردم گزارش می داد، اظهارداشت: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدفمان ریشه کن کردن فقر مطلق است.در سال ۹۶ ، مستمری افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده که تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

** صدا و سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه بگذارد
روحانی در آغاز نخستین گفت وگوی تلویزیونی خود با مردم در دوره جدید ریاست جمهوری با عنوان گزارش صد روزه عملکرد دولت دوازدهم تصریح کرد : از همه کسانی که در ۱۵ روز دست اندرکار کمک به مردم کرمانشاه بودند، تشکر می کنم .
روحانی ضمن تسلیت به درگذشتگان زلزله کرمانشاه ابراز امیدواری کرد دولت و مردم در کنار هم برای کمک به مردم کرمانشاه تلاش کنند .
روحانی سخنان خود را چنین آغاز کرد: به مردم ایران و سراسر کشور و همه ایرانیان خارج از کشور سلام عرض می کنم و شب به خیر می گویم. بویژه مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه که این ایام غم دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند که در سایه زلزله برای آنها به وجود آمد. برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت و برای همه مصدومان تقاضای شفای عاجل می کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار همدیگر بتوانند به این مردم مرزدار عزیز کمک کنند تا از این گذر سخت بتوانند عبور کنند.
وی افزود: می خواهم در اینجا از همه آنهایی که در این ۱۵ روز دست اندرکار کمک به مردم عزیز کرمانشاه بودند تشکر کنم اعم از مردم عزیز، مردم خود کرمانشاه، مقامات دولتی، نیروهای مسلح و همه آنهایی که به یک نحو در این حادثه غم بار به مردم عزیز یاری رساندند و کمک کردند.
روحانی ادامه داد: البته در این گونه حوادث معمولا کار بسیار سختی برای همه است برای این که بتوانند به نحو مطلوب و شایسته به مردم کمک کنند؛ ما زلزله ۷٫۳ ریشتری در کشور در این سال ها و دهه های اخیر نداشتیم. زلزله بسیار شدید بود، در شب این زلزله واقع شد که کار را سخت تر می کند و وقتی زلزله می آید معمولا آب، برق، گاز و همچنین راه های ارتباطی با مشکلات فراوانی مواجه می شود و در عین حال خود مردم به همدیگر خیلی یاری کردند و نجات گران و امدادگران اقدامات بسیار ارزنده ای انجام دادند و حدود دو هزار و ۷۰۰ نفر از لحظه وقوع زلزله تا فردا ظهر از زیر آوارها نجات پیدا کردند.
وی اضافه کرد: بیش از ۷ هزار مصدوم به بیمارستان ها منتقل شدند و در بیمارستان ها روز دوم که من به منطقه زلزله زده سفر کرده بودم و مردم دلاور و بسیار عزیز سرپل ذهاب را زیارت کردم، روحیه مردم بسیار روحیه خوبی بود با وجود سنگین بودن مصیبت اما مردم با روحیه ای که به معنای کمک به برادران وخواهران خود بود و آنچه هم که از مسوولان می خواستند یک درخواست کاملا بحقی بود، آن روز بیشتر آب آشامیدنی و چادر مطرح بود و به سرعت این نیازمندی های اولیه به مردم رسید.
رئیس جمهوری گفت: در بیمارستان کرمانشاه که رفتم همه پزشکان و پرستاران ۴۸ ساعت نخوابیده بودند و به طور مداوم کار می کردند، ۳۰۰ عمل جراحی در آن بیمارستان صورت گرفت و در ۴۸ ساعت اول ۱۵۵۰ عمل جراحی انجام گرفته بود و کار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داد و این خدمات را ادامه می دهد. ستاد بحران و وزارت کشور در این زمینه خوب مدیریت کردند و هلال احمر بسیار فعال بود البته هنوز مشکلات مردم فراوان است اما اگر به نسبت ، مقایسه کنیم خوب است صدا و سیما خدمات دولت و مردم ایران را با سایر کشورها حتی با کشورهای اروپایی و آمریکایی و پیشرفته به مقایسه بگذارد.
وی افزود: در حوادث قبلی شاهد بودم کم و بیش، در رودبار و منجیل حضور داشتم، در بم رفتم سر زدم کمک رسانی این بار از طرف مردم و دولت خیلی بهتر و ساماندهی بیشتر بود. مردم نقض دولت را به خوبی جبران کردند و نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج خیلی کمک کردند و ما از مراحل اولیه عبور کردیم و در زمینه اسکان موقت هستیم.
روحانی گفت: مردم بخواهند جایی را در نزدیک های خود اجاره کنند دولت اجاره را پرداخت می کند و کانکس اگر مورد نیاز مردم باشد به سرعت ساخته می شود و در هر جایی که امکان پذیر بوده کانکس تهیه کنیم این کار انجام می شود و برای اولین بار بودجه لازم را بلافاصله چهارشنبه صبح در دولت تصویب کردیم و ۵۰درصد وجود تصویبی در اختیار ارگان های خدمات رسان قرار گرفته است.
رئیس جمهوری افزود: من ضمن تسلیت مجدد به مردم عزیز این خطه و تشکر مجدد از مردم بزرگوار سرزمین ما، از همه دست اندرکاران تشکر می کنم و این ایام بسیار مبارک یعنی ایام مولود پیامبر اکرم و ماه ربیع المولود و امروز که آغاز امامت حضرت ولی عصر است را به ملت مان و شیعیان و مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

** تحول مثبت در بودجه ۹۷
روحانی خاطرنشان کرد: امیدوارم در صد روزی که گذشته ،توانسته باشیم آن خدمتی که وعده داده بودیم به مردم در ظرف صد روز را ارائه کرده باشیم که خود به خود در فرصت امشب بخش هایی از آن را به مردم گزارش خواهم داد.
رئیس جمهوری گفت:خدمات صد روزه در یک مجلد کتاب جمع آوری شده از هم اکنون در دسترس مردم در سایت دولت است و مردم می توانند ببینند و برنامه ریزی های اساسی برای سال ۹۶ و برنامه های کلی برای چهار سال در این صد روز تدوین شده است.
روحانی اضافه کرد: بودجه سال آینده در دولت در حال تصویب است تا به مجلس ارائه شود. در بودجه امسال شاهد تحول بسیار مثبتی خواهیم بود که به موقع در مجلس گزارش می دهم.

** بالابردن درآمد مردم، توزیع عادلانه
رئیس جمهوری در خصوص برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال در صد روز اخیر گفت: دولت دو هدف اساسی در اقتصاد دارد؛ یکی ریشه کن کردن فقر مطلق در طول دولت دوازدهم و قدمهای اولیه ای که شش ماهه اول سال و صد روز برداشته شده و ادامه خواهد یافت و دوم ایجاد عدالت و کم کردن نابرابری ها بین مردمی که در دهک های پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی.
رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: این دو مقوله یعنی بالا بردن درآمد مردم و توزیع عادلانه هدف اصلی ما در بخش اقتصاد خواهد بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: من در انتخابات به مردم وعده دادم تا پایان دولت دوازدهم هدف ما این است فقر مطلق را ریشه کن کنیم. در سال اول که در آن قرار داریم یعنی در ۹۶ ، مستمری افراد قشر آسیب پذیر جامعه یعنی افرادی که مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیش از سه برابر نسبت به پارسال اضافه شده که تا پایان دولت تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.
روحانی خاطرنشان کرد:در سال آینده که در بودجه هم پیش بینی شده طراحی خواهیم کرد همه آنها از حداقل استاندارد برخودار باشند، ثبت نام کنند و در زندگی یاری شوند.

** اشتغال خالص صفر از سال ۸۵ تا ۹۲
وی با بیان اینکه از مسائل بسیار مهم اشتغال است،اظهار کرد: ما در اشتغال عقب ماندگی هایی از گذشته داریم یعنی در ۸۵ تا ۹۲ تقریبا اشتغال خالص ما صفر بوده است. اما از ۹۳ تحرک خوبی در اشتغال شروع شده است به طوری که متوسط اشتغال خالص ما از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶ یعنی امسال سالانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار اشتغال خالص بوده است.
روحانی افزود: البته نسبت به بیکاری که در جامعه داریم، این رقم کم است و نسبت به نیروی فعالی که وارد بازار کار می شوند،رقم بالاتری نیاز داریم.
وی تصریح کرد: تلاش ما این است رقم را بالا ببریم و ظرف یکی دو سال آینده به بالای ۹۰۰ هزار نفر برسانیم . الان آمار اشتغال خالص ما در تابستان امسال نسبت به تابستان پارسال بالای ۷۰۰ هزار نفر است ،در عین حال هنوز بیکاران فراوانی داریم.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد:بنابر این در این صد روزه نسبت به متوسط دو سه سال گذشته یک مقدار پیش آمدیم البته آماردر پایان فصل به فصل متفاوت است باید ببینم چگونه خواهد بود.اما این هدف گذاری از طریق طرحهای مختلفی داریم را دنبال خواهیم کرد.
وی گفت: به تمام وزرایی که در بخش تولید فعال هستند گفته شده یکی از مسئولیت های آنها در بالا بردن اشتغال است.فضای مجازی یکی از فرصتهایی است می توانیم بالا ببریم، صنعت، خدمات و کشاورزی هم همین طور متوانیم آمار را بالا ببریم
روحانی اضافه کرد:گزارشی وزارت ارتباطات دیروز داد شش ماهه اول ۵۰هزار نفر را با شرکتهای مختلف مشغول به کار کردند.
روحانی خاطرنشان کرد:در مجموع در طرحهایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کاروزی اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، همه اینها در فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده برای مثال در طرح کاروزی اعلام شده ۱۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند بیست هزار نفر شروع به کارآموزی کردند.
رئیس دولت دوازدهم گفت: این طرحها ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به هدف برسانیم، بیکاری را پایین بیاوریم . امسال نسبت به پارسال تقریبا یک واحد درصد پایین آمده، از ۱۲ ممیز هفت به ۱۱ ممیز هفت رسیده ،برنامه ریزی کردیم برای چهار سال ، در صد روز هم قدمهایی که برداشتیم مثبت بوده ضمن اینکه تا رسیدن به فاصله مطلوب فاصله داریم.

** افزایش درآمدهای دولت
رییس جمهوری افزود: ما در طول برنامه دولت یازدهم به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی کمک کردیم که بتوانند افراد را از زیر پوشش خارج کنند. پنج هزار میلیارد تومان به کمیته امداد بودجه اختصاص دادیم تا بتوانند این افراد را زیر پوشش خارج کنند، ضمن این که افراد تحت پوشش را خارج و خودکفا می کنیم، اما همواره در کشور عده ای نیازمند کمک هستند.
رییس جمهوری ادامه داد: اساس این کمک بر مبنای این است که بتوانیم از طریق درآمدهای بیشتر این معضلی که در جامعه است را جبران کنیم. این درآمدها از طریق فعالیت های اقتصادی، مالیاتی یا سایر درآمدهایی است که دولت خواهد داشت.
دکتر روحانی ادامه داد: درآمدهای دولت در حال افزایش است، یعنی امسال نسبت به سال گذشته درآمدهایمان افزایش یافته است اما مخارج هم افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: مبنای ما این نیست که یارانه نقدی را افزایش دهیم، البته ما در این دولت یارانه را در بخش های مختلف افزایش دادیم، اما نه به صورت نقدی به آن مفهومی که ماهانه به مردم پرداخت کنیم.
وی گفت: در بخش کشاورزی در طول چهار سال دولت گذشته ما تقریبا پول خرید تضمینی گندم را به حدود دو برابر رساندیم، این کمک به کشاورزان کشور است، به مفهوم یارانه نقدی نیست، اما کمک می کنیم محصولات کشاورزی رشد پیدا کند و از این طریق به کشاورزان و باغداران کمک می شود.
وی اظهار داشت: در بحث روستاها تلاش می کنیم روستاها تحول مثبت پیدا کنند همان طور که قبلا وعده دادم یک لایحه ای به مجلس تقدیم کردیم برای این که ۵/۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه استفاده کنیم و معادل آن از بانک ها استفاده کنیم و طرح اشتغال برای روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر را به مجلس دادیم که مجلس آن را تصویب کرد و ما آن را در دولت برنامه تصویب کردیم و در حال اجراست.
رییس جمهوری ادامه داد: کمک به روستاییان یک نوع یارانه است اما به آن معنا که پول بدهیم، نیست، جز افرادی که نیازمند هستند یا معلول هستند یا فقری دارند که باید مستقیم به آنان کمک کنیم، که این را از طریق مستمری بگیرانی که دریافتی آنان را افزایش می دهیم ادامه می دهیم.

** کاهش تورم ادامه خواهد داشت
رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه با توجه به کنترل تورم و متوقف کردن رشد تورم ،قول داده بودید که رونق اقتصادی ایجاد کنید، دولت چه برنامه ای دارد؟ گفت:دولت برنامه کاهش تورم را که در دولت یازدهم قول داده بود ادامه خواهد داد و هدف اینست تورم یک رقمی باقی بماند.
روحانی افزود:البته تورم یک رقمی هشت درصد به معنای این نیست که قیمت ها هشت در صد ارزان شده است بلکه به معنای اینست که هشت درصد گران شده یعنی خدماتی را که دولت به مردم ارائه می دهد، هشت یا ۹ درصد اضافه شده و نگذاشته ۳۰ یا ۴۰ درصد اضافه شود و این هنر دولت است .
وی ادامه داد: در بحث رشد اقتصادی در دولت دوازدهم همزمان با کاهش تورم رشد منفی را مثبت کردیم و رشد سال ۹۱ براساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منفی ۶/۸ (هشت ممیز شش)و براساس اعلام مرکز آمار منفی ۴/۶ (شش ممیز چهار)بود.
رئیس جمهوری اظهار داشت: در سال ۹۲ این میزان کاهش یافت ولی همچنان رشد اقتصادی منفی بود تا اینکه در سال ۹۳ رشد اقتصادی مثبت ۳ درصد شد و در سال ۹۴ به رغم مشکلاتی که وجود داشت، رشد اقتصادی مثبت یک شد.
روحانی خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول سال ۹۶ هم رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۵/۶ و با احتساب نفت هفت بود و در حال حاضر هدف دولت رسیدن به رشد اقتصادی ۵ درصد است.
وی گفت: برای رشد اقتصادی باید نحوه بودجه ریزی تغییر کند و باید مردم را وارد عرصه اقتصاد کنیم و برای این منظور طرح های نیمه تمام را به مردم ارائه خواهیم کرد.
رئیس جمهوری افزود: برای رشد اقتصادی باید سرمایه خارجی جذب کنیم و در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم قرارداد با بانک های کشورهای مختلف به میزان ۲۳٫۱ میلیارد دلار (بیست و سه ممیز یک ) انجام شد و موافقت فاینانس آن را گرفتیم.
وی با اشاره به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برای دست یابی به رشد اقتصادی ، اظهار داشت: تصمیم روسای قوا نیز بر حمایت از سرمایه گذاری است و بویژه ایرانیان خارج از کشور است .
رئیس جمهوری گفت: رشد اقتصادی نیازمند فناوری و سرمایه گذاری است و بازار اشتغال است و رشد اقتصادی می خواهیم که توام با اشتغال مردم و فناوری باشد

** تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در ۱۰۰ روز

رئیس جمهوری در خصوص میزان پرداخت بودجه های عمرانی در سال جاری گفت: ما در این ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی گذاشتیم و این یک تحول بسیار خوبی بود.
روحانی اظهار داشت: این ۲۵ هزار میلیارد تومان، هم تخصیص و هم پرداخت شده که ممکن است تخصیص، بیشتر از این میزان باشد.
وی ادامه داد: در ماه های اول سال پرداخت بودجه عمرانی خیلی خوب نبود اما در این ۱۰۰ روز یک تحول خوبی داشتیم که تا پایان سال رقم ما رقم قابل ملاحظه ای در بودجه عمرانی خواهد بود.
رییس قوه مجریه گفت: البته برای سال آینده یک فکر دیگری کردیم، در مجموع طراحی ما یک بودجه عمرانی بالایی است، می خواهیم از بانک ها، صندوق و سرمایه مردم استفاده کنیم. من در فصل بودجه ۱۹ آذر در مجلس در این زمینه توضیح خواهم داد.
روحانی افزود: در بخش عمرانی حداقل در این ۱۰۰ روز وضع ما در مقایسه با مشابه ۱۰۰ روز سال گذشته خیلی بهتر بوده است.
وی همچنین در خصوص پرداخت یارانه ها گفت: در این زمینه دولت و مجلس باید باهم تصمیم گیری کنند، مجلس سال گذشته به دولت تکلیف کرد هر کس که شناسایی کرد و وضع زندگی او خوب است و نیاز به یارانه ندارد یارانه او قطع شود.
وی ادامه داد: این کار آسان و ساده نبود، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مسوولیت را برعهده گرفت که یارانه تعدادی از افراد قطع شد، یک عده اعتراض کردند و دوباره یارانه آن ها برقرار شد.
رییس جمهوری گفت: همچنین سالانه تعداد زیادی به یارانه بگیران اضافه می شود، بیشتر از یک میلیون رشد جمعیت خالص در سال داریم.
روحانی افزود: در خصوص اینکه برای یارانه ها باید چکار کرد، هم با مجلس مشورت خواهیم کرد و هم در نهایت در بودجه امسال اگر مجلس تصمیمی گرفت ما بر مبنای آن عمل می کنیم.
وی در خصوص وضعیت صندوق های بازنشستگی کشور نیز اظهارکرد: نسبت به صندوق های بازنشستگی وضع ما سال به سال بدتر می شود، ما در سال آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک خواهیم کرد که این شامل صندوق های تامین اجتماعی، کشوری و نیروهای مسلح می شود که وضع آنان بدتر است.
رییس جمهوری گفت: برای صندوق های بازنشستگی باید فکری کرد که یکی از قدم های دولت در ۱۰۰ روز گذشته این بوده که به سازمان تامین اجتماعی دستور دادم تمام بنگاه های اقتصادی خود را باید به بازار عرضه کنند و بفروشند.
روحانی افزود: سازمان تامین اجتماعی نباید مدیریت بنگاه های اقتصادی را برعهده داشته باشد، البته با آن پول می توانند سهام در بازار بورس یا بانک ها داشته باشند اما در عین حال باید مدیریت بنگاه ها را کنار بگذارند.
وی ادامه داد: یکی از هدف های ما در دولت دوازدهم این است که بنگاه های اقتصادی به مردم واگذار شود و من فکر می کنم غیر از دولت بقیه آن هایی که بخش های عمومی غیردولتی یا نیروهای مسلح هستند آن ها نیز باید واگذار کنند، در این زمینه در این دولت یکی دوبار با رهبر معظم انقلاب صحبت کردم، ایشان کاملا موافق است تا همه این ها به مردم واگذار شود.
رییس جمهوری گفت: بنابراین این اتفاق باعث هم رونق اقتصادی می شود و هم تحولی در اقتصاد ایجاد می کند و هم بنگاه داری که امروز بانک ها می کنند کنار گذاشته می شود، به وزیر اقتصاد دستور دادم هر رییس بانکی که می آید اولین شرط این است که تعهد دهد اموال راکد خود را بفروشد.
روحانی افزود: صندوق های ما مشکلات زیادی دارند و باید سرجای خود بحث شود و این مساله را حل کنیم.
وی ادامه داد: بعضی از معضلات است که در یکسال حل نمی شود اما هدف دولت این است که معضل بانک ها را حل کنیم که قدم های خوبی در این ۱۰۰ روزه برداشته شده است.

** تعامل سازنده با دنیا اساس سیاست خارجی دولت است/ عربستان به دنبال دشمن خارجی است

رئیس جمهوری تاکید کرد، اساس سیاست خارجی دولت تعامل سازنده و عزتمندانه با دنیا است و مقام معظم رهبری هم فرمودند تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم.
روحانی افزود: سیاست خارجی ما در دولت دوازدهم متفاوت از دولت یازدهم نیست . اساس سیاست این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره ونه رویارویی حل کنیم و منطقه را امن و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.

** با اروپا و روسیه روابط بهتری داریم
وی افزود: روابط تجاری و بین المللی ما با اتحادیه اروپا و روسیه از گذشته بهتر است؛ با کشورهای منطقه جز یکی دو کشور روابط بهتری داریم. امروز با ترکیه، عراق، افغانستان، پاکستان و قطر روابط بهتری داریم، ممکن است یکی دو کشور مانند عربستان هستند که مشکل داشتیم که بیشتر هم خودشان این مشکلات را افزایش می دهند.
رییس جمهوری تاکید کرد: من در پرانتز بگویم؛ عربستان دنبال حل دو مشکل است و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند؛ مشکل اول سرپوش گذاشتن روی شکست هایش در منطقه است.
وی ادامه داد، عربستان در قطر، عراق، سوریه و لبنان ناموفق بود و می خواهد سرپوشی روی شکست هایش بگذارد. ثانیا مسائل داخلی عربستان، اختلافات و به هم ریختگی داخلی شان، مسائل حادی است و می خواهند برای سرپوش گذاشتن و یا مسائل داخلی شان کشوری را به عنوان دشمن خود معرفی کند که ما در اینجا باید هنرمندان از این مشکلات عبور کنیم.

**کشورمان، دست خودمان است/ در موقعیت خوبی مذاکرات هسته ای را انجام دادیم
رئیس جمهوری با اشاره به این که کشورمان دست خودمان است، افزود، اما این که در دیگر کشورها چه می شود، چه تحولاتی رخ می دهد، چه حکومتی سر کار می آید و دارای چه تجربه ای است؛ حکومت آینده آمریکا که دست ما نیست لذا در یک موقعیت بسیار خوبی ما مذاکرات هسته ای را انجام دادیم.
وی ادامه داد، بعضی ها فکر می کردند ما مثلا عجولانه کار را پیش می بریم. در یک دولتی که دولت گذار از دمکرات ها به جمهوریخواه ها بود ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی افزود: به هر حال کشورهای مختلف شرایط خودشان را دارند. ما در هر مقطعی باید منافع ملی خود را در نظر بگیریم نباید از لحاظ سیاسی عصبانی شویم و نباید فکر کنیم که در شرایط بحران قرار گرفته ایم. البته باید حواسمان جمع باشد و خودمان را آماده کنیم.
روحانی با بیان این که همیشه برای قدرت ما در برابر تهدیدهای احتمالی دو بال نیاز داریم، اظهار داشت: بال دیپلماسی و بال قدرت نظامی؛ این دو بال نیاز است. هر کدام از این ها نباشد پرواز ناممکن است. قدرت نظامی ما زیاد باشد، قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد، ما نمی توانیم این قدرت را نقد کنیم. قدرت دیپلماسی ما قوی باشد و قدرت نظامی نداشته باشیم، نمی توانیم در صحنه سیاسی به اهدافمان برسیم. بنابراین این دو بال برای ما ضرورت دارد و دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود و دولت دوازدهم هم این را دنبال می کند.
وی افزود: دولت دوازدهم دنبال این است که قدرت نظامی را تقویت کنیم، دولت یازدهم دولتی بود که با ورود اس ۳۰۰ به کشور از لحاظ پدافند هوایی تحول بزرگی ایجاد کرد. ضمن این که خودمان هم در ساخت داخلی پیشرفت های بسیار خوبی در دولت یازدهم داشتیم. در دولت دوازدهم هم این سیاست را ادامه می دهیم.

**قدرت اصلی ما مردم است اما نیازمند قدرت نظامی و دیپلماتیک هم هستیم

وی با تاکید بر این که قدرت نظامی خود را باید افزایش دهیم، گفت: البته قدرت اصلی ما مردم ما است اما در عین حال نیازمند به قدرت نظامی هم هستیم. قدرت دیپلماتیمک ما هم اینطور. این دو قدرت دو بال برای حرکت کشور ما در مسائلی که در منطقه و جهان پیش روی ما است یا خواهد بود، می باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: کاری که درعراق انجام دادیم کمک بسیار بزرگی به دولت، ملت و ارتش عراق شد . برای پیروزی برابر داعش و تروریست ها در عراق و سوریه تلاش و کمک کردیم . آزاد کردن شمال عراق برای ثبات این منطقه و جمهوری اسلامی ایران بسیار کمک کرد.
روحانی گفت: کاری که بین ایران، عراق و ترکیه برای اقلیم کردستان انجام گرفت، بسیار مفید بود چون آن منطقه داشت متشنج می شد . برای این که به شرایط عادی برگردد همکاری سه جانبه ما کمک کرد. اکنون در منطقه برای مبارزه با تررویسم کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی به دست آوردند.
وی افزود: همکاری های ایران، عراق، سوریه و روسیه همه اینها دست به دست هم دادند. پایگاه های اصلی داعش در منطقه فرو ریخت و این مساله بسیار مهمی بود هم در عراق و هم در سوریه داعش شهری را در اختیار ندارد. البته مشکل تروریسم به این سادگی های حل و فصل نهایی نمی شود و خیلی باید کار بشود ما به نقطه مطلوب برسیم پس اساس سیاست یک تعامل سازنده و عزتمندانه در جهان و در منطقه ایجاد صلح و ثبات است.

**در برجام ما موفقیت های بدست آوردیم که غیر قابل تخریب است
رئیس دولت دوازدهم گفت: در برجام ما موفقیت های بدست آوردیم که غیر قابل تخریب است یعنی موفقیت هایی که هیچ وقت از بین نمی رود .
به گزارش ایرنا، روحانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی امشب در پاسخ به اینکه صرف نظر از مواضع طرف های مقابل مواضع ما در زمینه برجام چیست، افزود: برجام برای همیشه در کشور و درتاریخ کشور باقی است ، اولا ما یک معضل بزرگ بین المللی را که مطرح می کردند به عنوان بحران بین المللی، پای میز مذاکره حل کردیم واین یک موفقیت دیپلماتیک ماست و هیچ وقت این موفقیت از بین نمی رود.
وی ادامه داد: مانند جنگ هشت ساله که در برابر دشمن پیروز شدیم و این در تاریخ کشور ثبت شده و هیچ وقت از بین نمی رود و از نظر اخلاقی پیروز شدیم وثابت کردیم که هیچگاه دروغ نمی گفتیم وطرف های ما دروغ می گفتند . هیچ وقت دنبال سلاح هسته ای نبودیم .
رئیس دولت دوازدهم اظهارداشت: توانستیم قطعنامه های سازمان ملل را علیه خود لغو کنیم. ممکن است در آینده قطعنامه داشته باشیم ما که نمی توانیم ۲۰ سال آینده را پیش بینی کنیم ولی هر قطعنامه ای که بود لغو کردیم واین موفقیت است .
روحانی گفت: در طول ۲ سال که از برجام می گذرد از برجام استفاده اقتصادی کردیم البته اگر مذاکرات وتوافقات را در نظر بگیریم بیش از چهار سال می شود ولی بعد از برجام درطول ۲ سال در زمینه اقتصادی حرکت های خوبی داشتیم وسرمایه گذاری های خارجی و توافقات بانکی انجام گرفته است .
وی افزود: دراین مدت توانستم نفت به اندازه ای که می خواهیم تولید کنیم و بفروشیم ودر میعانات گازی همین طور ، میعانات گازی ما روی آب بود ولی بعد از برجام همه را فروختیم و درآمد ما در کشور اضافه شد و اداره کشور بدون این موفقیت ها، سخت تر بود. نه اینکه اگر برجام نبود نمی توانستیم کشور را اداره کنیم .
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: گشایشی بود که در برجام ایجاد شده و ما استفاده کردیم واینها هیچوقت از بین نمی رود و حال اینکه در بخش برجام در اینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد مهم است که دولت امریکا بعد از حدود یک سال که دولت جدید سرکار آمده همه تلاشش براین بود که برجام را از بین ببرد .
روحانی گفت: تا امروز نتوانسته است و این به معنای اینست که این یک توافق بسیار مستحکمی است و به سادگی نمی شود این توافق را از بین برد و از این مهمتر موضع گیری که دولت امریکا در برابر برجام وایران انجام داد و اظهار دشمنی کرد چه کسانی از آن حمایت کردند و چه کسانی از خط برجام و ایران حمایت کردند؟
وی افزود:در دنیا می بینید دو الی سه کشور و یک رژیم از امریکا حمایت کردند و از طرف دیگر کل اتحادیه اروپا روبه روی امریکا ایستاد. روسیه و چین و دیگر کشورها ایستادند.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: در سازمان ملل ۲ نطق ایراد شد یک نطق از سوی اقای ترامپ و یک نطق رئیس جمهور ایران واین دو باهم مقایسه شد وهیچ کس در سازمان ملل نبود و شنیدیم گفتند که نطق رئیس جمهور ایران منطقی و مودب ودر چارچوب بین المللی مطرح شد و نطق رئیس جمهور امریکا غیر منطقی با ملت ایران حرف زده بنابراین ما موفقیت بزرگی درسیاست خارجی داشتیم ودربرابر این موفقیت همه تلاش را باید بکار بگیریم تا در قدمهای بعدی هم دشمن ناموفق باشد.
روحانی افزود: تا امروز بدخواهان برجام در دنیا که عمدتا در منطقه اسرائیل و عربستان هستند و بیرون هم تندروهای امریکا هستند موفق نبودند وما همه تلاش خود را در این زمینه بکار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد:در بیرون هم تندروهای آمریکا هستند تا امروز موفق نبودند وهمه تلاشمان را در این زمینه به کار می گیریم در عین حال اگر روزی برای ما مشکلی پیش بیاید برنامه های لازم را به طور دقیق پیش بینی کردیم.

** رفت و آمد در آسمان ایران خیلی بیشتر از گذشته شده است
رئیس جمهوری گفت: ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. درزمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم.
به گزارش ایرنا ، در ادامه گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری، مجری از روحانی رسید که در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و نیازهایمان فاصله زیاد دارد و می طلبد که دولت اقدامات خاص برای شرایط خاص انجام دهد از جمله این که موقعیت ایران یک موقعیت فوق العاده در منطقه است که بتواند هاب منطقه ای در حوزه های مختلف و متنوع مثلا حمل و نقل و ترانزیت که میلیون ها دلار داشته باشد یا کسب و کار مبتنی بر فناوری های نو و استارتاپ ها که سود زیاد دارند ، دولت برنامه دارد یا خیر؟
روحانی پاسخ داد: جایگاه جغرافیایی ایران تقاضا می کند ما از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر بتوانیم استفاده کنیم. در آسمان ایران نسبت به گذشته خیلی رفت و آمد پروازهای خارجی بیشتر شده است که این به دلیل حوادث اوکراین و قطر است. در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیما از شرق به غرب و از غرب به شرق و یا از شمال به جنوب شده است.
وی ادامه داد: در زمینه انرژی ما هم اکنون سوآپ گازی و نفتی داریم. از شمال نفت و گاز می گیریم و از جنوب ما نفت را تحویل مشتری می دهیم که خود این ترانزیت می تواند بسیار مفید و موثر باشد.
رییس جمهوری گفت: ترانزیت شمال به جنوب بسیار اهمیت دارد که در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. مذاکرات سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه عمدتا برای ترانزیت است. مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان برای ترانزیت است. و اخیرا مذاکرات ایران، افغانستان و ازبکستان برای ترانزیت شده است که البته آنجا ترانزیت راه آهن است و بحث ترانزیت جنوب به شمال است.
روحانی افزود: ما الان در زمینه بندرگاه ها سرمایه گذاری بالا می کنیم. بیش از یک میلیون دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. ظرفیت بندر چابهار به ۸ و نیم میلیون تن در سال می رسد که البته در فازهای بعدی و در نهایت به ۸۵ میلیون تن برسد. ما همان طور فاز به فاز ادامه خواهیم دارد و کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند.
وی ادامه داد: مساله اتصال راه آهن چابهار به زاهدان و به راه آهن سراسری مطرح است که در دولت یازدهم شروع شده و در حال ادامه است که حدود ۲۵ درصد کار انجام شده است و جزو طرح هایی است که دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.
رییس جمهوری گفت: در مسیر ترانزیت قزوین – رشت و آستارا ، ما آستارا به آستارا را نهایی کردیم و راه آهن قزوین به رشت را تا پایان امسال طبق برنامه باید افتتاح کنیم. برای طراحی رشت به آستارا نیمی از سرمایه گذاری را ما انجام می دهیم که یک میلیارد دلار هزینه این راه آهن است که ۵۰۰ میلیون دلار آذربایجان در این جا سرمایه گذاری می کند که این طرح همه کارهای آن تقریبا انجام گرفته و مراحل نهایی را طی می کند. بحث این است که بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن انجام بگیرد و این راه آهن بعدا به دریای سیاه متصل خواهد شد.
روحانی افزود: بنابراین ایران به معنای واقعی کلمه هاب منطقه ای است. در زمینه انرژی برق ما اکنون تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه داریم. با ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می شود و طرح بزرگی برای ترانزیت برق و گاز با پاکستان داریم و در حال مذاکره هستیم و در زمینه اینترنت هم همینطور است.
وی ادامه داد: ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه های اخیر ۳۰۰ گیگ برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی اضافه شده است. در سایر زمینه ها ایران این جایگاه را دارد. راه آهن ما متصل می شود به همه کشورهای همسایه و ازبکستان می خواهد راه آهنی را از طریق افغانستان متصل کند. راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف راه آهن را به عراق متصل می کنیم و جزو طرح های دولت دوازدهم است. یک راه آهن جدید بین ایران و ترکیه که در حال مذاکره است و غیر از مسیر راه آهنی است که از وان عبور می کند، بنابراین یکی از ظرفیت های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال بحث جایگاه ترانزیتی ما است.

** ورود سالانه ۳۰۰ شخصیت علمی به ایران
رییس جمهوری گفت: معاونت فناوری ریاست جمهوری در زمینه فناورهای نو قدم های بسیاری خوبی برداشته است؛ وام هایی برای نوآوری و شکوفایی به شرکت ها داده می شود . کارآفرین هایی بسیاری از خارج کشور جذب می شوند همان کسانی که در گذشته مهاجرت می کردند و افرادی با استعداد به خارج رفته بودند اکنون سالانه ۳۰۰ شخصیت علمی و کارآفرین از کشورهای مختلف وارد کشور می شوند و خیلی از این ها شروع به سرمایه گذاری در ایران کردند.
روحانی افزود: در بحث طراحی لوکوموتیو و واگن سازی نیز سرمایه گذاری کردیم و طرح هایی داریم که این طرح را با روسیه اجرا می کنیم و ساخت چند هزار واگن و چند صد لوکوموتیو در دستور کار است. در زمینه ساخت خودرو با فرانسوی ها هم فعال هستیم و هم رنو وهم پژو در ایران سرمایه گذاری می کنند.
وی اظهار داشت: در معادن نیز بسیار فعال هستیم در برخی از زمینه های معدنی و فولاد پیشرفت های خوبی داشتیم . ایران به بازار اروپا فولاد صادر می کند. در دولت یازدهم و دوازدهم برای تحول تکنولوژی فاینانس می کنیم.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: برای تحول تکنولوژی حمل ونقل اقدام های خوبی داریم و در هفته های اخیر نهایی شده است که یکی برقی شده راه آهن تهران به مشهد است که دو میلیارد دلار چین سرمایه گذاری می کند و مراحل نهایی این قرارداد طی شد.
روحانی تاکید کرد: ناوگان هوایی را تلاش کردیم نوسازی کنیم و در این زمینه قدم های خوبی برداشته شده است و باید ادامه یابد.

** استفاده از زنان و اقوام در کابینه
وی در خصوص استفاده از زنان جوانان و اقوام در کابینه و اینکه کابینه موجود چقدر نمایانگر شعارهایی است که در زمان انتخابات داده شد ، گفت: قول من به مردم این بود در دولت دوازدهم مثل یازدهم دولت من حزبی نباشد، جناحی نباشد، فراجناحی باشد به همان صورت هم من عمل کردم بر مبنای شایستگی هایی که تشخیص می دادم و مشورت هایی که کردم وزرا را انتخاب کردم بر خلاف اینکه شایع بود در بیرون روی من فشارهایی است که فلان وزیر را انتخاب کنم و فلان وزیر را انتخاب نکنم . من برمبنای آنچه می دیدم مصلحت جامعه است عمل کردم و عمل می کنم .
رئیس جمهوری اضافه کرد:در شرایط فعلی کشور هیچ چیز برای ما واجب تر از انسجام، یکپارچگی و وحدت ملی نیست . ما باید اختلافاتمان را کم کنیم وهمه احزاب، جناح ها، طوایف، اقوام و زن و مرد در کنارهم باشیم.
وی تصریح کرد: بر این نکته در این ایام بیش از اوقات دیگر تاکید می کنم به خاطر شرایطی که در منطقه و جهان داریم، وحدت و انسجام و توازن بین قوا و نیروهای مسلح برای ما بسیار مهم است.
روحانی خاطر نشان کرد: من تلاشم در دولت دوازدهم برای مذاکره جدی تری با دو قوه دیگر بیشتر بوده است. مذاکره با نیروهای مسلح؛ چه ارتش، چه سپاه ،و چه بسیج بیشتر بوده و بیشتر هم خواهد بود ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتری در این شرایط داریم.
رئیس جمهوری گفت:آنچه من قول دادم این بوده که زن ها در اشتغال فضای مناسب داشته باشند. اشتغال بانوان در دولت قبل از یازدهم منفی بوده است و در دولت یازدهم حضور زنان در زمینه اشتغل حضور بسیار پررنگی بوده است به طوری که از ۹۳ تا ۹۶ که سالانه ۶۸۵ هزار اشتغال داشتیم از این تعداد ۳۰۷ هزار به طور متوسط خانم ها بودند . اشتغال خانم ها قابل ملاحظه است نصف اشتغال را شامل می شود.
وی ادامه داد: قولی که دادم این بود که در مدیریت ها هم از بانوان بیشتر استفاده کنیم آنها این استعداد و قدرت را دارند و در سطوح مختلف تلاشم این بوده که از زنان استفاده کنیم.
روحانی یادآور شد: برای اولین بار یک مقام ارشد در وزارت نفت خانم است و چهار وزارتخانه دیگر معاونین شان از خانم ها هستند. البته همه وزرا مکلف هستند دو نفر از معاونان و مشاوران ارشد را از خانم ها بگذارند و این کار انجام خواهد شد.
رئیس جمهوری اضافه کرد:در بخش هواپیمایی یک شرکت به این مهمی را یک خانم اداره می کند. تلاش ما این بوده در سطوح مدیریتی در دولت دوازدهم خانم ها حضور بیشتری داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد:برای اولین بار یک جوان تحصیلکرده متولد دهه ۶۰ را به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم و خوشبختانه مجلس شورای اسلامی هم به او رای اعتماد داد. این نمونه است برای اینکه کابینه ما و کل مدیران ارشد هم از لحاظ جوان تر شدن، هم از لحاظ اینکه خانم ها بتوانند مدیریت را به عهده بگیرند.
روحانی با بیان اینکه هم اقوام مختلف و هم اقلیت های دینی و مذهبی در انتخابات سنگ تمام گذاشتند، من تلاش آنها و وعده خود را فراموش نمی کنم.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: در دولت دوازدهم هم از اقوام و هم از خانم ها و جوان ها بیشتر استفاده خواهیم کرد نسبت به دولت یازدهم و در ۱۰۰ روزه گذشته هم همین بوده و ما همین روند را ادامه خواهیم داد.
وی اضافه کرد:خوشحالم وزرایی که به مجلس معرفی کردم هر سه فراکسیون به این وزرا رای دادند. رای وزرا رای بسیار خوب و کم سابقه بود همکاری سه قوه به ویژه همکاری دولت با مجلس در زمینه اداره کشور بسیار مهم است و همکاری ها را ادامه خواهیم داد.

**برنامه طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه می یابد

در ادامه مجری این گفت وگو از رییس جمهوری پرسید، در دولت دوازدهم برنامه شما در حوزه سلامت چیست؟ که رییس جمهوری پاسخ داد: برنامه طرح تحول سلامت ادامه می یابد، ما در دولت دوازدهم همان مسیر را برای خدمات بیشتر، ارزان تر و فراگیرتر ادامه می دهیم.
وی افزود: همان طور که در دولت یازدهم مشاهده کردید مردم با هزینه کمتری بیماری و مشکلاتشان در بیمارستان ها مرتفع شد، در دولت دوازدهم هم همین طور ادامه خواهد یافت، ما این روند را ادامه می دهیم.
رییس جمهوری ادامه داد: استفاده از متخصصان در غیر از ساعات صبح و به صورت شبانه روزی در بیمارستان ها، به همین صورت ادامه خواهد یافت، اعزام متخصصان به نقاط دوردست ادامه خواهد یافت و این طرح ها تغییر نمی کند.
وی گفت: این بدان معنا نیست که ما مشکلاتی نداریم، مشکلاتی در طرح تحول سلامت عمدتا در بخش بیمه ها داشتیم، دلیلش این بود که برنامه ریزی ما بر این بود که پنج میلیون نفری که بیمه نیستند بیمه شوند. دستور دادم این را دنبال کردند که به جای پنج میلیون نفر، ۱۱ میلیون نفر شد، یعنی شش میلیون نفر از کسانی که از بیمه های دیگر استفاده می کردند، بیمه هایشان را رها کردند و به این بیمه آمدند و به دلیل رایگان بودن ثبت نام کردند و البته این بار سنگینی را بر دوش دولت گذاشت.
وی افزود: ما امروز در تامین پرداختی ها مشکل داریم، اما این مشکل را مرتفع خواهیم کرد این نیست که در این مشکل باقی بمانیم تا پایان امسال گام های خوبی را خواهیم برداشت.
دکتر روحانی ادامه داد: ما طرح تحول سلامت را ادامه خواهیم داد به دلیل آن که این طرح یکی از همان یارانه های غیرنقدی است که در سایه این طرح مردم می توانند ارزان تر به دارو، درمان برسند.
وی تاکید کرد: در طرح تحول سلامت در دولت یازدهم به تحول بزرگ در بخش بهداشت نیاز داریم البته زمانی که از سلامت سخن می گوییم، بهداشت، سلامت و آموزش را شامل می شود.
رییس جمهوری گفت: ما در زمینه درمان در دولت یازدهم سرمایه گذاری کردیم در دولت دوازدهم باید آن راه را ادامه دهیم و باید در بخش بهداشت و آموزش سرمایه گذاری بیشتری کنیم در هر دو بخش با مسوولان مربوطه در این زمینه گفت وگو کردم، ما در زمینه بهداشت باید بتوانیم نان با کیفیت تر و مغذی تر و آرد غنی شده از مواد غذایی را داشته باشیم.

**مخالف تصمیم اتحادیه و برخی ستادها در مورد قیمت نان بودم
رییس جمهوری در مورد بحث قیمت نان گفت: با تصمیمی که اتحادیه و برخی ستادها در بحث نان گرفته بودند، مخالفت کردم زیرا مطالعات کافی در این زمینه نشده بود.
دکتر روحانی ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است که مردم در نیازمندی های روزمره شان با گرانی های ناگهانی مواجه نشوند، این گرانی ها برای مردم قابل تحمل نیست و بسیار سخت است.
وی افزود: البته هدف ما این است که کیفیت را بالا ببریم، کیفیت این نیست که نان خام تر یا برشته تر باشد بلکه به معنای این است که نان مواد غذایی لازم را داشته باشد و ترکیب گندم ها مناسب باشد. ما الان در یک جا یارانه خرید تضمیمنی گندم می دهیم. یعنی اگر بخواهیم گندم از خارج تهیه کنیم برای ما قیمتش ۷۰۰ تومان است اگر از داخل تهیه کنیم قیمتش حدود هزار و ۴۰۰ تومان است، یعنی ما دو برابر قیمت جهانی گندم را از کشاورز خریداری می کنیم پس در این جا داریم یک یارانه پرداخت می کنیم.
وی افزود: از سویی دیگر گندمی که به نانوا می دهیم با قیمت بسیار پایین تر می دهیم به این دلیل که مردم با نان گران مواجه نشوند، پس هم کیفیت را باید اصلاح کنیم و هم قیمت را باید متعادل نگه داریم و نباید به مردم فشار آوریم.

توجه به محیط زیست و آلودگی هوا
دکتر روحانی گفت: این یکی از مواردی است که در مساله بهداشت اهمیت دارد، بهداشت بخشی به محیط زیست، بخشی به مساله دریاچه ها و تالاب ها، ریزگردها و آلودگی هوا باز می گردد این ها برای سلامت مردم مهم است.
رییس جممهوری ادامه داد: یکی از برنامه هایی که از سال ۹۷ داریم نوسازی در زمینه خودروهای عمومی و اضافه کردن وسایل عمومی است که از وسایل شخصی کمتر استفاده شود، بنابر این در بخش باید توانمان را بیشتر بگذاریم.
دکتر روحانی گفت: طرح تحول سلامت را با اهمیت ویژه در بخش بهداشت و آموزش دنبال می کنیم.

** همه دولت در اتاق شیشه ای می رود

رئیس جمهوری اظهار داشت: تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است که همه دولت به خصوص بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود و همه مردم مطلع باشند دولت چه کار می کند.
به گزارش ایرنا، در ادامه گفت و گوی تلویزیونی امشب، مجری از رییس جمهوری سوال کرد: یکی از موضوعاتی که به اندازه فقر،تبعیض یا ناعدالتی اجتماعی مردم را اذیت می کند بحث فساد است، به طور مشخص برنامه شما برای کاهش و کنترل فساد، افزایش شفافیت و ایجاد فضای رقابت پذیری و سالم چیست؟
رییس جمهوری پاسخ داد: یکی از راه های مبارزه اصلی با فساد ارتباطات صحیح مردم با همدیگر است، در بحث فضای مجازی تلاش ما این است که این فضا یک فضای بازتری شود و کم کم به جای فروش اشتراک به دنبال فروش پهنای باند هستیم و در این زمینه از ۱۰ آذرماه مردم با قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد.
روحانی افزود: ضمن آنکه به فضای مجازی حواسمان جمع باشد باید دقت کنیم و به جوانان آموزش دهیم و مدارس ما باید آموزش های لازم را به جوانان ارایه دهند.
وی ادامه داد: در عین حال برای ارتباط و آگاهی مردم، یک جایی یک گوشه ای یک مشکلی پیش می آید، هر کس از طریق موبایلی که در اختیار دارد یک رسانه است و فعالیت می کند، ما اطلاعات لازم را باید به مردم بدهیم.
رییس قوه مجریه گفت: به همین دلیل تصمیم ما در دولت دوازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است که همه دولت به خصوص بخش اقتصاد در اتاق شیشه ای برود و همه مردم مطلع باشند دولت چه کار می کند.
روحانی افزود: حتی برنامه ریزی می کنیم از زمانی که طرحی را تخصیص می دهیم تا زمانی که خزانه ما پرداخت می کند و این در اختیار بخش های مختلف قرار می گیرد تا مردم بدانند کی و چه مقدار است و چگونه خرج می شود.
وی ادامه داد: در همه طرح های عمرانی، قراردادها و مزایده ها ما باید اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم و بگوییم در چه وضعیتی قرار داریم و چکار کرده ایم.
رییس جمهوری تاکید کرد: شفافیت، فرهنگ سازی و تقویت رسانه ها یک عامل مهم برای مبارزه با فساد است، رسانه ها، روزنامه ها و خبرگزاری ها باید در زمینه اطلاع رسانی و نقد فعالیت کند.
روحانی افزود: سیاست داخلی که در دولت یازدهم دنبال کردیم و وعده ای که به مردم دادم این بود که رفتار من جناحی نباشد و فراجناحی باشد، آزادی در جامعه بیشتر باشد و فضای نقد بر جامعه ما حکم فرما باشد و مردم به راحتی بتوانند انتقاد کنند، انتقاد به معنای تخریب، تهمت و دروغ گفتن نیست، اما یک کار دولت می کند و یکی می خواهد بگوید راه بهتری وجود دارد.
وی ادامه داد: شفافیت و اطلاع رسانی دو عامل مهمی است که ما می توانیم در زمینه فساد از آن استفاده کنیم و شرایط کشور را تغییر دهیم.
رییس قوه مجریه گفت: البته فسادهای دیگر نیز در زمنیه قاچاق و مسایل دیگر وجود دارد که ما در همه زمینه ها تلاش می کنیم تا این فسادها کاهش پیدا کند و هماهنگی بین همه قوا در این زمینه ضروری است و ما این هماهنگی را با قوای دیگر انجام می دهیم.

** مبارزه با آسیب های اجتماعی از مسایل مهم دولت دوازدهم است
رئیس جمهوری با بیان اینکه یکی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب های اجتماعی خواهد بود، گفت: از سال گذشته تا الان قدم های خوبی را در این زمینه برداشته ایم که آمارها اخیرا در بسیاری از این آسیب ها کاهش را نشان می دهد.
رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که دولت دوازدهم چه برنامه مشخصی برای حوزه آسیب های اجتماعی و کاهش مسایل آن دارد گفت: مساله آسیب های اجتماعی نگرانی بزرگ مردم مخصوصا در مسایلی مثل اعتیاد، افزایش طلاق، فقر و حاشیه نشینی است که مسایل مهمی است که با آن مواجه هستیم.
رییس جمهوری افزود: از لحاظ تشکیلاتی رهبر معظم انقلاب یک وقت گذاری در این زمینه کردند و جلساتی را ۶ ماه یکبار با مسوولین مختلف می گذارند که خیلی تاثیرگذار بود که همه دستگاه ها در این زمینه حرکت سریعتری را داشته باشند.
روحانی ادامه داد: از لحاظ تشکیلاتی قبلا این مساله آسیب های اجتماعی در وزارت کشور بود و مسوول آن هم وزیر کشور بود که تبدیل به یک شورای اجتماعی شد که ریاست این شورا اکنون به عهده رییس جمهور است و قائم مقام رییس جمهور در این شورا وزیر کشور است. بعضی از جلسات را هم خود من تشکیل می دهم.
وی گفت: از سال گذشته تا الان قدم های خوبی را در این زمینه برداشته ایم که آمارها اخیرا در بسیاری از این آسیب ها کاهش را نشان می دهد و این خیلی مهم است و ما اگر حتی بتوانیم متوقف کنیم به همان اندازه سال گذشته این یک پیشرفت است چرا که جمعیت ما دارد اضافه می شود.
رییس جمهور افزود: در زمینه مواد مخدر که البته ستاد مبارزه با مواد مخدر مسوولیت مستقیمی را برعهده دارد که این هم ریاست آن هم به عهده رییس جمهور است که هفته آینده جلسه خواهیم داشت و این جلسات ادامه خواهد داشت.
یکی از مسایل مهم دولت دوازدهم مبارزه با آسیب های اجتماعی خواهد بود که البته در این مبارزه قوای دیگر هم باید مشارکت کنند و مسایل مختلف هم در کنار یکدیگر است که عمدتا مسایل فرهنگی و مسایل اقتصادی این دو بسیار تاثیرگذار است که البته مسایل دیگر هم است که باید آن را دنبال کنیم.
به نظر من شرایط یکسال گذشته و آمار یکسال گذشته ما را امیدوار کرده است به این که ما اولا اولویت بندی کنیم و ثانیا چیزهایی که میان بخشی است که دستگاهای مختلف مسوول هستند یک برنامه ریزی شده است که در هر بخشی یک دستگاه مسوول اصلی و بقیه همکار آن دستگاه شده اند برای این که کار به صورت بهتری پیش برود و بودجه ای هم برای این کار پیش بینی خواهد شد که بتوانیم این معضل اجتماعی را حل کنیم.

** جلسه سران قوا، کمک به تسریع در حل مشکلات
رییس قوه مجریه درباره جلسات سران سه قوه که در دولت دوازدهم بیشتر شده است، نیز اظهار داشت: در دولت یازدهم جلساتی نیز با روسای دو قوه دیگر داشتم، اما در دولت داوزهم در همین ۱۰۰ روز یکی از تصمیمات ما بر این شد که این جلسات را بشتر ادامه دهیم و به صورت منظم این جلسات جلسات ادامه پیدا کند و دفاتر سه رییس قوه این مسایل را دنبال و پیگیری برای اجرای مصوبات پیگیری کنند و ما دارای مصوبات مکتوب در پایان هر جلسه ای باشیم که در جلسات اخیر مصوبات داشتیم و آنها را مکتوب کردیم و برای اجرا پیگری کردیم.
روحانی گفت: درست است که قوا از هم مستقل هستند اما این قوا باید کاملا باهم کار و تعامل داشته باشند. تعامل و توازن قوا لازم است و وقتی ما جلسه سران قوا را برگزار می کنیم، بسیاری از مسایل در بوروکراسی زمان می برد؛ درباره همین موسسات غیرمجاز اخیر همین جلسات سران قوا باعث هماهنگی بیشتر و و تسریح در حل مشکلات مردم شد.
وی افزود: ما باید در زمینه اقتصادی امنیت بیشتر به مردم بدهیم و مشکلات مردم را بیشتر حل کنیم و نگذاریم بخاطر بهانه های کوچکی در بخش اقتصادی کار آفرینان ما دچار مشکل شوند و البته درباره مسایل سیاسی و منطقه ای و جهانی با هم گفت وگو بحث می کنیم و در شرایط فعلی نیاز به مشورت بیشتر داریم.
رییس جمهوری خاطر نشان کرد: هدف ما این است که برنامه های خود را بتوانیم راحت تر پیش ببریم بطور مثال در زمینه بودجه امسال، قبل از اینکه در دولت نهایی کنیم، بسیاری از مباحث اصلی آن را در جلسه روسای قوا بحث کردیم، چون بسیاری از موارد را سه قوه ربط دارد و بودجه را باید مجلس نهایی وتصویب کند و به ما برگرداند و در اجرا نیز باید قوه قضاییه کمک کند.
وی گفت: هدف اصلی تسریع امور کشور، حل مشکلات و هماهنگی بیشتر بین قوا است و من این رابطه را نیز با نیروهای مسلح بیشتر کردم که درباره مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی ما کمک کند.

** ۱۶آذر در دولت یازدهم زنده شد
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص این که در دولت دوازدهم دانشگاه ها و دانشجوها چه امکاناتی را به دست خواهند آورد و چه شرایط و فضایی بر آنها حاکم خواهد شد ،گفت: ۱۶ آذر روز دانشجو است و اتفاقا این روز در واقع در دولت یازدهم زنده شد؛ مدتی بود که ۱۶آذر تعطیل بود و اجتماعات کوچکی در بعضی از دانشگاه ها بود، در دولت یازدهم در همه دانشگاه ها در واقع دانشگاه های بزرگ مراسم داریم و خیلی از شخصیت های مختلف از جناح های مختلف سخنرانی و دانشجویان نظرات خود را بیان می کنند.
وی افزود: ما در دانشگاه ها چند هدف داریم که من به وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری هم قبل از معرفی او به مجلس تاکید کردم . در برنامه دولت دوازدهم هم آمده است و آن این که دانشجوی ما در پایان دانشگاه دارای یک مهارت باشد و قبل از این که به فکر این باشد که من بعد از دانشگاه می خواهم چه شغلی پیدا کنم، خودش کارآفرین باشد و وارد صحنه شود.
روحانی گفت: امروز خوشبختانه شرکت های دانش بنیان خیلی از دانشجویان ما را به این شرکت ها جذب می کنند، قبل از این که دوره کارشناسی شان تمام شود، در سال سوم، چهارم جذب می شوند، بنابراین مهارت آموزی برای دانشجویانمان بسیار اهمیت دارد.

**دانشگاه را نمی توانیم در افکار و سیاست ها محصور کنیم
وی با بیان این که مهارت آموزی برای دانشجویانمان بسیار اهمیت دارد، افزود: دومین هدف این است که فضایی باز باید در اختیار دانشگاه بگذاریم؛ دانشگاه را نمی توانیم در افکار و سیاست ها محصور کنیم؛ در علوم و کلاس های مختلف، دانشجو به غیر از این که از دوره دبیرستان آمده و وارد فضایی شده که دانش بیشتری یاد بگیرد، همه دانشجویان یک احساس جدیدی پیدا می کنند و آن احساس مسوولیت است.
روحانی گفت: من خودم هم که از حوزه به دانشگاه رفته بودم ولی سال اولی که به دانشگاه رفتم، این احساس را می دیدم در دانشگاه که دانشجویان احساس دیگری دارند؛ فضا و مسوولیت جدید ؛ بنابراین دانشجویان باید وارد بحث های سیاسی و اجتماعی شوند و هم باید نظرات خود را اعلام کنند و آزادی عمل در آنجا بیشتر باشد و هم در شرایط فعلی ما نباید بگذاریم به خاطر مسائل سیاسی و جناحی بین دانشجویان عزیز ما فاصله باشد.
وی افزود: اشکالی ندارد نظرات و تفکرات مختلف باشد اما دوستانه در کنار هم باشند و فعالیت کنند و همه جناح های سیاسی در دانشگاه ها احساس کنند که نظام، حکومت و دولت همه پشتیبان اینها هستند و این گونه نیست که نظام پشتیبان یک جناح و مخالف یک جناح باشد همه جناح ها باید احساس عدالت و برابری را در فضای دانشگاه انجام دهند.
روحانی اظهار داشت: البته دانشگاه نیازهایی که به کمک دارد از لحاظ تحول در آزمایشگاه ها و کتاب خانه های دانشگاه ها و همه وسایل کمک آموزشی در بودجه امسال بودجه ای را برای نوسازی آزمایشگاه در دانشگاه های مختلف پیش بینی می کنیم تا فناوری و نوآوری های بیشتری در دانشگاه ها داشته باشیم.

** وعده هایم به مردم را فراموش نمی کنم
رئیس جمهوری در پاسخ به اینکه آیا وعده انتخاباتی بوده که در این ۱۰۰ روزه برایش کاری نکرده باشید ، گفت: مقداری که من در ذهنم هست و اعلام کردم و مخصوصا در برنامه هایم اصولش در کتاب برنامه دولت دوازدهم آمده بود .
روحانی افزود:آن موقع اعلام کردم که مبنای من برنامه هایی است که دراین کتاب آمده ودر اختیار مردم قرار گرفته است و غیر از آن برنامه های مکتوب البته وعده های شفاهی هم به مردم دادم هیچ یک از وعده هایم را فراموش نکردم .
وی ادامه داد: وعده های اساسی که به مردم دادم فراموش نکردم و وظیفه خودم می دانم که آنها را دنبال کنم و دنبال خواهم کرد و اینکه برخی فکر می کنند مثلا در موقع انتخابات آمدیم برای اینکه رای مردم را جذب کنیم شعاری را به مردم گفتیم وعمل نکردیم ویا دنبال این نیستیم که عمل کنیم من همه شعارها را برای اجرا هم دنبال می کنم و هم در ضمن مصوبات دولت ولوایحی که به مجلس می دهیم ویا برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم همه اینها را من دنبال کردم .
رئیس دولت دوازدهم تصریح کرد: بخشی از این وعده ها را در ۱۰۰ روز انجام دادیم وبخشی را تا پایان امسال ویا سالهای بعد دنبال می کنیم.
روحانی گفت: البته برخی از مسایل بوده که دراجتماعات انتخاباتی مردم مطرح کردند ویا خودم مطرح کردم که اجرای آنها نیازمند یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت است که دنبال کردم ودنبال می کنم و هم فضای بهتری حتی در زمینه هایی که مردم گاهی شعار می دادند امروز شاهد هستند البته هنوز تا آنچه مردم خواستند فاصله داریم وآن را دنبال خواهیم کرد .