دومین جشنواره موسیقی فولکلور یا بومی موسوم به البرزنشینان لیلم از پنج استان کشور صبح روز سه شنبه با نوازندگی افراد و گروه های راه یافته به بخش رقابتی در سالن هلال احمر ساری آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این رقابت ها با اجرای نوازندگان در بخش سازهای سرنا، غرنه (سماعی)، دسرکوتن (نقاره) و کمانچه محلی توسط راه یافتگان به بخش رقابت های انفرادی جشنواره آغاز شد.
برنامه های امروز جشنواره در ۲ سانس صبح و عصر در ساری و آمل برگزار می شود.
در رقابت های صبح امروز ۲ گروه ‘آساره سو’ به سرپرستی کریم کمالیفر و ‘تبری نوا’ به سرپرستی امین باکوئی کتریمی نیز به هنرنمایی پرداختند.
مدیراجرایی دومین جشنواره موسیقی لیلم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: زمان در نظر گرفته شده برای هنرنمایی هر نفر ۵ دقیقه و گروه ها ۱۵ دقیقه است.
به گفته محمد غلامی در بخش جنبی جشنواره نیز که امروز ساعت ۱۸ در سالن هلال احمر برگزار می شود گروه های مقامچیلار ‘گروه موسیقی بندر ترکمن’ ،’تلار’ از استان گیلان، ‘تبری نوا’ از استان مازندران و همچنین گروه موسیقی بین المللی ‘پرستوهای مهاجر’ از کشور افغانستان هنرنمایی می کنند.
وی ادامه داد: همچنین ساعت ۱۸ امروز گروه موسیقی بین المللی ‘عاشیقلار میشو’ و گروه های موسیقی ‘کادوس’ از تالش و ‘سرونگ’ از مازندران در مجتمع فرهنگی و هنری ولیعصر آمل به اجرای برنامه می پردازند.
به گفته وی روز چهارشنبه نیز همزمان با دومین روز این جشنواره از ساعت ۹ صبح علاقمندان شاهد اجرای بخش انفرادی در بخش ‘لگن’ و ‘لله وا’ و نیز گروه نوازی ‘تی تی وا’، ‘چاربیدار’ و ‘سرونگ’ از مازندران در سالن هلال احمر و ساعت ۱۷ هنرنمایی گروه ‘آیین زندگی سوادکوه’ و گروه ‘چاربیدار’ در سالن دنیای آرزو در بلوار فرح آباد ساری خواهند بود.
همچنین گروه های موسیقی ‘آوای کتول’، بین المللی ‘عاشیقلار میشو’ از آذربایجان، ‘اساره سو’ از مازندران و ‘کادوس’ از تالش ساعت ۱۸ روز چهارشنبه در سالن هلال احمر ساری هنرنمایی خواهند کرد.
غلامی ادامه برنامه های عصر روز دوم جشنواره را شامل هنرنمایی گروه های موسیقی ‘ مقامچیلار’ از بندر ترکمن، ‘تلار’ از گیلان و ‘مازرون’ از استان مازندران در مجتمع فرهنگی و هنری ولیعصر آمل و ‘تی تی وا’ و ‘هرایی’ از مازندران و گروه بین المللی ‘پرستوهای مهاجر’ از کشور افغانستان در مجتمع فرهنگی هنری بصیرت بهشهر و اجرای گروه موسیقی ‘تبری نوا’از مازندران، ‘سارنگ’ از قزوین و ‘شقایق های کالپوش’ از سمنان در سالن تئاتر شهر سمنان از ساعت ۱۸ عنوان کرد.
وی افزود: همچنین در روز پنجشنبه سومین روز جشنواره از ساعت ۹ صبح راه یافتگان در بخش ‘دوتار’ و آواز گروه نوازی ‘مازرون’ و ‘هرایی’ در سالن هلال احمر ساری و از ساعت ۱۷ ‘شقایق های کالپوش’ از سمنان و سرونگ مازندران در سالن دنیای آرزو ساری ، ساعت ۱۸ گروه های موسیقی ‘ گلوا’ و ‘تی تی وا’، شقایق های کالپوش سمنان و گروه بین المللی عاشیقلار میشو آذربایجان و ساعت ۲۱ ‘تلار’ گیلان، پرستوهای مهاجر افغانستان، سارنگ قزوین و مازرون مازندران در سالن هلال احمر رقابت می کنند.
به گفته وی همچنین در سومین روز جشنواره از ساعت ۱۸ آخرین هنرنمایی راه یافتگان جشنواره شامل ‘آوای کتول’، عاشیقلار میشو آذربایجان، اساره سو از مازندران و کادوس از تالش در مجتمع فرهنگی و هنری بصیرت بهشهر را شاهد خواهیم بود.
دبیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم از برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این جشنواره و نیز تقدیر از ۷ مقاله برتر بخش پژوهش جشنواره ، ساعت ۱۷ روز جمعه دهم آذرماه با حضور مسئولان کشوری و استانی و مدیران کل ارشاد استان های شرکت کننده در جشنواره خبر داد.
برپایی نمایشگاه لباس محلی، صنایع دستی و کارگاه ساخت سازهای محلی در سالن هلال احمر ساری از برنامه های جنبی این جشنواره سه روزه است.
دومین جشنواره موسیقی البرزنشینان لیلم با محوریت حفظ موسیقی غنی مازندران و شناخت استعدادهای پنهان در حوزه موسیقی بومی و نیز حمایت از هنرمندان این حوزه با همکاری شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا و اداره کل ارشاد مازندران صبح امروز در مازندران آغاز بکارکرد.
در مجموع ۱۶۰ اثر در بخش انفرادی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۱۱۰ اثر با بررسی هیات داوران به بخش رقابتی جشنواره راه یافتند.
هنرمندان راه یافته به بخش رقابتی شامل ۲۲ نفر در بخش آواز محلی ، ۲۰ نفر در بخش دسرکوتن (نقاره) ، ۱۸ نفر در حوزه دوتار ، ۲ نفر در بخش سرنا، چهار نفر در بخش قرنه ، ۱۱ نفر در کمانچه محلی ، ۱۳ نفر در بخش لگن نوازی و ۲۰ نفر در رشته لله وا هستند.
هفت گروه موسیقی مازندران و ۶ گروه البرزنشین و ۲ گروه خارجی در بخش بین‌الملل جشنواره هنرنمایی می کنند.
نخستین دوره این جشنواره تیرماه سال گذشته در مازندران برگزار شد.