معاون عمرانی استاندار مازندران گفت که بر اساس دستور استاندار به تمامی شهرداران ، بخشداران و دهیاران ، با اجرای تفکیک زباله از مبدا ، حجم زباله تولیدی در استان باید ۳۰ درصد کاهش یابد.

 علی نبییان عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از مرکز انباشت زباله شهرستان تنکابن واقع در روستای پرده سر بخش خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود که شهرداران ۵۸ شهر مازندران به همراه بخشداران و دهیاران موظف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا شده اند.
وی میزان زباله تولیدی در مازندران را حدود سه هزار تن اعلام کرد و گفت که در زمان تعطیلات و با ورود مسافران و گردشگران این میزان تا سه برابر افزایش می یابد.
زباله های تولیدی مازندران در حال حاضر ‌در ۲۷ نقطه از عرصه های جنگلی استان دفن می شود . ۹ نقطه از محل دفن زباله مازندران در غرب استان واقع است .
نبییان به روند احداث کارخانه کمپوست زباله در تنکابن اشاره کرد و بیان داشت : ساخت این کارخانه که تامین منابع مالی آن از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب صورت گرفته ، از سال ۹۵ آغاز شد و تا مرداد سال آینده باید به پایان برسد.
وی افزود : برای این طرح اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال در نظر گرفته شده که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و شامل سالن پذیرش و پردازش هر یک به مساحت یکهزار متر مربع ، سالن تخمیر به مساحت ۹ هزار متر مربع و سالن فاین به مساحت ۲ هزار متر مربع است .
معاون عمرانی استاندار مازندران ظرفیت این کارخانه را ۲۵۰ تن در روز اعلام کرد و گفت : به دلیل شرایط بد آب و هوایی منطقه حدود ۲۰روز تا یک ماه عقب ماندگی در اجرای طرح مشاهده شده که باید هر چه سریع تر جبران شود و روند اجرایی به سرعت ادامه یابد.
وی به احداث تصفیه خانه شیرابه های تولیدی این مرکز اشاره کرد و یادآور شد : برای احداث این تصفیه خانه در روز سه شنبه هفته جاری مناقصه جدیدی برگزار خواهد شد تا پس از مشخص شدن پیمانکار روند اجرایی آن آغاز گردد.
مرکز انباشت زباله پرده سر تنکابن ۸ هکتار وسعت دارد و در درون جنگل های بکر منطقه دو هزار واقع است./ ایرنا