استاندار مازندران نقش رسانه ها را در دیدبانی و پایشگری مسیر توسعه استان مهم ارزیابی کرد و گفت : رسانه های محلی مازندران باید پیشران توسعه استان باشند.

  محمد اسلامی عصر شنبه در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه استان با تاکید بر این که به عنوان استاندار ، رسانه مجیزگو نمی خواهم ، افزود : من رسانه ها را دوست دارم نه برای این که از من تعریف و تمجید کنند ، بلکه آنها را می خواهم تا در خدمت نظام اسلامی باشند.
وی اطلاع رسانی مبتنی بر اطلاعات درست و مستند را مهم ترین وظیفه رسانه ها دانست و گفت : ارائه اطلاعات غلط و ناقص به مردم و دریافت نادرست صورت مساله و انعکاس بدون تحقیق و پیگیری آن از سوی رسانه به معنای سیاه نمائی است .
نماینده عالی دولت در مازندران تمامی مسئولان و مدیران دستگاهها را در قبال رسانه ها وظیفه مند توصیف کرد و افزود : رسانه پنجره ای است که مردم از طریق آن به دستگاهها نگاه می کنند و در جریان عملکرد آنها قرار می گیرند و مدیران و مسئولان هم باید اطلاعات درست را در اختیار رسانه ها قرار دهند و اسیر سیاه نمائی و فشار برای اهداف غیر رسانه ای نشوند.
اسلامی از رسانه به عنوان چشم بینای جامعه یاد و تاکید کرد : رسانه و روزنامه نگار باید درست ببیند و درست منعکس کند برای این که انعکاس مسائل به صورت نادرست و ناقص سبب ایجاد ناامیدی در مردم می شود .
وی از اعتماد مردم به عنوان بزرگ ترین سرمایه هر رسانه نام برد و افزود : رسانه ها نباید از اعتماد مردم سواستفاده کنند ، بلکه باید با اطلاع رسانی درست اعتماد افزائی کنند و اعتماد هر چه بیشتر مردم به رسانه به معنای اعتماد بیشتر آنان به نظام است .
استاندار مازندران مهم ترین علت اعتماد مردم به یک رسانه را ارائه اطلاعات درست در چارچوب اصول و اخلاق حرفه ای دانست و تاکید کرد : وقتی مردم به رسانه های داخلی اعتماد کنند ، دیگر به سمت رسانه های خارجی کشیده نمی شوند.
** رعایت امانت ، عدل و انصاف
اسلامی رعایت امانت ، عدالت و انصاف را برای هر رسانه ای اعتماد آفرین دانست و گفت : رسانه ها باید نقش نظارتی خود را انجام دهند . باید مطالبه گری درست را در دستور کار خود قرار دهند . باید دغدغه توسعه استان و رفع مشکلات متعدد آن را داشته باشند و در عین حال بدرستی انتقاد کنند و حامی مدیران توسعه نگر باشند .
وی توسعه متوازن را مهم ترین اولویت استان مازندران دانست و افزود : در همین کمتر از دو هفته مهم ترین محورهای کاری در این زمینه را مشخص کرده ام و لازم است رسانه ها همکاری کنند تا محقق شود.
استاندار مازندران توضیح داد : به تمام فرمانداران تاکید کرده ام که حق ندارند صبح تا ظهر جلسه بگذارند و باید در ساعات اداری به کار مردم رسیدگی کنند و لازم است رسانه ها هم این موضوع را پیگیری کنند.
وی افزود : به عنوان استاندار هر دستوری را یک بار برای مدیران اعلام می کنم و تکرار نخواهم کرد ، ولی با مدیرانی که برای محقق نکردن مطالبات بهانه تراشی کنند ، برخورد خواهم کرد .
اسلامی با اشاره به این دستور که ملاقات های عمومی نباید تشریفاتی باشد ، گفت : این موضوع را هم به مدیران تاکید کردم که باید در ملاقات های عمومی مشکلات مردم حل شود و شفاف و روشن با ملاقات کنندگان برخورد کنند.
وی افزود : هیچ مدیری حق ندارد با درخواست های مردم برای حل مشکلاتشان پاسکاری و امروز و فردا کند . مردم از پارتی بازی و پاسکاری ناراحت هستند و معذورات و محدودیت ها را اگر شفاف و روشن بیان شود ، می پذیرند .
استاندار مازندران با تاکید بر این که دستگاهها باید پاسخگوی برنامه های مصوب خودشان باشند ، گفت : هیچ توجیهی برای اجرا نشدن برنامه دستگاهها قابل قبول نیست .
وی زباله زدائی از استان را اولویت اول برنامه های استانداری برشمرد و افزود : در همان نخستین روز ورودم به مازندران و نخستین جلسه بر این موضوع تاکید کردم که باید چهره مازندران از زباله پاکسازی شود و رسانه ها هم کمک کنند تا این مهم محقق شود.
اسلامی نظارت رسانه ها را علاوه بر تحقق برنامه های توسعه ای ، در زدودن فساد اداری مهم ارزیابی کرد و گفت : باید به سلامت اداری توجه ویژه کنیم و بزنگاههای فساد خیز تحت نظارت شدید قرار می گیرند.
** منطقه گرایی ، مانع توسعه مازندران
استاندار مازندران یکی از پیش نیازهای توسعه متوازن و پایدار استان را وجود انضباط فکری و رفتاری در استان بویژه در مجموعه مدیران دانست و بر ضرورت کارآمدسازی مدیریت در استان تاکید کرد.
وی گفت : منطقه گرائی و محلی نگری از جمله مشکلاتی است که سبب ناکارآمدی مدیریتی در استان شده است و توسعه استان را که نیازمند وفاق و همگرائی است دچار مشکل کرده است .
اسلامی با تاکید بر این که مدیریت محلی ضربه زننده و نفوذ پذیر است و نمی تواند توسعه ساز باشد ، افزود : توسعه مبتنی بر لیاقت ، قابلیت و شایستگی در سطوح مدیریتی و آرامش سیاسی و امنیت اجتماعی در محدوده جغرافیائی است تا سرمایه گذاری جلب استان بشود.
وی توضیح داد : منابع دولتی در حال حاضر دیگر حتی کفایت هزینه های جاری را هم نمی دهد و برای هزینه های توسعه ای که مازندران بشدت نیازمند آن است ، به جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی نیاز داریم که لازمه اش امنیت اجتماعی و سیاسی در استان است .
استاندار مازندران گفت : باید بدون فوت وقت به سمت عملیاتی کردن برنامه های توسعه ای استان برویم ولی این کار با تشتت و تفرفه امکان پذیر نیست . مدیریت استان باید همفکر و همصدا باشد تا توسعه اتفاق بیفتد . این که مسئولان استان ، مدیران و فرمانداران از اتاق های فکر مختلف معرفی می شوند منجر به توسعه استان نمی شود.
وی افزود : این که از توسعه نامتوازن و بی عدالتی دغدغه زدایی شود ، خوب است ولی این کار نیازمند یک اتاق فکر است که خروجی آن مورد وفاق و توسعه زا و عناصر آن متشکل از نخبگان و متخصصان باشد . به طور قطع با سهامی کردن مدیریت بخش های مختلف استان نمی توان استان را اداره کرد و به توسعه متوازن دست یافت .
** تشکیل بنیاد توسعه مازندران
استاندار مازندران همچنین بر ضرورت تشکیل بنیاد توسعه مازندران به عنوان یک ضرورت فوری تاکید کرد و گفت : این بنیاد باید از صاحبان فکر و توانمندی های مختلف تشکیل شود و برای این که اثرگذار باشد نباید تحت نفوذ یک صنف یا قشر و فکر خاصی باشد.
وی یکی از وظایف این بنیاد و همچنین اتاق فکر را شناسایی حلقه های مفقوده کسب و کار در استان برشمرد و افزود : مازندران دارای حلقه های مفقوده زیادی در کسب و کار است که مانع برای توسعه استان ایجاد می کند.
اسلامی توضیح داد : مازندران با وجود این که تولیداتش زیاد و بیشتر از نیاز استان و حتی کشور است ، ولی وجود حلقه های مفقوده سبب شده است تا کسب و کار رونق نگیرد .
وی افزود : یکی از مهم ترین علت چنین وضعیتی این است که تولید در استان سنتی است و حلقه های مفقوده هم بر همین اساس ایجاد شده است . تولید سنتی قدرت بازاریابی و بازار سازی ندارد و این حلقه های مفقوده سبب می شود تا سودجویی و دلالی رشد کند و بخش زیادی از دسترنج تولید کنندگان را به یغما ببرد.
مقام عالی دولت با تاکید بر این که واسطه گری در نبود زنجیره تولید تا مصرف ظهور می کند و فساد زاست ، بر ضرورت برند سازی تولیدات مازندران تاکید کرد و گفت : یکی از کارهای فوری و ضروری برند سازی از تولیدات مازندران است .
وی افزود : برندسازی نیازمند تشخیص درست نیاز جامعه و سلیقه و ذائقه مصرف کنندگان و اقداماتی مبتنی بر تفکر قبل از تولید تا رساندن به دست مصرف کننده است و این کار با ورود نخبگان و تحصیلکردگان به چرخه کسب و کار امکان پذیر است .
اسلامی از نبود صنایع تبدیلی کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین حلقه های مفقوده در تولید و کسب و کار مازندران نام برد و اظهار داشت : این وضعیت سبب می شود تولیدات بیشتر از نیاز جذب بازار نشده و از بین برود و مشکل ساز شود و ضرر و زیان برای تولید کننده به دنبال بیاورد .
** توسعه تبادلات داخلی و خارجی مازندران
استاندار مازندران از توسعه تبادلات و تعاملات داخلی و خارجی به عنوان یکی از راهکارهای رساندن تولیدات مازندران به بازارهای مصرف یاد کرد و گفت : البته در تبادلات خارجی حوزه دریای خزر در اولویت است ولی نباید در همین حد محدود بماند .
وی افزود : توسعه تبادلات خارجی در دستور کار است ، اگر چه پیش از این هم کارهایی در این زمینه انجام شد ولی در دوره جدید با جدیت بیشتری دبنال خواهد شد.
اسلامی گفت : در همین چارچوب یک هیات خارجی با هماهنگی دستگاههای ذیربط هفته آینده به مازندران سفر می کند که نخستین هیات خارجی در دوره جدید استانداری است و اینگونه مبادله هیات ها ادامه خواهد یافت و به منطقه خزر محدود نخواهد شد .
استاندار مازندران یکی از مشکلات استان در صدور تولیدات به خارج از کشور را تعرفه ترجیحی دانست که کشورهای مقصد برای حمایت از تولیدات خودشان اعمال می کنند و تاکید کرد : برداشته شدن تعرفه ترجیحی راهکار خودش را دارد که از طریق وزارتخانه ها پیگیری می شود و زمانبر است ، ولی ما به دنبال راههای میانبر هم هستیم تا تولیدات استان را به بازار مصرف خارجی برسانیم .
وی یکی از این راهها را سرمایه گذاری مشترک با طرف های خارجی برشمرد و افزود : این کار را در دست اقدام داریم تا از طریق این طرف ها بتوانیم برند سازی کرده و تولیدات استان را به خارج از کشور بفرستیم .
اسلامی با تاکید بر این که تبادلات و تعاملات داخلی هم مد نظر است تا تولیدات استان به اقصی نقاط کشور برسد ، گفت : تماس با تمامی استانداری های کشور در دستور کار است و طی چند روز گذشته هم برای تعیین تکلیف اضافه تولید مرکبات این کار انجام شده است .
وی با اعلام این که رفع موانع کسب و کار اولویت مهم استانداری و تمامی دستگاههاست ، افزود : همه دستگاهها اعم از محیط زیست ، منابع طبیعی و دستگاههای نظارتی باید ضمن این که به وظایف حاکمیتی خودشان عمل می کنند ، تسهیل گری را هم در دستور کار داشته باشند و نباید تبدیل به مانعی برای کسب و کار شوند .
استاندار مازندران تاکید کرد : باید با رونق تولید ، در مردم امید ایجاد و مشکلات آنان را با تسهیل گری حل کرد .
عالی ترین نماینده دولت در مازندران هشدار داد : با ناامید کنندگان مردم به صورت جدی برخورد خواهم کرد و یکی از مهم ترین رسالت های رسانه ها هم ایجاد امید در مردم است .
وی افزود : رسانه ها نباید مسایل حاشیه ای را به مساله اصلی تبدیل کنند ، باید با آمار و ارقام مستند و درست مطالب را منعکس کند نه با تحلیل های بدون پشتوانه آماری و علمی .
اسلامی با تاکید بر این که رسانه امانتدار ، مودب ، موثق و معتبر می تواند بسیاری از مسایلی را که مسئولان و دستگاهها نمی توانند پیش ببرند ، حل کند ، تاکید کرد : اگر دستگاهی غیرحق از رسانه شکایت کند من جانب رسانه را می گیرم نه دستگاه را .
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این نشست تعدادی از مدیران مسئول رسانه های مازندران مسایل و مشکلات حوزه رسانه را تشریح کردند .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم در ابتدای این نشست گفت که در این استان ۲۳۵ رسانه دارای مجوز فعالیت دارند.
احد جاودانی تعداد روزنامه های استان را ۱۲ عنوان اعلام کرد و افزود : ۴۱ هفته نامه ، ۳۸ دو هفته نامه ، ۲۸ ماهنامه ، ۱۳ نشریه الکترونیکی ، هفت دو فصل نامه ، ۳۳ فصلنامه ، سرپرستی ۵۳ روزنامه و سرپرستی ۱۶ خبرگزاری از جمله ظرفیت های رسانه ای استان است .
وی همچنین گفت که در مازندران پنج تشکل حامی رسانه نیز فعال است .
نخستین نشست هم اندیشی مدیران رسانه های مازندران با استاندار جدید که قرار بود ۲ ساعت باشد ، چهار ساعت به طول انجامید./ ایرنا