معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به اهمیت تامین عذای دامی برای رسیدن به افزایش تولید گوشت و فرآورده های دامی ، طرح غنی سازی کاه و کلش شالی برنج برای جبران کمبود علوفه دامی استان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ونگ وا عزیزالله شهیدی فر   با بیان اینکه افزایش تولید گوشت و فراورده های دامی در گرو افزایش تولید علوفه و ارتقای کیفیت آن است، اظهار کرد: در حالی امروز به دلیل ضعف مراتع ،تامین غذای دام به یکی از مشکلات اساسی در استان تبدیل شده که سالانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار تن کاه و کلش در اراضی شالیزاری استان پس از برداشت برنج وجود دارد.
وی اضافه کرد : بطور متوسط ۶۰ درصد کاه و کلش شالی پس از برداشت قابل دسترس است ،یعنی سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰هزار تن از کاه شالی استان قابل استفاده برای تعلیف دام ها است.
وی با توضیح این نکته که در سال های اخیر با توسعه کشت مجدد و عدم برنامه ریزی برای غنی سازی ،کاه و کلش تولیدی استان مازندران آتش زده می شود، بیان داشت: با این عمل علاوه بر اینکه میکرواورگانیزم و مواد آلی خاک از بین می رود ، آلودگی محیط زیست را نیز به همراه دارد.
وی تصریح کرد: برای استفاده بهینه وبهتر از کاه در تغذیه دام باید آن را غنی سازی کرد، با عمل غنی سازی کاه، قابلیت هضم، خوش خوراکی و ارزش غذایی آن به نحو چشمگیری افزایش می یابد.
وی به اهمیت غنی سازی کاه شالی با کود شیمیایی اوره اشاره کرد و گفت:کاه غنی شده سبب کیفیت مناسب غذایی ، خوش خوراکی ،افزایش وزن در حیوان و افزایش تولید شیر می شود.
بر اساس آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ،سالانه نیاز به حدود یک میلیون ۳۰۰هزار تن علوفه در استان است که کمتر از ۸۰۰هزار تن در مازندران تولید و مابقی واردات صورت می گیرد.
مازندران حدود هفت میلیون واحد دامی در قالب ۱۰ هزارو ۵۰۰واحد دامپروری صنعتی و سنتی دارد که فقط ۵۰۰واحد آن صنعتی است و مابقی به صورت دامداری سنتی فعالیت می کنند.
سالانه ۵۷۰ هزار تن شیر خام، معادل حدود ۶درصد تولید کشور و ۶۳هزار تن گوشت قرمز معادل حدود هشت درصد تولید کشور در استان مازندران حاصل می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: واردات علوفه ، گوشت و فراورده های دامی بخش تولیدات دامپروری را ضربه پذیر کرده است و باید راه حل های اثرگذاری در این زمینه تبیین شود.
شهیدی فر با تاکید بر اینکه امروز تغذیه دام یکی از بزرگترین معضلات دامداران استان مازندران است، گفت: بیشتر دامداریهای سنتی روستایی از یک تا پنج راسی استان فقط به دلیل کمبود علوفه از بین رفته است.
وی گفت: غنی سازی از کاه و کلش گندم و دانه روغنی کلزا نیز در دستور کار مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران قرار گرفته است.
پارسال حدود ۶۴هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت گندم و حدود ۱۳هزار هکتار نیز زیر کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته است.
وی به کشت سالانه ۳۵هزار هکتار شبدر برسیم در زمین های استان اشاره کرد و گفت : همچنان این نوع علوفه در استان فقط به صورت تازه و سبز خوری برای دام مصرف می شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ،فشار گسترش کشاورزی زراعی و باغی و به دنبال آن کمبود زمین برای چرای آزاد و افزایش مصرف نهاده های دامی از جمله سبوس و جو ،دامداران سنتی استان مازندران را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
مراتع استان مازندران در مناطق قشلاقی به دلیل توسعه فعالیت های کشاورزی برای تولیدات زراعی و باغی ، سبب شد تا دامداران با کمبود شدید چراگاه در دشت و جلگه استان روبرو شوند.
استان مازندران ۴۶۰هزار هکتار زمین های زراعی و باغی دارد که ۲۳۰هزار هکتار آن به عنوان زمین های شالیزاری است و بخشی از این زمین ها در فصول غیر زراعی تحت عنوان چراگاه دام و تولید علوفه استفاده می شده است ،اما از چند سال گذشته با توسعه کشت دوم برنج ،کلزا ،توت فرنگی و برخی از تولیدات باغی ،زمین ها از دسترس چراگاه آزاد دام خارج شده است.
همچنین کشت دانه روغنی کلزا ، سویا و توت فرنگی در استان مازندران در سال های اخیر به بیش از ۲۵هزار هکتار رسیده است.
توسعه باغ های مرکبات و سیاه ریشه و همچنین توجه به باغداری در زمین های شیب دار استان مازندران نیز سبب شد تا کمبود زمین برای چراگاه آزاد دام بیشتر شود./ ایرنا