وزرای خارجه و خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند با پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند به ایران، پرونده مطالبات ایران از انگلیس بابت قرارداد تسلیحاتی ۱۹۷۶ خرید تانک چیفتن را مختومه کنند.

دولت بریتانیا در حال بررسی پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند به ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا به نقل از منابع دیپلماتیک با اعلام این خبر گفته دولت لندن پرداخت ۴۵۰ میلیون پوند به جمهوری اسلامی ایران را بابت بسته شدن پرونده مطالبات ایران از قراردادهای تسلیحاتی پیش از انقلاب اسلامی در دست بررسی دارد.

بر اساس این گزارش “بوریس جانسون” وزیر امور خارجه و “فیلیپ هاموند” وزیر خزانه داری بریتانیا به وکلای دولت بریتانیا اختیار داده اند تا با پرداخت مطالبه ۳۸ ساله ایران بابت قراردادهای تسلیحاتی زمان شاه، پرونده را فیصله دهند.

پول بلوکه شده، پیش پرداخت قرارداد خرید ۱۵۰۰ تانک انگلیسی “چیفتن” و ۲۵۰ خودروی زرهی از سوی ایران در دوران پیش از انقلاب، بوده است. این قرارداد در سال ۱۹۷۶ بین ایران و بریتانیا منعقد شده بود.

وزارت دفاع  بریتانیا پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، با وجودی که ۱۸۵ دستگاه تانک چیفتن را در زمان شاه تحویل ایران داده بود؛ به بهانه تحریم های تسلیحاتی از تحویل باقی تانک ها خودداری کرد و این تانک ها را با اخذ قراردادی دیگر به ارتش صدام حسین فروخت.

در سال ۲۰۱۰ دادگاه بین المللی تجاری در هلند با صدور رای به نفع ایران دولت بریتانیا را به پرداخت ۳۹۰ میلیون دلار غرامت بابت این قرارداد محکوم کرد. دولت بریتانیا پس از این حکم در آن سال (۲۰۱۰) اعلام کرد این میزان غرامت را با توجه به تحریم های بانکی و مالی اتحادیه اروپا علیه ایران به حساب ۹۷۶ میلیون پوندی ایران که در بانک های انگلیسی  توقیف شده است، اضافه خواهد کرد.

به گفته منایع دیپلماتیک بریتانیا حالا با پرداخت این رقم (۴۵۰ میلیون پوند) ممکن است “نازنین زاغری” شهروند بریتانیایی زندانی در ایران، از زندان آزاد شود. با این حال این منابع گفته اند هیچ ارتباطی بین این پرداخت و آزادی “زاغری – راتکلیف” از زندان ایران وجود ندارد و نباید پرداخت این پول به عنوان بهای این آزادی در نظر گرفته شود.

بوریس جانسون که گفته است تا اواخر سال جاری میلادی با یک بسته پیشنهادی برای ارتقای روابط لندن – تهران به ایران سفر خواهد کرد، مجبور شد دو روز پیش بابت اظهارات اخیرش در کمیته پارلمان بریتانیا درباره دلیل دستگیری و زندانی شدن نازنین زاغری،  در صحن پارلمان عذرخواهی کند.

او دو هفته پیش در کمیته ای در پارلمان بریتانیا گفته بود زاغری بابت آموزش دادن به روزنامه نگاران ایرانی بازداشت و زندانی شده است.

این اظهارات او موجی از انتقادهای داخلی را علیه جانسون سبب شده و بنیاد تامسون رویترز که نازنین زاغری کارمند آن است، ادعای وزیر امور خارجه بریتانیا را تکذیب کرده بود.