روسای جمهور دو کشور روسیه و آذربایجان، در روز چهارشنبه به منظور شرکت در دومین نشست سران روسای جمهوری ایران، آذربایجان و روسیه وارد تهران خواهند شد.
طبق اخبار اعلام شده رئیس‌جمهور ْآذربایجان قبل از ظهر امروز وارد تهران خواهد شد و در جریان سفر خود در ابتدا با حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار می کند و سپس بعدازظهر  امروز به دیدار مقام معظم رهبری خواهد رفت.
 ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز که برای سومین بار به تهران سفر می کند،ظهر امروز از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران خواهد شد. او بعدازظهر امروز در ابتدا دیداری با همتای ایرانی خود خواهد داشت و سپس به دیدار مقام معظم رهبری خواهد رفت.
نشست سه جانبه روسای جمهور بعد ازظهر روز چهارشنبه بعد از انجام این دیدارها برگزار خواهد شد و در ادامه پوتین و الهام علی‌اف در ضیافت شام رئیس‌جمهور شرکت خواهند کرد.
جزئیات سفر روسای‌جمهوری روسیه و آذربایجان به تهران/دیدار پوتین با رهبری و روحانی
اولین نشست روسای جمهور سه کشور مورد اشاره در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ در باکو برگزار شد. در سال ۱۳۹۴ در جریان سفر الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران روسای جمهور ایران و آذربایجان به این تصمیم رسیدند که باحضور  رییس جمهور روسیه نشست مشترکی را با محوریت ترانزیت برگزار کنند.
روز گذشته محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری ایسنا، ا جلسه سه جانبه‌ای خواهیم داشت که در آن روسای جمهور سه کشور در خصوص همکاری‌های مشترک به ویژه در حوزه ترانزیت و انرژی گفت وگو خواهند کرد.
وی ادامه داد: این فرصت خوبی خواهد بود بعد از جلسه اولی که روسای جمهور در باکو داشتند تا بتوانند این همکاری‌ها را تقویت کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مسیر خط آهن کریدور جنوب به شمال را داریم که از خلیج فارس و ان شاءالله در آینده دریای عمان تا مرز آذربایجان و در واقع مجموعه کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق خواهد رفت.
ظریف گفت: همین طور مذاکرات سه جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه فرصتی خواهد بود تا در خصوص همکاری در زمینه انرژی چه انرژی های فسیلی و چه برق گفت وگو کنند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکرات دوجانبه رییس جمهور ایران با همتایان روس و آذربایجانی خود، افزود: موضوعات مختلفی در حوزه دوجانبه با آقای پوتین مطرح خواهده شد. حتما در خصوص مسائل منطقه‌ای، بحث سوریه و عراق موضوعاتی خواهند بود که با ایشان مطرح خواهد شد. علاوه بر این گفت‌وگوهایی با محوریت برجام نیز انجام خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در ملاقات با آقای الهام علی اف در خصوص همکاری‌هایمان در خزر مذاکره خواهیم کرد. همچنین سایر همکاری‌های دوجانبه در این دیدار مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
ظریف تاکید کرد: دیدار روسای جمهور ایران و آذربایجان و مسکو فرصت بسیار خوبی خواهد بود تا طی مذاکرات چندساعته گفت وگوهای خوب بین طرفین شکل بگیرد. دو رییس جمهور با مقام معظم رهبری دیدار خواهند کرد و فرصت برای تبادل نظر و استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری فراهم می شود.
منبع: ایسنا